Geschreven door Bo Verhoef op 25 augustus 2021.
1
0

Outer Banks - Seizoen 1

Een zomerse serie vol tienerdrama, schatzoeken, romances en - vooral - heel veel actie.

Het blijkt wel weer dat een wij-zij gevoel het vrijwel altijd goed doet in series.

Ben je gek op Netflix Originals over tieners die wel erg veel meemaken voor hun leeftijd? Maak je dan klaar voor Outer Banks: een zomerse serie vol verboden romances, tienerdrama, spanning en sensatie en misschien wel levensveranderende gebeurtenissen. Iets meer dan een jaar geleden keek ik de eerste aflevering en was ik niet gelijk overtuigd. Een jaar later gaf ik het nog een kans en wat blijkt? Misschien had ik de serie wel eerder een tweede kans moeten geven. Ik moest echt even aan de serie wennen, maar uiteindelijk was ik stiekem best blij dat het tweede seizoen ook sinds enkele weken online staat.

Outer Banks speelt zich af op het gelijknamige kleine eilandje in North Carolina, waar de rijkere bewoners (de patsers) het vrijwel constant voor het zeggen hebben en de rest van de bewoners (de aasgieren) eigenlijk altijd de schuldigen zijn. De toon wordt gelijk gezet door deze twee bevolkingsgroepen op het kleine eiland. Het zorgt voor een leuke dynamiek en het blijkt wel weer dat een wij-zij gevoel het vrijwel altijd goed doet in series. De serie draait om een groepje tieners: John B (Chase Stokes), Kiara (Madison Bailey), Pope (Jonathan Daviss) en JJ (Rudy Pankow). John B is de knappe jongen zonder ambities, JJ is de zoon van een agressieve, altijd dronken vader, Pope woont samen met z’n vader en is de slimme van de vier en als laatste Kiara, die eigenlijk uit een patser familie komt maar daar absoluut niet thuishoort.

De rode draad van de serie? De vader van John B is vermist en John is er zelf van overtuigd dat er meer achter zijn verdwijning zit dan mensen zeggen. Zijn vader is vermist geraakt tijdens zijn zoektocht naar The Royal Merchant, een Brits schip dat in de negentiende eeuw is verdwenen op zee, terwijl er 400 miljoen dollar aan Brits goud aan boord lag. Als John B steeds meer aanwijzingen krijgt over dit schip en de zoektocht van zijn vader, schakelt hij (hoe kan het ook anders) zijn vrienden in om met hem mee te gaan op zijn zoektocht. Er zijn echter kapers op de kust (hoe kan het ook anders), waardoor de zoektocht naar het schip en het goud al snel moeilijker wordt. Zouden de mensen die ook op zoek zijn naar het goud, ook achter de verdwijning van Johns vader zitten?

Kijk niet gek op als je een beetje fan wordt van de slechteriken.

De klik tussen de vier hoofdrolspelers is na elke aflevering steeds duidelijker te zien en te voelen. De band tussen de vier maakt het verhaal sterker en zorgt er ook voor dat je nog meer een wij-zij gevoel krijgt. Ze spelen echt niet allemaal even goed, maar je ziet ze wel in de serie groeien. Aan het einde van het seizoen zit je er zelfs zo in, dat je eigenlijk al snel de kleine minpunten van de serie vergeet. Naast deze vier zijn er uiteraard ook een aantal andere rollen die vaker in de serie terugkomen. Kijk ook niet gek op als je onderweg een beetje fan wordt van de slechteriken, want ook die spelen elke aflevering beter en beter.

De show bevat dus niet alleen een spannende zoektocht, maar zit ook vol met tienerdrama, sappige gebeurtenissen, morele dilemma’s en heel veel actie. Er zijn echter, zoals bij elke tienerserie op Netflix, wel enkele ongeloofwaardige onderdelen. Ik bedoel, de castleden spelen 15- tot 17-jarigen, terwijl ze zelf bijna allemaal 10 jaar ouder zijn. Ook vraag je je wel eens af in hoeverre alle gebeurtenissen wel passen bij tieners van die leeftijd. Gelukkig gebeurt er zo veel in de serie, dat je hier niet al te vaak te lang bij stil hoeft te staan. Als Outer Banks geen Netflix Original was (en niet was uitgebracht midden in de eerste lockdown van 2020), zou de serie denk ik niet lang hebben geleefd op de Amerikaanse televisiezenders. Een prima serie voor een perfect moment dus!
Volg Outer Banks
Secret of the Gnomon
Secret of the Gnomon