9
anonymous geeft "Orange is the New Black - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door anonymous op 18 juli 2014.
0
1

Orange is the New Black - Seizoen 2

Oranje is het nieuwe zwart. Zwart is tevens ook de kleur van zij die jarenlang onderdrukt werden en van alles wat er mis is in deze wereld. Het is de kleur van zij die de voet van het systeem permanent op hun nek voelen en van hen die het gevoel hebben dat sociale mobiliteit nooit voor hen van toepassing zal zijn. Nu is daar sinds vorig seizoen de kleur oranje bij gekomen. En de oranje kledij die de dames van de Litchfield gevangenis dragen wil je niet dragen, want dan zit je in de gevangenis. Gelukkig mag je die kleur na een bepaalde tijd inruilen voor een andere, maar dan zit je alsnog in de gevangenis. En Piper en alle andere kleurrijke personen die deze serie herbergt zitten nog steeds in de gevangenis. Halleluja voor ons!

Na mijn recensie van de eerste zes afleveringen ben ik blij om mee te delen dat in de overige zeven afleveringen er genoeg conflicten zijn. Het botst, allianties worden gevormd en de stellingen worden ingenomen. In dit tweede seizoen krijgen wij nog meer achtergrondinformatie over de inwoners van Litchfield, doet een nieuwe gevangene genaamd Vee (Lourraine Toussaint, Any Day Now) van zich spreken en komt de verhouding tussen Piper (Taylor Schilling, Mercy) en Alex (Laura Prepon, That 70's Show) extra onder spanning te staan.

Het tweede seizoen is nog ietjes beter dan het eerste seizoen. Dat seizoen gaf ik een negen en ook dit seizoen krijgt een negen. Waarom? Omdat ik het zeg! Nee, dat is natuurlijk niet voldoende... Dit tweede seizoen is veelzijdiger, bevat meer persoonlijke verhalen, geeft meer aandacht aan meer personages en belicht meer de talenten van de cast dan het vorige seizoen. En weet je hoe lastig dat is, aangezien het eerste seizoen ook al fantastisch is. Voor een serie om in het tweede seizoen hetzelfde niveau te behalen en daar zelfs een schepje bovenop te doen: dat doen alleen de betere series. En... Orange is the New Black neemt op dit moment genoegen met niks minder dan dat predikaat.

Waar zie je anders op televisie zo een multiculturele cast als in Orange? Welke andere serie geeft minderheden zo een stem als Orange? De serie bespreekt ook in dit seizoen weer sociale problemathiek, etniciteit, relaties, geaardheid en vriendschap met een scherpte waar je je vingers aan snijdt. Het tweede deel van dit seizoen schakelt ook een versnelling hoger dan het eerste deel en zet op een mooie manier de puzzelstukken in elkaar. En terwijl de puzzelstukjes in elkaar worden gezet, zie jij personages waar je kapot om kunt gaan, die je kunt vervloeken en waarvan je kunt gaan houden. Heb je dit seizoen al gezien: herinner het als iets moois. Moet je het nog bekijken: maak mooie herinneringen!

Let dit seizoen vooral op de botsingen tussen de groep van Vee en de groep van Red (Kate Mulgrew, Mercy), het wederom schitterende acteerwerk van Uzo Aduba (Crazy Eyes) en de eveneens glansrollen van Samira Wiley (Poussey), Danielle Brooks (Taystee), Adrienne C. Moore (Cindy), Natasha Lyonne (Nicky) en Yael Stone (Lorna). Noem ik daar nou bijna de gehele cast op? Grotendeels wel, want nogmaals: dit is het beste ensemble op televisie. Pak de nominaties van de Emmys van dit jaar er maar bij als je nog meer bewijs nodig hebt. De beste series zijn altijd de series die wat te zeggen hebben over onze maatschappij, over menselijke condities en over afhankelijkheidsrelaties. Deze zie je terug op de meeste 'beste televisie van 2014' lijstjes van dit jaar. Zet 'em ook op die van jouw en op naar 2015: seizoen 3!
Volg Orange Is the New Black
Here's Where We Get Off
Here's Where We Get Off