8
Wichita van Rijkom geeft "Pam & Tommy - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 29 Maart 2022.
4
0

Pam & Tommy - Seizoen 1

Van leven op een roze wolk is niet lang sprake wanneer Pamela Anderson en Tommy Lee enkele dagen na hun ontmoeting al in het huwelijksbootje treden. Enkele maanden later wordt namelijk een sekstape uit hun huis gestolen en verandert hun leven voorgoed.

Pam & Tommy gaat, zoals de titel al doet vermoeden, over de levens van Pamela Anderson (Lily James, War and Peace) en Tommy Lee (Sebastian Stan, Marvel's The Falcon and the Winter Soldier). De dramaserie toont een deel van hun liefdesverhaal en laat zien hoe de eerste jaren van hun huwelijk eraan toe gingen. De grootste focus ligt op de welbekende seks tape die in 1995 uit hun woning werd gestolen en vervolgens in de openbaarheid kwam.

Lily James is gewoon Pamela Anderson.

De serie verscheen begin februari 2022 op Disney+ (en Hulu). Na het zien van de eerste trailer vond ik deze combinatie al wat apart. Dit gevoel werd bevestigd toen ik alle afleveringen bekeek. De expliciete scènes en verhaallijnen lijken in eerste instantie meer te passen bij een wat minder familie gerichte streamingsdienst. Zo zit er een pratende penis is en bevinden karakters zich meerdere keren op de set van een porno film. Toch klopt het wel bij het verhaal en laat Disney+ hiermee zien een breed aanbod te willen presenteren.

Klusjesman en ex-pornoacteur Rand Gauthier (Seth Rogen, Freaks and Geeks) is de slechterik. Wanneer hij naar eigen zeggen oneerlijk behandeld wordt door Tommy Lee besluit hij wraak te nemen. Hij breekt in, steelt een kluis en krijgt daarmee (onder andere) de seks tape in handen. De keuzes die Rand maakt zijn gevoed door wraakgevoelens en een vreemd moreel kompas. Hoewel je als kijker in eerste instantie nog wel wat begrip voor zijn daden kunt opbrengen veranderd dit al snel wanneer hij foute op foute beslissing neemt. Zijn ex-vrouw Erica (Taylor Schilling, Orange Is the New Black) wijst hem hier regelmatig op en lijkt daarmee de stem van de kijker te zijn. Maar ook zij weet niet tot hem door te dringen.

Pam & Tommy
© Hulu

Het acteerwerk en de styling in Pam & Tommy is uitmuntend. Lily James is gewoon Pamela Anderson. Wanneer je beelden uit de tijd waarin het zich afspeelt naast de serie legt zie je de gelijkenissen pas echt goed. Van de littekens op de schouder van Pam tot haar maniertjes en lachjes, alles klopt. Het karakter Tommy wordt ook sterk neergezet maar kent minder gelijkenissen. Fysiek verschilt er het nodige, zijn acties komen soms wat theatraal over en zijn stem is niet altijd rauw genoeg. De chemie tussen de twee maakt dit echter meer dan goed en laat zien waarom deze cast is uitgekozen. Toch vraag ik me wel af of James Franco, die in eerste instantie Tommy zou spelen, niet beter bij de rol had gepast.

Uiteraard ken ik de artiesten Pamela en Tommy, maar echt veel wist ik niet over hun geschiedenis. Het was daarom interessant om te zien hoe een deel van hun leven op deze manier verteld werd. Helaas bleken niet alle details te kloppen, was er bewust geschoven met de tijdlijn voor dramatisch effect en waren bepaalde situaties wat aangedikt. Toch neemt dit niet weg dat de serie echte personen laat zien. Je voelt mee met Pamela en aan het einde van de acht afleveringen had ik een heel ander beeld van haar. Ze is immers veel meer dan die lieve blonde seksbom en activiste. Ze heeft waanzinnig veel meegemaakt en is tevens een ijzersterke vrouw.

Helaas bleken niet alle details te kloppen, was er bewust geschoven met de tijdlijn voor dramatisch effect en waren bepaalde situaties wat aangedikt.

Pam & Tommy brengt de kijker echt terug naar de jaren 90. Het begin van het internet, veelvuldig roken, outfits van de personages, het draagt allemaal bij aan dit gevoel. Een grappig detail is dat één van de karakters uiteindelijk naar een Rabobank gaat en je daar zelfs een klein beetje oud-Nederlands op de muren kunt lezen. Het plot is gebaseerd op een Rolling Stone artikel, start op het moment dat de twee elkaar ontmoeten en eindigt vlak voor hun scheiding. Hoewel ik als buitenstaander makkelijk praten heb vind ik dat de serie op een respectvolle manier is neergezet. Toch begrijp ik de keus van Pamela om niet achter Pam & Tommy te staan wel.

Een belangrijk iets dat Pam & Tommy laat zien is het verschil tussen porno, professionele naaktfoto’s en het hebben van een privé seksleven. Het lijkt zo makkelijk om dit allemaal op één hoop te gooien, maar er zit wel degelijk een groot verschil tussen. De makers weten dit op een goede manier te laten zien en leveren daarmee niet alleen entertainment maar ook wijze lessen. Echt spannend is het niet aangezien van tevoren al duidelijk is wat er allemaal gaat gebeuren. Maar ik moet zeggen dat de serie me bleef intrigeren en ik toch iedere aflevering weer graag verder keek. Ik denk dat de doelgroep voor dit verhaal klein is. Desalniettemin is het wel een erg goede miniserie die absoluut complimenten verdiend.
Volg Pam & Tommy
Seattle
Seattle