8
Wichita van Rijkom geeft "Orange Is the New Black - Complete serie" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 9 september 2019.
4
0

Orange Is the New Black - Complete serie

Sinds 2013 kunnen wij als kijkers in Nederland gebruik maken van Netflix. In datzelfde jaar verscheen ook de Netflix Original serie Orange Is the New Black, dat met zeven seizoenen deze zomer tot een einde is gekomen. Zes jaar lang hebben we kunnen genieten van de avonturen van de vrouwen (en medewerkers) uit de Litchfield gevangenis in New York. Door de jaren heen is er veel veranderd en heeft de serie de nodige ups en downs meegemaakt. Niet alle seizoenen waren van hetzelfde niveau, maar toch wisten de makers menig fan te behouden. Op de vraag wat een wijze les is die opgemaakt kan worden uit alle verhalen gaf actrice Adrienne C. Moore (die de rol van Cindy speelt) dit mooie antwoord: “Life will deal you some blows. But if you could learn to laugh at it, then you can find happiness.” Een krachtige en duidelijke omschrijving van de boodschap van deze show. Het dertien afleveringen tellend laatste seizoen sluit het verhaal echt af en geeft bovendien door middel van extra’s ook nog een klein kijkje achter de schermen.

Ik kan niet ontkennen dat er momenten zijn geweest dat ik heb nagedacht te stoppen met het kijken van deze serie.

Piper Chapman (Taylor Schilling) komt uit een welvarend gezin, is verloofd en heeft een rustig alledaags leven als ze plots in de gevangenis belandt voor een misdaad die ze tien jaar eerder pleegde. Als ‘blank rijkeluismeisje’ kan ze in eerste instantie maar moeilijk haar draai vinden in de gevangenis, waar ze omringd wordt door verschillende soorten criminelen en haar ex-vriendin (en partner in crime) Alex Vause (Laura Prepon). Toch sluit ze vriendschappen en merkt ze al gauw dat het leven in de gevangenis een eigen wereld op zich is. Ze vervreemdt alsmaar meer van haar familie en vrienden, raakt betrokken bij criminele activiteiten in de bak en zal na haar gevangenisstraf nooit meer dezelfde zijn. Hoewel Orange Is the New Black in eerste instantie om Chapman draait spelen gaandeweg steeds meer andere verhalen een rol. Uiteindelijk is het een ensemble cast die de hoofdrol speelt met meer dan twintig grote verhaallijnen die de serie vormen. Van moordenaars tot onschuldigen, ze hebben allemaal zo hun eigen leed te verduren maar de corruptie van de medewerkers en verhalen van het leven buiten de gevangenis komen eveneens aan bod.

Orange Is the New Black

Het laatste seizoen is een emotionele rollercoaster waarin niet alleen wordt teruggeblikt op belangrijke verhaallijnen en de toekomst van de verschillende karakters. Hele actuele situaties komen ook aan bod. Zo speelt het laatste seizoen zich af in de gevangenis en een ICE onderkomen waar illegale asielzoekers worden vastgehouden in afwachting van hun uitzetting. Het zijn dit soort indrukwekkende verhalen die de serie zo krachtig maken. Ze zijn uit het leven gegrepen en laten, ondanks dat het grotendeels fictie is, zien hoe oneerlijk het leven kan zijn. Helemaal bedacht is Orange Is the New Black overigens niet. Het oorspronkelijke verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Piper Kerman. Daarnaast komt één van de verhalen over het deporteren van illegalen ook uit het echte leven. Dit omschrijft namelijk een beetje wat castlid Dianne Guerrero (die de rol van Maritza Ramos speelt) tijdens haar jeugd zelf heeft meegemaakt. Er hadden zeker nog wel meer seizoenen gemaakt kunnen worden, deze formule is immers nooit op. Maar het is goed zo. Met de woorden ‘Orange Forever’ is de serie afgesloten op een manier waar iedereen alleen maar heel erg trots op mag zijn.

Ondanks alles is het uiteindelijk één van de beste Netflix series die er is.

Tijdens de afleveringen wordt vaak door de tijd gesprongen. Iedere episode staat een gevangene of medewerker centraal waarover we meer te weten komen via flashbacks. Soms laten deze zien hoe zij in de gevangenis beland zijn, soms vertelt dit een achtergrondverhaal dat hun (re)acties verklaart. Naarmate de tijd verstrijkt krijgen sommige karakters meer diepgang en veranderen slechteriken in populaire personages waar je echt medelijden mee krijgt. Het grote aantal award nominaties laat zien dat de kwaliteit van de acteurs van buitengewoon niveau is. Stuk voor stuk weten ze hun complexe karakters overtuigend en gevoelig over te brengen. Van de mentaal zieke Suzanne “Crazy Eyes” (Uzo Aduba) en gevangenisleidster Red (Kate Mulgrew) tot de complexe Daya (Dascha Polanco) en uitgesproken Taystee (Danielle Brooks). Het zijn maar een paar namen uit het lijstje van acteurs die de serie maken tot wat deze is, en ze verdienen allemaal een applaus voor hun ijzersterke acteerwerk! Bijzonder om nog wel even specifiek te noemen is de rol van Sophia Burset (Laverne Cox), een transgender vrouw die daadwerkelijk door een transgender gespeeld wordt. Een rol met niet alleen heel veel waarde voor de serie maar ook van zeer groot maatschappelijk belang omtrent de acceptatie van transgenders in de VS.

Ik kan niet ontkennen dat er momenten zijn geweest dat ik heb nagedacht te stoppen met het kijken van deze serie. Sommige seizoenen vielen zo tegen dat het leek alsof de creativiteit van de makers op was. Maar met het laatste seizoen hebben ze dit helemaal goed gemaakt en voor mijn gevoel het verhaal een waardig einde gegeven. Helaas is het geen happy end voor iedereen, bij lange na niet, maar ook dat maakt Orange Is the New Black tot de goede serie die het is. Ondanks dat het verhaal een paar keer uit de bocht vloog sluit het af met een geloofwaardig, realistisch einde dat je hart breekt maar tegelijkertijd voelt als een goed afscheid. Zoek je dus nog een leuke serie om te gaan kijken of ben je ooit eens halverwege met kijken gestopt, geef Orange Is the New Black dan zeker (nog) een kans. Want ondanks alles is het uiteindelijk wat mij betreft één van de beste Netflix-series die er is.

Orange Is the New Black
Volg Orange Is the New Black
Here's Where We Get Off