8
janieksol geeft "Orphan Black - Seizoen 1-3" een 8.
Geschreven door janieksol op 27 augustus 2015.
2
0

Orphan Black - Seizoen 1-3

De titel van de serie in combinatie met de dvd-voorkant sprak mij erg aan. Ik was op zoek naar een spannende en mysterieuze serie. Nou, die heb ik gevonden! Orphan Black gaat over de productie van klonen, project Leda. Sarah Manning is de eerste kloon van het project die je leert kennen. Zij neemt in de allereerste aflevering de identiteit van Beth over, die voor Sarah’s ogen voor de trein springt. De twee kennen elkaar dan niet, maar het viel Sarah onmiddellijk op dat ze als twee druppels water op elkaar lijken. Sarah, die gevlucht is voor haar problemen en terug in haar oude woonplaats gearriveerd is, komt erachter dat haar problemen nog niet half zo groot zijn als de problemen waarmee Beth geworsteld heeft.

Hoofdpersonen
Sarah Manning is de hoofdpersoon in de serie. We leren haar kennen als een dappere, stoere en slimme chick met een gouden hart. Haar achtjarige dochter Kira betekent alles voor haar. Ook leren we de kloon-zusjes van Sarah kennen, die allemaal door dezelfde Canadese actrice gespeeld zijn: Tatiana Maslany. Zij heeft hier een groot compliment voor verdiend. We kennen Maslany onder andere van de series ‘The Nativity’, ‘Being Erica’ en ‘Heartland’.

Felix speelt ook een onmisbare rol, die je veel lachmomenten oplevert. Felix is homoseksueel en gedraagt zich daar enorm naar. Toch heeft hij ook de stoere kant van Sarah en staat altijd achter haar. De combinatie van Felix zijn vrouwelijke kant en zijn stoere acties zijn hilarisch. Deze onmisbare rol is gespeeld door de Canadese acteur Jordan Gavaris, die we kennen van ‘Unnatural History’ (Cartoon Network) waar hij de rol van Jasper Bartlett speelt.

Siobhan Sadler, oftewel Mrs. S. is de pleegmoeder van Sarah en Felix. Ook zorgt zij voor Kira, wanneer Sarah in de problemen zit. Je leert haar kennen als een lief en onschuldig moederfiguur, maar komt er al snel achter dat deze vrouw vol mysterieuze verrassingen zit. Mrs. S. wordt gespeeld door de Ierse Maria Doyle Kennedy. In de populaire serie ‘Dexter’ is ze te zien als Sonya en ook in het bekende ‘Downton Abbey’ is ze niet te missen als Vera Bates. Naast haar drukke bestaan als actrice, heeft Maria in 2001 het platenbedrijf ‘Mermaid Records’ op de markt gezet.

Later in de serie maken we kennis met Cal Morrisson, een man met een speciale rol in Sarah’s leven. Vanaf het moment dat je hem tegenkomt, kan je je geen Orphan Black meer voorstellen zonder Cal. De rol is gespeeld door onze eigen Michiel Huisman. Michiel heeft in Nederlandse films gespeeld zoals ‘Costa’ en ‘Uitgesloten’, maar ook kennen we hem van ‘Game of Thrones’ waar hij in 2014 de rol overnam van Daario Naharis.

Ook leren we alle klonen-zusjes kennen. Ze hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid en het is totaal niet moeilijk om de vrouwen uit elkaar te houden. Cosima, de lesbische wetenschapper. Alison, de voetbalmoeder. Helena, de moordlustige psychopaat en ook tweelingzus van Sarah. Rachel, het business-kreng.

Orphan Black
© Space

Orphan Black: het verhaal
Het verhaal begint wanneer Sarah de identiteit van haar kloon Beth overneemt. Sarah ontdekt dat er nog meer klonen rondlopen en wanneer zij deze leert kennen, ontwikkelen ze een hechte band. Er is echter een foutje gemaakt in de productie van de klonen: de meeste van hen hebben een ernstige ziekte waarvoor ze een kuur nodig hebben. De zoektocht naar deze kuur is een gevaarlijke strijd omdat ze niet de enige zijn die deze kuur willen hebben. Ook zijn de vrouwen op zoek naar degene die hen geproduceerd heeft. Het wordt hen moeilijk gemaakt, want er loopt iemand rond die de klonen één voor één wil vermoorden en die ook uit is op de gevoelige snaar van het verhaal: Kira. Heel veel bloed, heel veel zweet en heel veel tranen gaan er doorheen in de klonenfamilie. Toch is er een gezonde dosis humor in verwerkt en je raakt op de één of andere manier gehecht aan de vrouwen omdat je hun zwakke kant ook leert kennen.

En nu?
Seizoen drie is afgerond en we moeten tot mei 2016 wachten voor seizoen vier. Genoeg tijd om te fantaseren over wat er allemaal te gebeuren staat, dus! We hebben seizoen drie afgesloten met een mannelijke versie van de klonenfamilie, genaamd Project Castor, die aan dezelfde ziekte lijdt als de vrouwen. De projectleider en maker van de klonen is gevonden en heeft een verrassende link met Sarah. Helena is zwanger en probeert van haar moordlust en slechte gewoontes af te komen. Haar baby zal in seizoen vier een grote rol gaan spelen, net als Kira in de eerste seizoenen.

Waarom moet je deze serie gezien hebben?
De serie zit een beetje ingewikkeld in elkaar, maar het is voor iedereen te begrijpen. De verschillende karakters zijn ontzettend goed gespeeld en je wordt vanaf aflevering één in het verhaal gezogen. De spanning is om te snijden en ik geef garantie voor een slaaptekort, omdat je simpelweg geen geduld zal hebben om te weten wat er in de volgende aflevering gaat gebeuren. Je zal verbaasd staat over het geweldige acteerwerk van Tatiana Maslany, die de rol van ongeveer acht verschillende personen op zich heeft. Het is één grote mindfuck als je bedenkt dat al deze personen door maar één persoon gespeeld is, je hebt het gewoon niet door.

Je wordt meegesleurd in de strijd waarin je totaal de weg kwijt raakt. Je weet niet meer wie wel en niet te vertrouwen is. Ik betrapte mezelf erop dat ik af en toe mijn tenen gekromd had van de spanning. Ook zijn er hilarische situaties waardoor je af en toe ineens keihard in de lach schiet. Je wordt vanaf het begin meegesleurd en ik zelf heb alle drie de seizoenen in een week er doorheen gejaagd. Ik ben ervan overtuigd dat deze serie een dikke tien verdient en dat je hem beter nu meteen kan aanschaffen!
Volg Orphan Black
To Right the Wrongs of Many
To Right the Wrongs of Many