7.5
anonymous geeft "Outlander - Seizoen 4" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 11 februari 2019.
3
0

Outlander - Seizoen 4

Het duurde even voordat we weer naar het nieuwe seizoen van Outlander konden kijken, seizoen 4 liet dan ook even op zich wachten (elf maanden om precies te zijn). Maar op 4 november 2018 was het zover, de eerste aflevering was op Ziggo te zien. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat er elke week een aflevering geplaatst wordt, nu moet ik telkens een week wachten... En o wat ben ik elke week benieuwd hoe het verder zal gaan met onze Claire (Caitriona Balfe) en Jamie (Sam Heughan).

Voordat je verder leest, deze recensie bevat spoilers als je seizoen 3 nog niet gezien hebt!

In de laatste aflevering van seizoen 3 zien we Claire en Jamie samen op een strand, in The New World. Een nieuw hoofdstuk in hun leven samen, na al die jaren apart te hebben geleefd. In seizoen 4 gaan we hierop verder, maar slaan we (gelukkig) wel een stap over en zien we Claire en Jamie samen met young Ian (John Bell) in Amerika. Ze hebben nog geen verblijfplaats maar het lijkt ze wel even voor de wind te gaan. Ze hebben elkaar namelijk weer gevonden, niemand is gewond en ze hebben de edelstenen die veel waard zijn. Neemt niet weg dat in deze tijd het in Amerika ook geen rozengeur en maneschijn is, er broeit een gevoel van onvrede en de Burgeroorlog staat op het punt van losbreken. Claire weet wat er komen gaat en is zich hier zeker van bewust. De woorden "we are on the wrong side of history again" geven dit goed weer.

Verder zien we Brianna die achterbleef in haar eigen tijd, zij en Roger proberen samen te zijn ondanks de grote afstand tussen Boston en Schotland. Als ze samen naar een Schots festival gaan in Amerika lijkt Brianna een gevoel te bekruipen en nieuwsgierig te worden naar hoe het haar moeder vergaat. Als zij ontdekt dat er iets vreselijks met hun staat te gebeuren kan zij bijna niets anders. Ze moet proberen haar moeder achterna te reizen door de tijd om haar te waarschuwen.

In het vierde seizoen zien we twee verschillende verhaallijnen langs elkaar heen. Dat van Claire en Jamie en dat van Brianna en Roger. Het lijkt een kopie te zijn, maar dan in een andere tijd. Waar we in de afgelopen seizoenen zo op hoopte (mogen Claire en Jamie elkaar maar vinden en elkaar kunnen behouden in de liefde) heb ik nu een beetje met Brianna en Roger. Toch blijven beide verhaallijnen enorm boeien.

Outlander
© Starz

Toch zie je wel dat er per aflevering wordt toegewerkt naar een situatie of een probleem. Naast de rode draad van het verhaal wordt er per aflevering steeds weer iets gecreëerd wat weer opgelost moet worden. Dit begint mij wel een beetje tegen te staan. Het moet natuurlijk wel een beetje spannend blijven, maar soms wordt het wel een beetje te langdradig of te voorspelbaar. Neemt niet weg dat het acteerwerk weer uitmuntend is en de hoofdrolspelers er stuk voor stuk geweldig uitzien. De kostuums, de omgeving en de decors zijn in een woord geweldig. En ondanks dat er per aflevering zich weer een situatie voordoet blijft het wel spannend en zit ik elke week weer trouw voor de buis om de nieuwe aflevering zo snel mogelijk te gaan kijken.

Het cijfer is een 7,5 geworden en geen 8, omdat ik vind dat in de eerste seizoenen de spanning wat hoger lag. De verhaallijn wordt wel breder wat het ook interessant maakt, maar ik zat gewoon iets minder op het puntje van mijn stoel. Neemt niet weg dat ik blij was om te lezen dat er nog twee nieuwe seizoen aankomen van Outlander. Al worden deze wel iets korter, maar 12 afleveringen i.p.v. 13. Wanneer het vijfde seizoen wordt uitgezonden is nog niet bekend.
Volg Outlander
Turning Points
Turning Points