Bo Verhoef geeft "Outer Banks - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 26 april 2020.
2
2

Outer Banks - Eerste aflevering

Normaal gesproken vind ik young adult series echt prima en soms ook heerlijk om naar te kijken, maar bij deze serie ben ik gewoon nog niet overtuigd.

Eigenlijk weet ik altijd wel een beetje waar een serie over gaat voordat ik eraan begin. Je krijgt nieuwe series (en de recensies ervan) vaak mee via internet of social media. Dat was niet het geval bij Outer Banks. Ik wist helemaal niets van deze serie. Ik zag hem staan tussen de 'te verschijnen series op Netflix' en dat was het. Misschien had ik me deze keer meer moeten inlezen, want na het kijken van de eerste aflevering, weet ik eigenlijk nog steeds niet wat voor serie het precies is.

De serie speelt zich af aan de kust van North Carolina op een van de meest populaire eilanden daar: Outer Banks. De mensen op Outer Banks kun je eigenlijk verdelen over twee groepen. De ene groep bestaat uit de rijken, bekend als de patsers. De andere groep bestaat uit de mensen die aan de zuidkant van het eiland wonen: de aasgieren.

De ene groep bestaat uit de rijken, bekend als de patsers. De andere groep bestaat uit de mensen die aan de zuidkant van het eiland wonen: de aasgieren

Je maakt kennis met een groep aasgieren. Een groepje van vier beste vrienden die over het algemeen onder dezelfde omstandigheden zijn opgegroeid. Je hebt de leider van de groep John B (Chase Stokes, Tell Me Your Secrets), de gezellige en verantwoordelijke Kiara (Madison Bailey, Black Lightning), de slimme Pope (Johathan Daviss, Revolution) en JJ (Rudy Pankow, Solve). Je leert als kijker al snel dat de vader van John B al negen maanden lang vermist is op zee, omdat hij op zoek ging naar een scheepswrak. Door zijn verdwijning hoort John B eigenlijk bij jeugdzorg terecht te komen. Dit wil hij echter niet (wat heel begrijpelijk is) en probeert zichzelf zo min mogelijk te laten zien.

De acteurs vind ik vrijwel allemaal niet zo sprankelend en er is er eigenlijk geen één die mijn aandacht vangt. Dit kan door de acteurs komen of door het feit dat ik het verhaal gewoon niet zo boeiend vind tot nu toe. Ze zijn leuk en ze zijn wat mij betreft vrij onbekend, wat echt wel positief kan zijn in sommige gevallen, toch spatten ze nog niet van het scherm. Wat heel jammer is, omdat ik de groep zelf wel vrij divers vind.

De aflevering focust zich vervolgens op de start van het orkaanseizoen. Orkaan Agathe verplettert de stad en veroorzaakt verwoesting overal waar ze rond heeft geraasd. Na de orkaan gaan de vier vrienden het water op om te chillen. Op zee vinden ze een klein scheepswrak en als ze naar beneden duiken om het wrak te onderzoeken, vinden ze een motelsleutel. Ondertussen spoelt het lijk van de bestuurder van deze gezonken boot aan. Terwijl de vier vrienden naar het politiebureau gaan om de vondst van de boot proberen te melden, zorgt de nasleep van de orkaan ervoor dat er niet naar hen geluisterd wordt.

Daarna onderzoeken de vier vrienden de motelkamer van de gevonden sleutel en vinden ze een kaart. Ze vinden ook een nummer voor de kluis, waarin een stapel geld en een pistool ligt. De groep besluit om de politie niets meer te zeggen over de gevonden boot. In plaats daarvan komen ze op een feestje terecht en belanden ze in een grote ruzie met de rijke kinderen die een gemakkelijk leventje leiden in hun weelderige huizen en met al hun hippe gadgets. Gelukkig valt het mee hoe vaak de verschillen tussen deze groepen worden benadrukt en is het constant wij tegen hen. Ik vind echter het hele rijken versus armen verhaal een beetje nietszeggend tot nu toe, maar misschien wordt dit uiteindelijk logischer.

De sheriff bespreekt de volgende dag zijn bedenkingen over het wrak met John B en geeft hem een deal om uit de moerassen te blijven in ruil voor hulp bij zijn probleem met jeugdzorg. John B vindt dit een rare deal en is op zijn hoede. De vier negeren dan ook de regels en besluiten terug te gaan naar het wrak. Dat brengt natuurlijk problemen met zich mee, ook al vinden ze misschien ook iets wat hen meer informatie geeft.

Deze eerste aflevering bouwt zeker wel een verhaal op, maar ik ben er nog niet over uit of het verhaal wel sterk genoeg is. Daarnaast vind ik ook de karakters er nog niet eruit springen en ben ik niet zo nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Normaal gesproken vind ik young adult series echt prima en soms ook heerlijk om naar te kijken, maar bij deze serie ben ik gewoon nog niet overtuigd. Ik laat deze serie nog even naast me liggen tot ik misschien meer zin heb om hier meer over te weten te komen. Er zijn namelijk sowieso nog veel betere series die jij en ik vast nog niet gezien hebben.
Volg Outer Banks
Secret of the Gnomon
Secret of the Gnomon