7
Ron Schoonwater geeft "Peaky Blinders - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 30 december 2016.
4
0

Peaky Blinders - Seizoen 3

Na twee uiterst sterke seizoen zijn de verwachtingen hooggespannen. Helaas blijkt seizoen 3 niet het niveau van haar voorgangers te halen. Daarmee is het nog steeds een van de betere misdaadseries, maar heeft het wel een klein deukje in het blazoen opgelopen. Een van de problemen dit seizoen is dat de krachten waartegen Tommy Shelby (een sterke rol van Cillian Murphy, The Dark Night Rises) en zijn Peaky Blinders moeten strijden sterker zijn dan ooit, maar ook onzichtbaarder dan eerdere tegenstanders. Een ander punt is dat het grove geweld er nog wel is, maar dat dit veel bescheidener in beeld is gebracht. Zo is het gevecht om het in bezit nemen van een café door de Peaky Blinders niet in beeld gebracht, iets waar men in eerdere seizoenen juist aandacht voor had. Tot slot is de rode draad van de serie inmiddels wel bekend. Tommy komt voor grote problemen te staan, lijkt zich er niet meer uit te redden en uiteindelijk komt het toch redelijk op zijn pootjes terecht. Alleen op dat laatste punt verrast seizoen 3 echt.

Peaky Blinders
© BBC One

Seizoen 3 gaat meer om persoonlijke ontwikkelingen. Een zoektocht van de personages naar hun eigen rol in het geheel. De start van dit seizoen is letterlijk het einde van seizoen 2. Tommy wordt van de dood gered, maar moet daarom wel aan een toekomstig verzoek van Churchill voldoen. De tijd om dit verzoek in te lossen is nu gekomen. De Peaky Blinders gaat het bij de start van dit seizoen voor de wind. Grote huizen, een hoop geld en Tommy gaat trouwen met Grace. Zelfs de uiterst labiele, agressieve Arthur Shelby (Paul Anderson, The Revenant) heeft een relatie met een vrouw. Toch blijkt al in de eerste aflevering dat de problemen niet ver weg zijn. Dit keer zijn het de Russen. De bourgeoisie (de witten) die door de communisten (de roden) verjaagd zijn uit Rusland. Ze willen echter terugkeren met een leger en hebben voor het vinden van wapens de Peaky Blinders nodig. De witten worden vertegenwoordigd door een waanzinnig, maar puissant rijk gezin. De moeder blijkt al snel de genius en de drijfveer achter de familie. De dochter speelt een verwarrende rol. Zeker voor het mannelijk geslacht en dus ook voor Tommy. Waanzin en seks blijken, naast de persoonlijke uitdagingen, de belangrijkste thema's dit seizoen.

Seizoen 3 gaat meer om persoonlijke ontwikkelingen.

Op persoonlijk vlak blijkt dat Arthur zich laat leiden door zijn vrouw. Tante Polly (Helen McCrory, Penny Dreadful) zoekt naar liefde en erkenning. Plots blijkt ze veel minder sterk dan voorheen en grijpt ze regelmatig naar de fles. Haar zoon Michael wordt geconfronteerd met zijn verleden in de persoon van de dominee van zijn kostschool. Een confrontatie die ervoor zal zorgen dat Michael zijn onschuld verliest. Met hulp van Tommy, want diezelfde dominee Hughes (Paddy Considine) is de spin in het web tussen de Engelse regering en de Russen. Na persoonlijk leed en als de zoon van Tommy ontvoerd wordt zijn de poppen helemaal aan het dansen. Het wordt persoonlijk en dan zijn zelfs de vrienden en familie van Tommy niet veilig.

Peaky Blinders
© BBC One

Seizoen 3 is een politiek steekspel. Een verhaal die de kijker meesleept, maar die het echte vuur van de twee seizoenen hiervoor een beetje mist. Op het eind blijkt pas echt waar de schoen wringt. Seizoen 3 is een langzaam opgebouwde tussenstuk naar seizoen 4. De echte apotheose moet nog komen. Ondanks alles wat er gebeurd is blijkt dit slechts een opmaat naar iets (nog) groters. Peaky Blinders blijft echter van hoogstaand niveau. Hoogtepunten zijn nog steeds de combinatie van historisch drama met hedendaagse (explosieve) muziek. Bovendien is het acteertalent uitmuntend en is de plot weer goed bedacht. Seizoen 4 kan daarom niet snel genoeg komen.
Volg Peaky Blinders
Lock and Key
Lock and Key