8.5
Conan Miller geeft "Peaky Blinders - Seizoen 3 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Conan Miller op 11 januari 2017.
5
0

Peaky Blinders - Seizoen 3 (DVD)

Deze review bevat enkele kleine spoilers, maar belangrijke details zijn zoveel mogelijk weggelaten. Seizoen 3 opent met de laatste beelden van seizoen 2, maar het verhaal springt vervolgens twee jaar in de toekomst. We zien dat de Peaky Blinders bende een succesvolle en welvarende organisatie is geworden die heer en meester is over Birmingham. Met Tommy stevig aan het roer, nog altijd terzijde gestaan door zijn broers Arthur en John, tante Polly en de rest van de familie, waaronder haar zoon Michael, zijn de Peaky Blinders aan de oppervlakte veranderd in een legale entiteit. Via initiatieven als de Shelby Foundation wordt hard gewerkt aan een respectabel imago.

Birmingham is echter niet groot genoeg om de ambitie van Tommy te bevredigen. Hij wil zijn rijk uitbreiden naar Londen en moet daarvoor de strijd aan gaan met de gevestigde orde aldaar. Londen is het koninkrijk van een paar grote bendes en de pogingen van de Peaky Blinders om daar voet aan de grond te krijgen zorgen voor veel weerstand. De kijker weet na twee seizoenen ‘Peaky Blinders’ wat dat betekent; veel ‘fraai en sfeervol’ in beeld gebrachte interactie, meestal gewelddadig.

Temidden van al die drukte krijgt Tommy nog andere zorgen aan zijn hoofd. In seizoen 2 werd hem beloofd dat ‘Engeland’, in de vorm van Churchill en de meedogenloze Inspector Chester Campbell (Sam Neill), ooit nog een beroep op hem zou doen. Dat moment is gekomen en Tommy ontdekt dat hij machteloos is tegen de gecombineerde druk van wettelijke organisaties als Scotland Yard en illustere groeperingen als de ‘Odd Fellows’. Hij wordt gedwongen zich bezig te houden met illegale wapenhandel, moord en terrorisme. Dit plaatst hem midden in de strijd van de Romanovs tegen de Russische communisten. Na hun vlucht uit Rusland proberen de Romanovs vanuit Engeland de ‘Witten’ te bewapenen in een ultieme poging hun plaats in Rusland terug te veroveren. Al snel blijkt dat zij werkelijk voor niets terugdeinzen om hun doel te bereiken en zelfs Tommy’s gezin dreigt hier de dupe van te worden. Seizoen 3 draait voor een belangrijk deel rond de wanhopige pogingen van Tommy om de teugels weer strak in handen te krijgen en de Peaky Blinders voor de ondergang te behoeden.

Naast deze grote verhaallijnen is er genoeg aandacht voor de persoonlijke verhalen van de Peaky Blinder familie; het leven gaat door en deze serie gaat ook over de mensen achter de organisatie. Zo doet Polly (Helen McCrory) er alles aan om haar verloren en teruggevonden zoon te behoeden voor een leven in de criminaliteit. Ze voelt dat de jaren gaan tellen en de hereniging met haar zoon heeft haar aan het denken gezet over de toekomst. De offers die dit harde bestaan van haar vraagt doen haar verlangen naar een rustig leven met een partner en haar zoon. Ze is echter te belangrijk in de organisatie en haar omgeving staat een stil vertrek niet zomaar toe. De rots in de branding die ze ooit was wordt nu aan het wankelen gebracht. Haar zoon Michael (Finn Cole) heeft zijn eigen ambities. Hij is een belangrijke spil in de legalisering van de bende geworden en vecht met Polly voor zijn zelfstandigheid. Dan wordt hij ook nog geconfronteerd met een duivel uit zijn verleden. Is hij sterk genoeg om hiermee af te rekenen?

Arthur is dit seizoen veel minder het losgeslagen en nauwelijks te geleiden projectiel dat hij voorheen was. Dit komt in belangrijke mate door de invloed van zijn kersverse echtgenote Linda. Zij is een beschaafde en vrome vrouw die er alles voor over heeft om hem op het rechte pad te krijgen. Daarnaast betrekt zij regelmatig de andere vrouwen uit de familie bij feministische activiteiten, wat haar regelmatig tot een stoorzender maakt in Tommy’s plannen.

Deze mix van grote en kleine verhalen zorgen voor een seizoen dat geen moment verveeld. De finale is een verrassende combinatie van succes en teleurstelling die de deur wagenwijd openzet voor seizoen 4; Tommy heeft een zware beslissing moeten nemen en de gevolgen voor de onderlinge relaties in de Shelby familie zullen enorm zijn. Is dit het einde van de Peaky Blinders? Het lijkt me nauwelijks mogelijk dat er iemand is die niet nieuwsgierig is naar de toekomst van de Peaky Blinders na deze finale.

Peaky Blinders
© BBC One

Mijn mening:
Iedereen lijkt het er over eens dat dit een van de beste misdaadseries is die ooit is gemaakt. Het verhaal, het acteerwerk, de decors en props, de fotografie; alles staat bol van sfeer en geloofwaardigheid. De fanatieke zoekers melden wel eens een anachronisme (die auto kwam pas 3 jaar later op de markt, etc.), maar nooit worden dergelijke ‘fouten’ als storende elementen gevoeld. Dat is zeker niet het geval met de muziek omdat deze altijd perfect aansluit op de beelden, ook al gaat het vaak om recente platen. Voor de fans van artiesten als Nick Cave & The Bad Seeds en David Bowie, de laatste krijgt zelfs een eerbetoon, is er genoeg te smullen.

De rol van Tommy wordt nog steeds sterk gedragen door Cillian Murphy, die met een geloofwaardige mengeling van rust en agressie de ambitieuze leider tot leven brengt. De emotionele scenes in dit seizoen veroorzaken scheurtjes in het onwankelbare karakter van Tommy en Cillian Murphy slaagt er in om dit subtiel te laten zien. Ook zijn broers Arthur en John (gespeeld door Paul Anderson en Joe Cole) blijven een rotsvast onderdeel van de clan, waarbij de laatste ook dit seizoen iets minder op de voorgrond treedt dan de eerste. De complexe veranderingen van Arthur zijn natuurlijk ook een stuk interessanter om te zien dan het meer tweedimensionale karakter van John.

Zelf vind ik dat het volgende seizoen niet snel genoeg kan komen. Slechts af en toe kom ik een serie tegen waarvan de afleveringen zo ongemerkt voorbij vliegen en waarbij ik zonder twijfel het volgende deel opstart na het einde van weer zo’n prachtige aflevering.
Volg Peaky Blinders
Lock and Key
Lock and Key