Geschreven door Mandy Gelling op 27 juli 2018.
3
0

Patrick Melrose - Seizoen 1

Restaurant Waiter: “Would sir care for a dessert?”
Patrick Melrose: “Care for it? How do you care for a dessert? Feed it? Visit it on Sundays?”

Dat was zeer verrassend, apart en bijzonder, het eerste en enige seizoen van Patrick Melrose waarbij ik heel graag wil beginnen met Benedict Cumberbatch (Sherlock). Hoewel ik al lang wist dat Cumberbatch een veelzijdig acteur was, had ik geen idee hoe briljant de man werkelijk kon zijn. Dat bewijst hij met Patrick Melrose, de Britse aristocratische drugs- en alcoholverslaafde die probeert om zijn verleden los te laten maar waar het nooit echt helemaal mee wil lukken.

Patrick Melrose is een man die een hele berg ellende met zich meedraagt. Na aflevering twee kan iedereen zich wel indenken dat hij naar de drugs en alcohol grijpt om in de vergetelheid te geraken. Cumberbatch zet een perfect imperfecte Melrose neer die probeert om een normaal leven te leiden, maar wiens verleden en heden daar niet aan mee werken.

Bad News

Death transforms us all, but it's not so powerful as to turn my father into a small jew. Try again!

Als we beginnen aan Patrick Melrose, zijn we in Amerika waar hij de titelheld zijn overleden vader moet cremeren en zijn as mee terug moet nemen naar Groot Brittannië. Vanaf daar volgen we Melrose’s gestoorde bestaan tussen waken en drugs- en alcoholgebruik. De serie gaat van extreem luchtig naar nog dieper dan diep. De serie leest als een psychologische roman die je maar niet weg kunt leggen. Gefascineerd kijk je naar Melrose die je maar niet los kan laten.

Never Mind
Als we dan in de tweede aflevering zijn beland, denk je even de verkeerde serie te hebben opgezet. Niets is minder waar, maar de kleur, de toon en het tempo van deze aflevering is als een dag en nacht verschil met de eerste aflevering. Van tragikomisch, naar diep medelijden en een zwaar gevoel van onmacht en onrecht gaat het van de eerste aflevering over in het tweede. Zijn uitermate gestoorde vader, een overtuigend karakter neergezet door Hugo Weaving (Seven Types of Ambiguity), let even op het sarcastische lachje, en zijn alcoholverslaafde moeder, een wonderlijk rol van Jennifer Jason Leigh, maken het de jonge Melrose niet makkelijk.

[image-100852]

Some Hope
Tegen de tijd dat je de tweede aflevering hebt gezien is het lachen je wel vergaan en begint de ader bij je slaap aardig van zich te laten horen. Aflevering drie brengt ons naar een landhuis in de Cotswolds en we zien daar enkele oude bekenden terug. Hoe nep, oppervlakkig en angstaanjagend dom deze wereld is, is direct duidelijk en Melrose heeft hier duidelijk grote moeite mee. De humor krijgt weer wat meer ruimte, maar het is vooral melodramatisch, leeg en humorloos in de wereld van de upper-class. Dat zien we onder andere terug in de korte rol van Harriet Walter (The Crown) als Prinses Margaret.

Mother’s Milk
In de vierde aflevering gaan we weer terug naar Frankrijk, en dat is geen goed ding voor Melrose. Als kijker weet je wat voor vreselijke dingen er zijn gebeurd in dat prachtige familiehuis, maar eigenlijk weten we nog heel weinig van zijn relatie met zijn moeder. Willen we dat wel weten? De vierde aflevering staat meer in het teken van Melrose en zijn volwassen leven dan we daarvoor hebben gezien en het blijft een problematisch leven, waar Melrose zich doorheen probeert te worstelen met het overdadig innemen van alcohol.

At Last

I think my mother’s death is the best thing to have happened to me since, well, my father’s death.

De vijfde en laatste aflevering staat bol van de ironie, sarcasme, verdriet, rouw, pijn en in het reine komen met je verleden en daarmee dealen in het heden. Vergeving is één van de dingen die in mij opkomen. Humor en ontkenning horen daarbij. De kleur en toonzetting van de laatste aflevering is anders en ook Patrick Melrose is anders. Heeft het loslaten dan toch geholpen? Melrose heeft een lange pijnlijke reis afgelegd naar de man die hij nu is en dat maakt van deze serie een prachtig afgerond geheel, met een mooi einde. Ik durf niet te zeggen een lang en gelukkig einde.

Het is vooral Cumberbatch die de miniserie naar enorm grote hoogte tilt. Ik las in een interview met de acteur dat deze rol al een tijd op zijn bucket-list stond. Hij had de semi-autobiografische boeken van Edward St. Aubyn, waarop de serie is gebaseerd, gelezen en sindsdien stond de rol van Patrick Melrose hoog op zijn lijstje. Die droom is uitgekomen en hij maakt er iets geniaals van.

Cumberbatch weet de kijker te verrassen met zijn rol door Melrose een bepaalde echt- en eerlijkheid mee te geven. Hoe hij loopt, praat, drinkt, zijn drugs gebruikt, zijn haar wast met sterke drank. Het resulteert in een hoofdrol die zijn weerga niet kent. Van eerst cocaïne gebruiken voor je de heroïne tot je neemt tot zijn ouders verachten, Cumberbatch is in en als Patrick Melrose op zijn absoluut best.

10 punten voor Cumberbatch, 8 punten voor de serie, resulteert in een prachtige 9 punten voor een serie die iedere boeken- en serieliefhebber zou moeten gaan zien. Al is het alleen maar om Cumberbatch stoned door de hal van een hotel te zien schuiven.

What’s the point of a f***ing window if you can’t jump out of it?
Volg Patrick Melrose
At Last