anonymous geeft "Once Upon a Time - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 2 april 2013.
1
0

Once Upon a Time - Seizoen 1

Rumplestiltskin: ‘All magic comes with a prize’….

In de tweede helft van 2012 waren op Net5 reclamespotjes te zien over de Amerikaanse serie ‘Once Upon a Time’. Deze mysterieuze spotjes vertelden nog weinig over de serie, maar dat het over sprookjes zou gaan was mij snel duidelijk. Ik was getriggerd en zat klaar toen de eerste aflevering op televisie kwam.

In de eerste afleveringen leer je de sleutelpersonages uit de serie goed kennen. Het begint allemaal in het hedendaagse dorpje Storybrooke. Op het eerste gezicht lijkt dit een volkomen normaal dorpje, maar niets blijkt minder waar. Henry (Jared Gillmore, Mad Men), de geadopteerde zoon van de burgemeester, gelooft echter dat iedereen afkomstig is uit een sprookjeswereld. Zijn adoptiemoeder (Lana Parilla, Miami Medical) is volgens Henry de boze heks uit Sneeuwwitje die een vloek heeft uitgesproken, waardoor iedereen vastzit in Storybrooke. Maar er is niemand die hem gelooft.

Volgens Henry kan de dochter van Sneeuwwitje - zijn biologische moeder Emma Swan (Jennifer Morrison, House) - de vloek verbreken. Onverwacht staat Henry bij haar op de stoep en vertelt haar wie zij is en dat alleen zij de vloek kan verbreken. Hij probeert haar van zijn ‘fantasie’ te overtuigen. Bezorgd brengt Emma haar zoon terug naar zijn adoptiemoeder, maar ze besluit zelf ook enkele dagen in Storybrooke te blijven. Emma leert al snel Mary Margaret (Ginnifer Goodwin, Big Love) kennen, volgens Henry is zij Sneeuwwitje én de moeder van Emma.

In bijna iedere aflevering van het eerste seizoen staat een bekend sprookje centraal en leer je de personages beter kennen. Wie zijn ze in de sprookjeswereld en wie zijn ze in ‘onze’ wereld? Bekende sprookjes als Roodkapje, Belle en het Beest en Doornroosje hebben allemaal een verrassende wending. Zelfs Repelsteeltje (Robert Carlyle, Stargate Universe) is als een rode draad in het verhaal verwezen. ‘All magic comes with a prize’ is dan ook een uitspraak die je vaak van hem zult horen. Persoonlijk vind ik dat Carlyle zijn rol op een ijzersterke manier neerzet.

De makers van deze serie hebben de sprookjes op een fascinerende manier met elkaar verbonden. Elke aflevering blijft je verbazen. Het ene moment weet je zeker dat je het door hebt en het volgende moment tast je weer even in het duister. De serie blijft je boeien. In Amerika wordt het vervolg al uitgezonden. Het verhaal gaat verder waar seizoen 1 is geëindigd. Persoonlijk kan ik niet wachten tot de uitzendingen van seizoen twee in Nederland worden uitgezonden!
Volg Once Upon a Time
Leaving Storybrooke
Leaving Storybrooke