8
anonymous geeft "Orphan Black - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 11 juni 2013.
0
0

Orphan Black - Seizoen 1

Orphan Black is zonder twijfel een van de toppers van dit jaar. Het gegeven is veelbelovend; een jonge dame genaamd Sarah Manning neemt de identiteit over van een vrouw (Beth Childs) die sprekend op haar lijkt. Vervolgens komt zij erachter dat zij de spil is in een medisch project met de nodige dubbelgangers. Met het concept zat het wel snor, het was alleen de vraag hoe dit uitgewerkt zou worden.

Orphan Black is duidelijk een serie die is gegroeid met haar hoofdrolspeelster, de getalenteerde en beeldschone Tatiana Maslany. Zij nam zoveel rollen op zich, dat het begrijpelijk is dat zij eerst nog wat opstart problemen had. Dit was vooral in de eerste afleveringen te merken aan de verschillende accenten die zij zich moest aannemen. Dat is een klein punt van kritiek, want hoe Maslany gestalte gaf aan Sarah Manning, Alison Hendrix, Cosima Niehaus, Katja Obinger en Helena verdiend alleen maar lof. De verschillende gedragingen, maniertjes en eigenaardigheden van de verschillende personages maakt zij zich allemaal eigen, waardoor je als kijker vergeet dat je naar dezelfde actrice kijkt. Kijk daarom niet verbaasd op wanneer je je zo nu en dan afvraagt hoe Maslany dit voor elkaar krijgt. Veel acteurs struikelen al wanneer zij de gelaagdheid en complexiteit van één personage moeten weergeven, laat staan meerdere personages. Maslany doet dit en vaak ook nog in dezelfde scènes. Het succes van de serie kun je dan ook niet los zien van het optreden van Maslany.

Maslany profiteert ook van een goed schrijversteam dat haar de ruimte geeft om de verschillende personages te ontwikkelen. Er gebeurt veel in Orphan Black, maar het plot (wat er gebeurt) staat eigenlijk altijd in dienst van de karakters en het verhaal (waarom het gebeurt en waarom het van belang is). Dat is belangrijk, want Maslany neemt zoveel hooi op haar vork dat de personages gemakkelijk karikaturen zouden kunnen worden. Het was voor de makers dus van belang om een wereld te creëren waarin al de klonen van Sarah een eigen identiteit hebben en hun eigen sores. Dit geeft de schrijvers de mogelijkheid om het publiek duidelijk te maken wat, bijvoorbeeld, belangrijk is voor Alison en op welke manier zij ervoor kiest om met (dezelfde) problemen om te gaan. De verschillende personages die Maslany speelt, zijn dan ook de kracht van dit eerste seizoen en Maslany spettert van het doek af. Het is een veilige aanname om te stellen dat Orphan Black niet voor te stellen is zonder Tatiana Maslany. BBC America lijkt dat te onderkennen en begint de promotiekaravaan voor Maslany, geheel terecht, op gang te brengen. Het is altijd subjectief om acteerprestaties te vergelijken, maar die Emmy award (en eigenlijk ook Golden Globe) nominatie (Maslany geldt nu voor velen als een hoogstwaarschijnlijke outsider) mag eigenlijk niet uitblijven. De Critics Choice nominatie heeft zij al binnen en critici zijn dan ook unaniem in hun oordeel dat Maslany een prestatie van formaat heeft geleverd.

Het publiek kan zich wel afvragen hoe een jonge twintiger met problemen (vooral in de eerste twee afleveringen waar er nog geen (echte) plausibele reden wordt gegeven) zo makkelijk het leven van Beth Childs kan overnemen en zich (schijnbaar) met niet al teveel moeite ook tegenover de collega's van Beth staande houdt. Dat kun je als kijker twijfelachtig noemen. Het publiek moet dus ook wat ongeloofwaardigheid door de vingers zien. Gelukkig wordt dit minder pregnant door de ontwikkeling die Sarah (en de andere klonen) gedurende het seizoen meemaakt. Gedurende het seizoen zie je de personages ook groeien en zie je duidelijk de ontwikkeling die in hun personages ook moeten doormaken. Soms heb je namelijk geen keus en moet je voor jezelf opkomen, of je daar nu instaat bent of niet. De dames laten dan ook zien tot waartoe mensen in staat zijn wanneer hun bestaan wordt bedreigt en welke overlevingsmechanismen dan in werking worden gesteld. Maar Orphan Black gaat eigenlijk over een aantal jonge vrouwen die beseffen dat zij niet kunnen ontkomen aan hun verantwoordelijkheden en zelf moeten zorgen voor een beter leven voor henzelf en dat van hun naasten.

Dat thema maakt de serie heel boeiend en dat blijft ook fier overeind in mindere afleveringen. Orphan Black is een serie die vertrouwen heeft in wat het wilt neerzetten en daaraan vasthoudt, ook wanneer plotwendingen wat minder werken. De serie begrijpt dat er keuzes moeten worden gemaakt om het verhaal te vertellen dat de makers willen vertellen, ook wanneer die keuzes niet meteen duidelijk worden. Het resultaat mag er daarom ook zijn. Orphan Black is inmiddels verlengd voor een tweede seizoen en dat is geheel terecht voor een van de beste nieuwe series van dit jaar.
Volg Orphan Black
To Right the Wrongs of Many
To Right the Wrongs of Many