4
0

Outlander - Seizoen 4

Claire: It's inscribed. "Da mi basia mille."
Jamie: Give me a thousand kisses...
Claire: ...And I'll give you a thousand more....

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik kennismaakte met de wereld die Outlander heet. Wat raakte ik verstrikt in het web van de liefde van Jamie, Claire, Brianna, Roger en Frank. Na de eerste paar afleveringen van het eerste seizoen wilde ik meer. Dus breidde ik mijn boekenkast uit met de complete reizigersserie. Daaronder ook mijn favoriete boek, boek vier: de verre kust. Ik had dus hoge verwachtingen voor seizoen vier, want het zo maken zoals het in het boek staat, dat kunnen ze nooit, of zo dacht ik... Want wat heb ik genoten.

Outlander
© Starz

In seizoen drie zagen we dat Jamie en Claire, na schipbreuk te hebben geleden, aanspoelen op een strand in Amerika. Zo ontstaat er voor hen een kans op een nieuw leven, een tweede kans. Geen achtervolgingen meer vanuit Schotland, geen gevaren, geen problemen. Gewoon, een nieuw leven in een nieuw land. Althans voor Jamie, want Claire kent het land, haar inwoners en diens geschiedenis.

Maar ook Claire kon niet verwachten dat ze in een wereld van slavernij terecht zou komen. Als Jamie en Claire na een ellendige boottocht aankomen bij Jamies tante Jocasta (Maria Doyle Kennedy, Orphan Black) lijkt ook die nieuw gevonden rust van korte duur. Claire kan niet wennen aan een leven 200 jaar terug in de tijd en brengt zo Jamie, Young Ian en zichzelf in gevaar. Er rest hen niets anders dan verder Amerika in te trekken. Als Jamie dan ook nog eens een stuk grond in zijn schoot krijgt geworpen, lijkt het geluk hen weer toe te lachen.

Gelukkig heeft ze nog contact met Roger, de historicus die zich vastbijt in het verleden

Outlander zou Outlander niet zijn als ook niet in dit seizoen er twee werelden parallel naast elkaar lopen.
Aan de ene kant volgen we de levens van Jamie, Claire, Young Ian en Fergus. En in de jaren zestig volgen we de levens van Brianna en Roger. Brianna worstelt met het verlies van haar beide ouders. Haar vader inmiddels overleden en haar moeder, die 200 jaar terug in de tijd leeft. Dan heeft ze ook haar biologische vader nog: Jamie Fraser. De onzekerheid over het lot van haar moeder en de vraag of haar moeder Jamie heeft gevonden, houden haar enorm bezig. Gelukkig heeft ze nog contact met Roger, de historicus die zich vastbijt in het verleden.

[image-111027]

Zoals ik al eerder schreef is boek vier mijn favoriet. Gelukkig mag ik daar seizoen vier aan toevoegen. Want wat hebben de makers er een geweldig verhaal van gemaakt. Een verhaal dat her en der compleet afwijkt van de boeken, maar toch nooit verveelt. Ik heb genoten van de verhaallijnen en vond het een verademing om niet alleen de levens van Jamie en Claire te volgen. De nadruk ligt dit seizoen meer op de andere personen in het complete verhaal. Niet iedereen zal het met mij eens zijn. Dat mag, zoveel verhalen, zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Voor mij betekende dit seizoen het opnieuw verliefd worden op het verhaal dat ooit in de jaren negentig ontstond uit het hoofd en de pen van Diana Gabaldon.

Seizoen vijf en zes zijn inmiddels toegezegd. Deze week beginnen de opnames voor seizoen vijf en volgens Sam Heughan zullen de fans niet teleurgesteld zijn. Ik ben benieuwd, want boek vijf is met zijn bijna 1500 bladzijden een enorm verhaal. Ik ben dus weer heel benieuwd wat de makers daarvan creëren. Om dat te kunnen zien, moeten we nog even tot 2020 wachten.

Seizoen vier is te zien bij Ziggo movies&series. Rond september 2019 zal seizoen vier, in Nederland, te zien zijn op Netflix.
Volg Outlander
Turning Points