Geschreven door Ron Schoonwater op 5 januari 2018.
5
0

Peaky Blinders - Seizoen 4

Seizoen 4 van misdaadserie Peaky Blinders staat volledig in het teken van de terugkeer. De terugkeer van de familie Shelby in Small Heath, Birmingham. De terugkeer van

Seizoen 4 van misdaadserie Peaky Blinders staat volledig in het teken van de terugkeer.

familieleden in oud gedrag. De terugkeer van vrienden en vijanden. Het is ook, na een klein dipje in seizoen 3, de terugkeer van de hoge kwaliteit van de serie. Wat niet hoeft terug te keren, omdat dit er altijd al was, is de passende muziek bij de sfeervolle beelden.

Bij de start van het seizoen ligt de familie Shelby helemaal uit elkaar. De gevolgen van seizoen 3 zijn voelbaar en traumatisch. Wanneer elke Shelby dezelfde kaart krijgt wordt het snel duidelijk dat de familie in groot gevaar is. Deze dreiging brengt de familie weer dichter bij elkaar. Wat daarbij helpt is de gewelddadige dood van een van de familieleden. De wraakgevoelens overheersen de onderlinge verschillen.

Peaky Blinders
© BBC One

Het gevaar komt van de zoon van de door Arthur Shelby (Paul Anderson, Brimstone) doodgeschoten Changretta. Luca Changretta (Adrien Brody, The Pianist) zint op wraak. Hij is een gevaarlijke tegenstander omdat in zijn kielzog de Italiaans/ Amerikaanse maffia meekomt. Het geeft ook andere vijanden de kans om wraak te nemen op de familie Shelby. Het gevaar blijkt dan ook van veel dichterbij te komen dan alleen van de Italianen. Een van de mogelijke dreigingen komt van Alfie Solomons (Tom Hardy, Taboo). Zijn organisatie lijkt een sleutelrol te gaan spelen in de strijd tussen Changretta en de Peaky Blinders van Shelby.

Het kat en muis spel tussen Changretta en de Shelby's levert weer ouderwets vuurwerk op.

Een ander gevaar is de opkomende communistische beweging. Tommy Shelby (Cillian Murphy, The Dark Night Rises) moet alle zeilen bijzetten om de op handen zijnde staking niet ten koste te laten gaan van de Shelby fabrieken. Vakbondsvrouw Jessie Eden (Charlie Murphy, Happy Valley) lijkt een geduchte tegenstander.

Het kat en muisspel tussen Changretta en de Shelby's levert weer ouderwets vuurwerk op. Arthur valt terug in zijn rol van drugs nemende, alcohol drinkende waanzinnige die graag anderen vermoord. Geen uitdaging gaat hem te ver. De gelovige vrouw van Arthur, Linda (Kate Phillips, Wolf Hall), wordt steeds verder de wereld van de Shelby's ingezogen. Polly Shelby (Helen McCrory, Penny Dreadful) komt een emotionele inzinking te boven en brengt haar geslepenheid weer in dienst van de familie. Beter gezegd, in dienst van haar en haar zoon, want het is de vraag of haar inbreng niet ten koste gaat van Tommy.

Peaky Blinders
© BBC One

Natuurlijk zijn er ook een paar minpunten te noemen. Het feit dat Tommy alles lijkt op te lossen met seks zodra er maar een vrouw in beeld komt. In dit seizoen levert het hem overigens wel een nieuwe uitdaging op. Ander minpuntje is de wijze waarop het duel tussen Luca en Tommy onderbroken wordt na een heftige, interessante vecht en vluchtscène. Tot slot is het acteerwerk van Brody (Luca Changretta) regelmatig iets teveel van het goede. Luca is daarom in een aantal scènes eerder een gimmick van een ruige Italiaanse maffialeider.

Conclusie is echter dat de serie Peaky Blinders weer helemaal terug is. Rechtdoorzee, gewelddadig en met een uitstekend verhaal. Bovendien is het acteerwerk, over het algemeen, weer uitmuntend.
Volg Peaky Blinders
Lock and Key