Hessel Hoekstra geeft "Peaky Blinders - Seizoen 6" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 11 april 2022.
4
0

Peaky Blinders - Seizoen 6

Het zesde en laatste seizoen van Peaky Blinders is ijzersterk, maar is nog geen definitief afscheid. Het is duidelijk dat we nog niet van de Shelby's af zijn.

Zoals de familie Shelby over de Engelse onderwereld regeerde, zo regeerde Peaky Blinders de afgelopen tien jaar over het televisielandschap. Wat begon als een bescheiden hit verstopt op het tweede kanaal van de Britse publieke omroep, groeide uit tot een serie die zich kon meten met genoeg andere grote series. Thuisbasis Birmingham werd opeens een toeristische trekpleister, en kappers kregen steeds meer vraag naar de strakke kapsels van de gebroerders Shelby. Het werd een fenomeen. Alleen, hoe sluit je zo’n succesvolle serie nou passend af?

Doordat er een film is aangekondigd, voelt het laatste seizoen van de serie niet als een afsluiter

Niet op deze manier. Het laatste seizoen is net zo sterk als de voorgaande seizoenen. Maar een einde? Dat is het niet. Nog voordat dit seizoen werd uitgezonden, werd al duidelijk dat er nog een film achteraan zat te komen. En dit seizoen sloot een hoop zaken voor de criminele familie uit het Birmingham van de jaren twintig en dertig op een nette en gepaste manier af, zoals je dat bij een serie van dit formaat mag verwachten. Toch hebben de broertjes Shelby nog wat rekeningen te vereffenen. Hierdoor voelt de laatste aflevering niet echt als een einde, ook al bevat dit seizoen meer dan genoeg dingen om van te genieten.

Seizoen zes speelt zich enkele jaren na het einde van seizoen vijf af. Na de mislukte aanslag op fascistenleider Oswald Mosley (Sam Claflin, The Pillars of the Earth) zijn de Peaky Blinders uiteengevallen. Leider Tommy (Cillian Murphy, The Way We Live Now) is naar Amerika vertrokken, terwijl zijn broer Arthur (Paul Anderson, The Great Train Robbery) zwaar depressief is en zijn neef Michael (Finn Cole, Animal Kingdom) in de gevangenis belandt en een wrok tegen Tommy koestert. Tegelijkertijd winnen de fascisten steeds meer terrein in Engeland. Wanneer Tommy hoort dat zijn dochter ernstig ziek is, besluit hij om toch weer terug te keren naar Birmingham, de confrontatie met zijn verleden aan te gaan en de Peaky Blinders nog één keer samen te brengen.

En op dat moment is Peaky Blinders weer gewoon de serie zoals we die kennen. De keiharde en stijlvolle misdaadserie laat zien waartoe de bende in staat is en waarom het zo’n goede serie blijft. Vooral het acteerwerk en de vormgeving zijn weer van hoog niveau. Het gebruik van moderne muziek in een historische serie blijft een beetje gek, maar het past hier perfect. De verhaallijn is hier en daar wat rommelig, maar het ijzersterke acteursensemble walst daar zonder moeite overheen

De makers weten de leegte die actrice Helen McCrory achterlaat goed te gebruiken

De meeste acteurs laten weer het beste van hun personage zien. Paul Anderson en Sophie Rundle (Gentleman Jack) blijven persoonlijke favorieten van mij, en ook is het tof om te zien dat Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit) en Stephen Graham (This Is England) hier een rol in hebben. Ook weten de makers op mooie en respectvolle wijze de dood van actrice Helen McCrory (Penny Dreadful) in de serie te verwerken. Er mist toch wat als Aunt Polly niet in Peaky Blinders zit, want zij was onmiskenbaar de ruggengraat van de serie. Maar haar afwezigheid is ook een sterke manier om het verhaal voort te stuwen.

Ondanks dat seizoen zes het laatste is voor Peaky Blinders, zullen de Shelby’s nog het nodige beleven in een film. En de komst van die film geeft de laatste aflevering een beetje een gekke bijsmaak. Het is nog niet voorbij. Het wachten op de film is begonnen.
Volg Peaky Blinders
Lock and Key
Lock and Key