9
anonymous geeft "Orange is the New Black - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 8 februari 2014.
2
0

Orange is the New Black - Seizoen 1

Daar degradeer je dan… Opeens ga je van de hogere middenklasse naar de gevangenis. En de gevangenis is totaal geen plek voor jou! Jij hebt blond haar en onschuldige ogen, en jij bent veel te zachtaardig en naïef voor het gevangenisleven. Ook jij maakt fouten, helaas. Maar nooit had jij gedacht dat een fout die jij tien jaar geleden had gemaakt je zo lelijk zou achtervolgen. En nu zit jij een jaar achter de tralies. Wen er maar aan! In het kort is dat het verhaal van Piper Chapman (Taylor Schilling, Mercy) die voor drugsmokkel nu een jaar moet brommen. En daarmee kunnen we het gaan hebben over de serie die voor mij de tweede beste serie van 2013 was, Orange is the New Black.

Orange is the New Black (OITNB) is gebaseerd op het boek 'Orange Is the New Black: My Year in a Women's Prison' van Piper Kerman. Dat boek verhaalt over de ervaringen van Kerman in de gevangenis en deze serie is daar weer losjes op gebaseerd. We ruilen alleen de naam Kerman in voor Chapman en dan hebben wij onze hoofdpersoon. Onze hoofdpersoon heeft tien jaar geleden drugs getransporteerd voor haar toenmalige vriendin en tien jaar later komt dat vergrijp lelijk terug. Piper stond net op het punt om binnenkort te gaan trouwen, had grootse plannen met haar eigen bedrijfje en had simpelweg haar leven op orde. Nu valt dat alles in duigen en moet zij de bak in. Daar komt zij in aanraking met de meest kleurrijke, en aparte, vrouwen en moet zij zich zien te redden in een wereld die compleet nieuw voor haar is.

Het is misschien grappig om te weten dat Orange is the New Black met veel minder bombarie binnen kwam dan die andere twee originele Netflix-producties, House of Cards en Hemlock Grove. Maar in de schaduw van die series is deze serie uitgegroeid tot de (kritisch gezien) succesvolste en meest gewaardeerde serie van Netflix. En de reden is eigenlijk simpel; dit is gewoon een topserie. Er wordt vaak gezegd dat OITNB de beste ensemble op televisie heeft en dat kan ik alleen maar beamen. Je zult moeilijk een andere serie vinden waar meerdere acteurs zo uitblinken en zo een diepgang krijgen als in deze serie. De karakters worden echt ontwikkeld en uitgewerkt en dat is de grote troef van deze serie. Het is geen serie die alleen draait om Piper Chapman, maar ook om de mensen die zij leert kennen in de gevangenis en die haar leven beïnvloeden. Wij leren ook hun motieven, verlangens, behoeften en angsten kennen, waardoor het nergens gewoon 'personages' zijn, maar gewoon echte mensen van vlees en bloed. Bijna alle actrices krijgen de kans om te schitteren en daarvoor verdient de serie alle lof.

Ook slaagt de serie erin om voortdurend interessante verhalen te vertellen over het gevangenisleven, hoe haar inwoners in de gevangenis beland zijn en hoe zij zich er proberen staande te houden. Op het scherm zien wij mensen die de maatschappij heeft laten vallen en mensen die de maatschappij hebben laten vallen, en daar proberen zij mee te leven of in het reine mee te komen. De serie gaat dan ook over hoop, toekomstperspectief, reïntegratie, adaptatie, sociale status en klasse en over veel meer essentiële zaken die de levens van mensen vormen. Daardoor is de serie, naast ontzettend grappig, ook belangrijk en relevant. De serie laat je lachen, maar ook nadenken en reflecteren. Het mooie aan OITNB is dat de serie genuanceerd is. Personages zijn niet zwart-wit, maar vaak grijs. Grijs zoals het leven ook vaak is. Er is vaak een middenweg tussen goed en kwaad en dat zag ik heel erg terug in OITNB. Het is juist deze gelaagdheid, nuance en karakterontwikkeling die de beste series kenmerken en daarin is OITNB geen uitzondering.

Ben je lid van Netflix; ik houd je persoonlijk verantwoordelijk als de volgende nieuwe serie waar je aan begint niet deze is! Voor iedereen die de serie nog niet heeft gezien; ga dat dus snel zien. Degenen die het wel hebben gezien kunnen beamen dat dit een van de hoogvliegers van 2013 was, een serie die absoluut een groter publiek verdient en stukken beter is dan veel van de grote namen die meer in de spotlights staan. Personages als Crazy Eyes, Red, Pennsatucky, Big Boo, Taystee, Pornstache, Lorna en Nicky zul je niet snel vergeten. Fuck it, die zijn onmogelijk om te vergeten! Een tweede seizoen is allang aangekondigd en die is dit jaar weer te zien op Netflix. Je kunt dus aflevering na aflevering meteen er weer door heen jagen. En, als de makers dit niveau weten vast te houden worden dat weer een heleboel uurtjes kijkplezier!
Volg Orange Is the New Black
Here's Where We Get Off
Here's Where We Get Off