8.5
Peter Rotthier geeft "Over Water - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 28 december 2018.
2
0

Over Water - Eerste aflevering

John Beckers (Tom Dewispelaere, Callboys) was ooit een gevierde televisiester. Tijdens de eerste minuten van de debuutaflevering wordt al duidelijk dat Beckers ondertussen een gevallen ster is die door een alcoholverslaving uitgerangeerd is in het tv-circuit. We maken kennis met de man wanneer hij ontslagen wordt uit een ontwenningskliniek waar hij opgehaald wordt door zijn vrouw en twee kinderen.

Terug de televisiewereld instappen is voor de man niet direct een optie en zo komt hij onder dak bij een havenbedrijf waar zijn schoonvader de plak zwaait. We zien hoe John wegwijs gemaakt wordt in de haven en zijn werk als bediende aanvat. Al vlug wordt echter ook duidelijk dat John nog enkele geheimen heeft, want waarom gaat hij geregeld naar het ziekenhuis om een comapatiënt te bezoeken en verzwijgt hij dat voor zijn vrouw?

Het is natuurlijk nog maar een kennismaking met deze serie die zich afspeelt in de Antwerpse haven en die gebaseerd is ware gebeurtenissen. Ga echter niet zoeken naar een of ander mediafiguur die dit verleden met zich meedraagt, want het is niet zo dat Beckers in de serie een gevallen televisiester is omdat de persoon waarop dit verhaal gebaseerd is dat ook was.

Je voelt al van bij de eerste minuten dat er een onderhuidse spanning kleeft aan het verhaal dat zich langzaam maar zeker zal ontwikkelen naarmate de serie vordert. Seriefanaten die Ik Weet Wie Je Bent gezien hebben kunnen zich hier zeker iets bij voorstellen want ook hier blijkt er van alles gebeurd te zijn in het verleden dat belangrijk zal blijken als deze serie zijn einde nadert.

Over Water
© Een

Aan het eind van de eerste aflevering gebeurt er ook iets heel belangrijks wat er voor zorgt dat de wereld van John opnieuw op zijn kop zal zetten. Op die manier weet je als kijker alvast dat er in het verhaal van Beckers al minstens twee belangrijke verhaallijnen zitten. Alle twee zorgen ze alvast voor beklijvende televisie waarvan je zo snel mogelijk meer wilt weten.

Een ding staat vast. Die bananenboot in de Antwerpse Haven zou ik ook wel eens willen bezoeken. Als die tenminste werkelijk bestaat.
Volg Over Water
Afscheid