Peter Rotthier geeft "Onder vuur - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 13 september 2021.
2
0

Onder vuur - Eerste aflevering

Onder Vuur neemt ons mee naar een brandweerkorps in Oosten. Onderlinge relaties en spectaculaire actie zijn de ingrediënten die deze serie vormgeven.

Vlaanderen staat al jaren garant voor sterke eigen fictie. Onder Vuur moet het nieuwe paradepaardje worden van de openbare omroep. Deze serie speelt zich af in het wereldje van de brandweer. Als locatie werd er gekozen voor Oostende en zoals het in Vlaanderen veelal de gewoonte is, bepaalt de streek waarin een verhaal zich afspeelt ook het dialect dat er gesproken wordt in de serie.

Als de personages niet al te clichématig verder uitgewerkt worden en het actie niveau even spectaculair blijft, kan Onder Vuur wel een paar jaar meegaan.

Het West Vlaamse dialect is de laatste jaren ook zeer populair op de Vlaamse televisie. In sommige series, zoals bij bijvoorbeeld Eigen Kweek, past het dialect perfect maar in een serie die het werk van de brandweer in het zonnetje wil zetten, is het absoluut niet nodig om het hele gebeuren de doorspekken met het West-Vlaamse/Oostendse dialect. Onder Vuur had zich net zo goed in Antwerpen, Gent of Hasselt kunnen afspelen of zelfs in een fictieve stad.

De aanzet van deze serie gaat dan ook een beetje verloren door het platte dialect waaraan je als kijker toch een beetje moet wennen, ook al wordt het geheel ondertiteld. Zo'n eerste aflevering is dan ook een kennismaking met de personages die de komende weken je scherm zullen bevolken. Uit die kennismaking valt nog niet veel op te maken. Er is de gebruikelijke macho man, een alcoholist en een overste die weggepromoveerd wordt. Die laatste wordt vervangen door een vrouwelijke luitenant die de puntjes op de i wil zetten en alles volgens het boekje wil doen.

De eerste steentjes voor de onderlinge relaties worden ook al ingepland maar zijn absoluut nog niet helemaal duidelijk. Toch wordt het duidelijk dat Onder Vuur ook oog zal hebben voor het leven buiten de kazerne van de leden van het korps Post Oosteroever.

Onder vuur
© Een

Het eerste deel van deze pilot is niet direct een hoogvlieger. De voorstelling van de personages is nogal cliché en de lijnen die uitgezet worden zijn ook niet direct vernieuwend en zijn al ontelbare keren gebruikt in andere series. Zelfs de eerste interventie zorgt er niet voor dat je het als kijker warm krijgt. Halfweg de eerste aflevering komt er echter een kentering wanneer de ploeg uitrukt om een neergestorte ballonvaarder en zijn passagiers te redden. De ballon is blijven hangen aan een hoogtewerker en de ballonvaarder zelf heeft een hartinfarct gekregen waardoor ze in deze hachelijke situatie terecht gekomen zijn.

Deze gebeurtenis zorgt voor een adrenalinestoot bij zowel de kijker als de personages. De nieuwe luitenant wil dat alles volgens het boekje gebeurt en dat zorgt voor wrevel binnen het team. Het leidt ook tot een onvoorstelbare evolutie in het drama dat zich aan het afspelen is.

Onder Vuur heeft potentieel maar verliest aan kracht door het, volgens mij, ongepaste gebruik van het dialect. De personages moeten duidelijk nog groeien maar het actiegehalte is bij de start in ieder geval al van topniveau. Als de personages niet al te clichématig verder uitgewerkt worden en het actie niveau even spectaculair blijft, kan Onder Vuur wel een paar jaar meegaan.
Volg Onder vuur
Adieu
Adieu