5
Emile Goessens geeft "Paula - Seizoen 1" een 5.
Geschreven door Emile Goessens op 8 juli 2017.
1
0

Paula - Seizoen 1

Een one night stand kan grote gevolgen hebben. Dat is meteen het onderwerp van de nieuwe dramaserie van BBC Two. Paula werd in mei voor het eerst uitgezonden en bevat slechts drie afleveringen, iets wat je wel vaker ziet bij Britse series. Al zijn het er meestal dan wat meer.

In mijn vorige recensie beschreef ik de eerste aflevering van Paula. Nu is de vraag natuurlijk: heeft de serie haar verwachtingen uiteindelijk waargemaakt? Het antwoord daarop is: nee.

We maken kennis met Paula (Denise Gough, What Remains). Paula werkt als scheikundelerares op een school en heeft een affaire met haar collega Philip (Edward MacLiam, DCI Banks). Een relatie of een affaire met een collega hebben is bijna nooit een goed idee. Dat lijkt Paula zich uiteindelijk ook te realiseren wanneer ze een punt achter de affaire wil zetten. Wanneer Philip opeens voor haar deur blijkt te staan, lijkt ze toch weer toe te geven aan de affaire. Totdat ze een geluid in de kelder horen. Paula blijkt last te hebben van een rattenprobleem en Philip is niet mans genoeg om haar te helpen, maar gelukkig stuit ze op James (Tom Hughes, Victoria). James wil graag een kijkje nemen. Hij ziet een rat en slaat deze dood. Uiteindelijk belandt hij met Paula in bed en belooft later terug te komen met het juiste gereedschap om het rattenprobleem op te lossen.

Wanneer James een tijd later weer bij Paula is om het rattenprobleem definitief op te lossen, staat Philip weer voor haar deur. Paula laat James even alleen en hij vindt een kaartje van Philip. Hij neemt deze mee en belt op naar het huis van Philip. Uiteraard weet hij dat Philip getrouwd is en dus vreemdgaat, dus James probeert dit in zijn voordeel te laten werken en chanteert Philip. Met alle gevolgen van dien.

Gedurende het seizoen van Paula leren we dat James onderdrukte herinneringen heeft uit zijn verleden. Hij claimt dat de herinneringen terug zijn gekomen sinds hij contact heeft gehad met Paula. Over wie die herinneringen gaan (die hij levendig voor zich ziet) lijkt niet helemaal duidelijk te worden gedurende het seizoen.

En dat is meteen het hele probleem van deze serie. Je blijft met vragen zitten, zelfs nadat de serie afgelopen is. Ook de plotgaten die in de eerste aflevering voorkwamen, kwamen in de overige twee afleveringen voor. Daarnaast is het tempo het gehele seizoen erg traag en in combinatie met een gebrek aan spanning, gebrek aan goede karakteruitdieping en veel plotgaten is dit alles behalve positief. Paula is dan ook een serie die snel vergeten is, want deze heeft weinig indruk bij mij gemaakt.
Volg Paula
Episode 3
Episode 3