8
Hessel Hoekstra geeft "One Of Us - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 27 september 2016.
4
0

One Of Us - Seizoen 1

Een intrigerend verhaal, sterke morele thema’s, competente acteurs en een spannend sfeertje. Meer is er eigenlijk niet nodig om een goede serie te maken. De broers en schrijvers Harry en Jack Williams, bekend van het gelauwerde The Missing, hebben het ook met hun nieuwe miniserie, One Of Us, goed begrepen.

Nadat hij het echtpaar Adam en Grace vermoord heeft, slaat Lee Walsh (Owen Whitelaw) op de vlucht. Wanneer hij in een storm terechtkomt, klopt hij bij een boerderij aan om te schuilen. Maar hij weet niet dat hier de families van zijn slachtoffers wonen en die reageren geschokt als ze achter de identiteit van Walsh komen. Als hij de volgende dag dood wordt aangetroffen, is het duidelijk: één van de familieleden heeft het gedaan. De vraag is wie?

One Of Us gaat verder dan een klassiek moordmysterie. Het gaat over de nasleep, over verlies en het verwerken daarvan. Onze hoofdpersonen rouwen en zijn wanhopig. Zo wanhopig dat één van hen bereid is geweest om een vreselijke daad te begaan. Morele vragen worden gesteld en soms staan verstand en emotie recht tegenover elkaar. Emoties brengen andere geheimen binnen de familie naar boven. De verhaallijn zit, zonder al te veel te verklappen, erg goed in elkaar en ik heb er elke aflevering weer van begin tot eind van genoten. De ontknoping was echt heel erg sterk.

One Of Us
© BBC One

De serie wordt gedragen door een sterke cast: vooral Joe Dempsie (Game of Thrones) als Adams broer, John Lynch (The Fall) als Grace’s vader en Juliet Stevenson (Atlantis) als Adams moeder weten indruk te maken. Niet elke rol komt even lekker uit de verf. Zo vind ik Grace’s moeder (Julie Graham) individueel niet helemaal overtuigen, maar ze weet in het geheel wel goed mee te draaien met de rest van de acteurs.

Bij de BBC weten ze wel hoe ze een serie mooi in beeld kunnen brengen en One Of Us is geen uitzondering. De serie speelt zich af in Glasgow en op het Schotse platteland, dat op effectieve wijze somber en sfeervol in beeld is gebracht. Mooie beelden en prachtige muziek dragen hier goed aan bij. De miniserie telt slechts vier afleveringen van een uur, dus een hele grote investering in je tijd zal het niet zijn. Maar die vier uren waren wel volop genieten.

Een korte tijdsduur, een spannend verhaal, een sterke cast, sfeervolle beelden. Ik zie absoluut geen reden meer om One Of Us niet te kijken! Acht punten!
Volg One Of Us
Adam and Grace