8
Jessica Dillema geeft "Orange Is the New Black - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door Jessica Dillema op 28 juli 2014.
1
0

Orange Is the New Black - Seizoen 1 (DVD)

Ik had de naam al vaker gehoord en de poster van het eerste seizoen al eens gezien, maar de serie heeft mij nooit echt getrokken. Veel mensen zijn enorm enthousiast over deze gescripte serie van Netflix en toen ik op Facebook en Twitter een foto had geplaatst van mijn recensie-exemplaar van de DVD van seizoen 1 kreeg ik wederom veel reacties waarin mij verteld werd hoe geweldig de serie is en dat ik in een dag wel door het hele eerste seizoen zou vliegen en dat ik seizoen 2 ook direct kon kijken gezien die ook al beschikbaar is via Netflix.

Mijn algehele mening is dat de serie – gebaseerd op de autobiografie ‘Orange Is the New Black: My Year in a Women’s Prison’ van Piper Kerman - zeker niet slecht is, maar Orange Is the New Black is voor mij niet per se een serie die ik niet stop kan zetten. Zo keek ik namelijk in dezelfde periode het complete eerste seizoen van Orphan Black en hoewel ik het hele eerste seizoen van Orphan Black in slechts één dag heb gekeken, deed ik meerdere dagen over Orange Is the New Black. Laat ik eerst, voor diegenen die de serie nog niet geprobeerd hebben, uitleggen waar Orange Is the New Black over gaat.

Orange Is the New Black draait om Piper Chapman (Taylor Schilling, Mercy). Piper wordt naar de vrouwengevangenis gestuurd nadat ze door een medeplichtige verraden wordt, slechts een paar jaar voordat de daad waarvoor ze bestraft wordt - het smokkelen van drugsgeld voor haar toenmalige geliefde en internationale drugssmokkelaar Alex Vause (Laura Prepon, That 70’s Show) - verjaart. Op het moment dat Piper naar de gevangenis gaat is Piper een gehoorzame New Yorkse burger en heeft zij een mooi leven met haar verloofde Larry Bloom (Jason Biggs, Mad Love).

Ongetwijfeld zal iedereen die naar de serie kijkt een favoriet personage hebben en er bestaat een grote kans dat jouw favoriete personage verschilt van de mijne. De vrouwengevangenis huist namelijk vele verschillende vrouwen van verschillende etniciteiten. Zo hebben we een Russische dame die met de maffia te maken had, een mentaal onstabiele lesbienne die geobsedeerd raakt door Piper, iemand die denkt dat God door haar vloeit en dat ze helende krachten heeft, iemand die haar bruiloft blijft plannen terwijl we niks van haar verloofde zien, een moeder en een dochter, een transgender die nu als kapster werkt in de gevangenis en een bewaker met de bijnaam pornosnor. Ikzelf vind de verhaallijn over de stiekeme liefde tussen Daya (Dascha Polanco) en John (Matt McGorry, How to Get Away with Murder) het leukst omdat ik nou eenmaal val voor die romantische manier waarop ze stiekem briefjes met elkaar uitwisselen.

Naast dat we flashbacks te zien krijgen van het verleden van Piper met Vause en Larry, zien we ook flashbacks van diverse medegevangenen. Met behulp van deze flashbacks krijg je een beter inzicht in hoe iedereen in deze gevangenis is beland, maar de echte band met de personages krijg je voor mijn gevoel door te kijken naar het heden, hoe ze met elkaar omgaan in de gevangenis. Natuurlijk zitten er een aantal lesbische seksscènes in, soms wat geweld en achterbakse acties, maar ook dat de gevangenen om elkaar zijn gaan geven en echt een leven opbouwen in die gevangenis.

De serie is serieus, maar weet ook op een leuke manier humor in te brengen. Orange Is the New Black is controversieel doordat het zoveel verschillende topics aan weet te snijden door een diversiteit aan personages en hier ook echt aandacht aan te besteden. De serie heeft vrij veel onbekende namen op de castlijst staan, maar de serie niet gaan kijken omdat je de namen niet kent is onzin. De actrices – en die paar acteurs – zijn namelijk goed gecast en weten hun rollen goed neer te zetten. Ik had niet na elke aflevering het gevoel had dat ik niet kon wachten om de volgende aflevering te starten. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat voor mijn gevoel sommige afleveringen redelijk afgesloten eindigden en ik het bingewatch gevoel meer heb bij series die elke aflevering eindigen met een cliffhanger.

Orange Is the New Black is goed geschreven en ik ga na het schrijven van deze recensie verder met seizoen 2. Seizoen 1 eindigt namelijk met een verrassende cliffhanger en ik ben zeer benieuwd wat daarmee gaat gebeuren. Als je de DVD aan wilt schaffen dan raad ik dat wel af, de DVD bevat namelijk totaal geen extra’s en bestaat dus alleen uit de afleveringen. Zelfs op Netflix zijn extra's te vinden, getiteld 'Behind the Bars'. Neem dus liever gewoon een abonnement op Netflix, deel de kosten met een paar vrienden en kijk naast de afleveringen van seizoen 1 ook direct seizoen 2 van Orange Is the New Black en de vele andere films en series die je op Netflix kunt vinden.
Volg Orange Is the New Black
Here's Where We Get Off
Here's Where We Get Off