8.5
Dave Scholting geeft "Pam & Tommy - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Dave Scholting op 15 april 2022.
2
0

Pam & Tommy - Seizoen 1

In 1995 verscheen er een gestolen sekstape in het openbaar van Baywatch-babe Pamela Anderson en rocker Tommy Lee. Pam & Tommy laat zien wie hier precies allemaal achter zaten en wat de impact was op de levens van Anderson en Lee.

Pamela Anderson (Lily James, Downton Abbey) is midden jaren 90 de meest populaire seksbom op de planeet. Enerzijds vanwege haar sexy fotoshoots voor mannenmagazine Playboy waarvoor zij meerdere keren poseert. Anderzijds vanwege haar rol in de op dat moment mateloos populaire serie Baywatch. Tommy Lee (Sebastian Stan, The Falcon and the Winter Soldier) maakt als drummer deel uit van de succesvolle heavy metal-band Mötley Crüe. De twee ontmoeten elkaar begin 1995 waarna ze al na vier dagen in het huwelijksbootje stappen.

Tijdens hun huwelijksreis in Mexico maken zij een homevideo van hun leven voor privégebruik. Omdat de bewuste tape ook behoorlijk wat expliciete seksueel getinte beelden bevat besluit Lee om de video veilig in zijn kluis op te bergen. Toch gebeurt het dat de video niet veel later publiekelijk wordt aangeboden. Vooral vanwege de populariteit van met name Anderson is de video al snel een regelrechte hit. Pamela en Tommy zijn er echter allerminst blij mee en het zorgt dan ook voor een groot verdriet en schaamte bij het stel.

Pam & Tommy
© Hulu

De serie laat de gebeurtenissen vanuit verschillende oogpunten zien. Uiteraard vanuit het perspectief van Anderson en Lee, maar ook door de ogen van klusjesman Rand Gauthier (Seth Rogen, Future Man). Rand is degene die de kluisinhoud uit huize Lee steelt. Nadat hij de video in de kluis ontdekt en deze bekeken heeft komt hij op een briljant idee waar hij een hoop geld mee denkt te kunnen verdienen.

Maar buiten het geld heeft Gauthier ook nog een andere reden voor het verspreiden van de video. Hij heeft namelijk een enorme hekel aan Tommy Lee en wil op deze manier wraak op hem nemen. Tommy heeft Rand enkele maanden eerder flink benadeeld voor zijn werk en hem zelfs bedreigd met een geweer, dus ergens begrijp je ook wel waarom deze niet al te snuggere sul wraak wilt nemen.

Op sommige momenten lijkt het zelfs alsof je naar de échte Pam en Tommy aan het kijken bent

In eerste instantie heb je als kijker dan ook niet al te veel medelijden met Lee en kun je nog wel lachen om het hele gebeuren. Dat verandert echter wanneer het steeds duidelijker wordt wat de gebeurtenissen allemaal met Pamela doen. Zij heeft enorm veel verdriet wanneer de tape openbaar wordt en schaamt zich enorm voor de beelden op de privévideo. De hele toestand is enorm stressvol voor haar.

Het helpt ook niet dat Tommy Pam's gevoelens hierover niet echt helemaal lijkt te begrijpen. Daar komt nog bovenop dat ook de weg via de rechter op niets lijkt uit te draaien. De paniek wanneer de echtelieden ontdekken dat hun privébeelden door duizenden mensen bekeken kunnen worden en de stress en spanningen die daardoor tussen hen ontstaan zijn dan ook zeer goed voelbaar in beeld gebracht.

Pam & Tommy
© Hulu

Dit is allereerst te danken aan de geweldige acteerprestaties die Lily James en Sebastian Stan hier uit de hoge hoed toveren. Zij zetten geweldige, geloofwaardige rollen neer. Hun stemmen en de maniertjes van zowel Anderson als Lee lijken allemaal volledig te kloppen. Zij worden hierbij fantastisch ondersteund door de grime-afdeling met protheses, pruiken en neptattoos waardoor beide acteurs gewoon compleet lijken te verdwijnen in hun karakters. Op sommige momenten lijkt het zelfs alsof je naar de échte Pam en Tommy aan het kijken bent. Een knappe prestatie. Ook de rest van de cast zet uitstekende rollen neer. Seth Rogen als Gauthier en Nick Offerman (Devs) als pornoregisseur en producent Milton Ingley vallen daarbij het meest op.

Al met al is Pam & Tommy gewoon een zeer goed gemaakte gelimiteerde serie geworden

Hoewel deze serie gepromoot wordt alsof het puur over de sekstape gaat en hoe de wereld hier toentertijd gretig op reageerde klopt dit beeld niet helemaal. De serie is vooral een mooi, eerlijk liefdesdrama tussen twee mensen die ontzettend veel van elkaar lijken te houden. Helaas zorgt de media-aandacht en verschillende rechtszaken rondom deze tape ervoor dat hun huwelijk steeds meer afbrokkelt. Dat is juist ontzettend triest om te zien.

Natuurlijk zijn er ook mindere punten te benoemen over deze serie. Zo zit er één wel zeer absurde scène in die - helemaal in de lijn met de sekstape zelf - behoorlijk expliciet is. De scène is op zichzelf best wel komisch te noemen. Tegelijkertijd is hij zó vreemd dat het totaal niet bij de rest van het verhaal past. Ook kun je bij één acteur duidelijk de protheses zien zitten om hem maar zoveel mogelijk op de echte talkshowpresentator Jay Leno te laten lijken. En natuurlijk kloppen misschien niet alle details of wordt er een beetje gesteggeld wat betreft de tijdlijn. Dit zijn echter maar hele kleine minpuntjes waar je in een groter geheel makkelijk overheen kijkt. Al met al is Pam & Tommy gewoon een zeer goed gemaakte gelimiteerde serie geworden.
Volg Pam & Tommy
Seattle
Seattle