7.5
Helgoned geeft "Orange is the New Black - Seizoen 4 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 13 Oktober 2019.
1
0

Orange is the New Black - Seizoen 4 (DVD)

Na 91 afleveringen en zeven seizoenen is er in de zomer van 2019 een einde gekomen aan de serie Orange is the New Black. De best bekeken serie van Netflix draait om Piper Kerman (Taylor Schilling, Mercy) die veroordeeld wordt voor betrokkenheid bij drugshandel en 15 maanden in de Litchfield gevangenis moet doorbrengen. En dat terwijl dat feit tien jaar geleden was en zij inmiddels een fatsoenlijk leven heeft opgebouwd. In de gevangenis krijgt Piper te maken met geweld, discriminatie, machtsspelletjes, privatisering en bezuinigingen, vriendschap, liefde, idealisme en humor.

Het derde seizoen eindigde met een aardige cliffhanger in de extra lange slotaflevering. Directeur van het inmiddels geprivatiseerde Litchfield, Joe Caputo (Nick Sandow, Third Watch), krijgt ruzie met zijn personeel, waarop zij allemaal opstappen. Door een fout kunnen de gevangenen buiten het terrein komen en een verfrissende duik in het nabij gelegen meer nemen. Daarnaast krijgt een oude vriendin van Piper, Alex Vause (Laura Prepon, That ‘70s Show), een huurmoordenaar op haar dak.

Orange Is the New Black

In dit vierde seizoen begint een nieuwe groep bewakers aan de taak de gevangenen in toom te houden. Het aantal gevangenen is drastisch toegenomen, net als de incompetentie van sommige kersverse bewakers. Er is ook een sadistische bewaker, Desi Piscatella (Brad William Henke, Justified), die het op een aantal gevangenen heeft voorzien. Intussen raakt Piper Kerman steeds meer geïsoleerd en krijgt ook steeds meer vijanden binnen de gevangenismuren. En dat terwijl de sfeer tussen de gevangenen en de cipiers steeds meer broeit.

Dit vierde seizoen komt wat langzaam op gang. Dat komt door de introductie van een aantal nieuwe personages, waarbij de één boeiender is dan de ander. Televisiepersoonlijkheid Judy King (Blair Brown, Fringe) behoort ook tot de nieuwe gezichten en zij krijgt uiteraard een speciale behandeling in Litchfield. Ik vond haar personage overigens niet echt geweldig. De introductie van de narcistische Piscatella kon mij veel meer bekoren, een geduchte tegenstander voor zowel directeur Caputo als de gevangenen.

Gedurende het seizoen neemt het tempo en de spanning toe.

Gedurende het seizoen neemt het tempo en de spanning toe. Dat leidt tot een grote climax, waarbij er ook slachtoffers vallen, waaronder één van de belangrijkste personages van de eerste seizoenen. Dit vierde seizoen vond ik goed, met de gebruikelijke ontwikkelingen rond de belangrijkste karakters, maar ook genoeg originele toevoegingen om te blijven kijken naar de serie.

Orange Is the New Black

De Nederlandse dvd-uitgave is helaas teleurstellend. De beeldkwaliteit en de ondertiteling is goed verzorgd, daarover is niets te klagen. Entertainment One heeft echter enkel trailers toegevoegd, van Cardinal, Alles voor elkaar en Molly's Game. Maar de dvd’s bevatten helemaal geen extra’s over de serie zelf. De buitenlandse uitgave van dit seizoen bevat extra’s zoals audiocommentaren, een tour langs de set en een aantal bloopers. Deze waren dus gewoon beschikbaar, het is jammer dat ze voor de Nederlandse kopers niet zijn opgenomen.
Volg Orange Is the New Black
Here's Where We Get Off
Here's Where We Get Off