8
anonymous geeft "Pablo Escobar: El Patron del Mal - Complete serie" een 8.
Geschreven door anonymous op 4 november 2014.
2
0

Pablo Escobar: El Patron del Mal - Complete serie

De oude breekbare vrouw zat achter in de auto en wist wat er komen ging. Haar ontvoerders ontkenden dat ze zou worden doodgeschoten, maar ze wist het zeker. Na haar galant uit de auto te hebben geholpen liep een van de kidnappers samen met haar een stukje richting een braakliggend terrein. Hij deed een stap naar achteren en schoot de gebeden prevelende vrouw neer zoals een dolle hond wordt neergeschoten.
De bovenstaande scene komt uit de serie Pablo Escobar: El patron del Mal, wat zoveel wil zeggen als "de baas van het kwaad".

De Columbiaanse zender Caracol TV zond deze Spaanstalige serie in 2012 uit in Columbia en de serie is in Nederland te zien op RTL Crime. Hij telt maar liefst 74 afleveringen van zo’n drie kwartier lang en gaat over wellicht de grootste terrorist en drugshandelaar die ooit heeft bestaan, Pablo Emilio Escobar Gaviria. De hoofdrol wordt gespeeld door de Columbiaanse acteur Andres Parra, die in meer Columbiaanse series een rol heeft vervuld.

Columbia was al decennialang een onrustig land, waarin de conservatieven en liberalen elkaar regelmatig de tent uitvochten om de politieke macht te bereiken. Daarnaast bestonden er ook guerrilla legers die zich niet onbetuigd lieten als het geweld of ontvoering betrof. Dat alles zou echter kinderspel blijken toen Pablo Escobar zijn reputatie eenmaal had gevestigd als keiharde drugslord.
De combinatie van psychopaat-miljardair-drugslord, bleek een zeer ontvlambare te zijn en heeft de Columbiaanse samenleving zeker tienduizend doden gekost en rond de 50.000 die op een - of andere wijze zijn gechanteerd, ontvoerd of bedreigd.

Pablo Escobar was het hoofd van het Medellin Kartel. Een drugskartel dat uit een paar families bestond en enkele jaren een heel land in de greep hield van geweld en angst. Er wordt geschat dat hij, op het hoogtepunt van zijn macht een bedrag verdiende van een miljoen per dag. Doorgaans door mensen voor de keus te stellen; “Plata o Plomo”, ofwel "geld of lood".
De serie laat vrij nauwkeurig de opkomst en uiteindelijke ondergang van Escobar zien. De beelden worden afgewisseld met echte journaalbeelden uit die tijd, waardoor er af en toe een licht documentair karakter ontstaat. Tegenstrevers, advocaten, journalisten, presidentskandidaten, politieagenten, militairen en talloze burgers worden vermoord in de bloederige strijd tussen Escobar en de staat. Een strijd die veel lijkt op een bloederig schaakspel.

Het acteerwerk doet nogal ‘soapachtig’ aan, wat ook niet zo verwonderlijk is daar de serie in Columbia in 113 delen van circa 25 minuten werd uitgezonden op ‘soap’ tijd. Het werkt echter niet storend, daar het gegeven dat het handelt om doorgaans ware gebeurtenissen je op het puntje van je stoel laten zitten. Nadat je alle afleveringen gezien hebt, krijg je echt het gevoel dat qua daadwerkelijk uitgevoerd geweld, The Godfather, Goodfellas en The Sopranos willen worden opgehaald bij de ballenbak. De serie werd geproduceerd door Camilo Cano en Juana Uribe. Beiden zijn kinderen van slachtoffers van Escobar en lieten zich mede inspireren door het boek van Alonso Salazar dat onder dezelfde titel werd uitgebracht.

Begin 2015 komt Netflix met een splinternieuwe serie over Escobar met de titel Narcos. Hier wordt veel van verwacht. Deze serie is echter ook zeer de moeite waard. De intro is een van de leukste die ik in tijden heb gehoord en het mag dan ietsje ‘soapy’ zijn, het is dan wel een soap voor mannen en vrouwen die historische series met een hoog realiteitsgehalte kunnen waarderen.
Volg Pablo Escobar: El Patrón del Mal
The death of Pablo Escobar
The death of Pablo Escobar