8
Ron Schoonwater geeft "Okkupert (Occupied) - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 25 augustus 2020.
2
0

Okkupert (Occupied) - Seizoen 3

Het tegenvallende tweede seizoen heeft mij gelukkig niet weerhouden om ook het slot van de Noorse televisieserie Okkupert (Occupied) te bekijken. Het laatste seizoen is misschien wel de beste van de drie. De overdreven plots zijn grotendeels verdwenen en ondanks dat dit seizoen slechts zes afleveringen van zo'n drie kwartier heeft, is de rust gevonden om het verhaal naar een bevredigend einde te brengen.

Jesper Berg (Henrik Mestad, Norsemen) is interim-premier geworden door de gebeurtenissen in het tweede seizoen. Jesper doet er alles aan om zijn positie te behouden. Ook na de aanstaande verkiezingen voor de nieuwe premier. Hij schuwt geen enkele manipulatie of geweld, ook niet als het gaat om oude strijdmakkers. Ooit is hij begonnen als idealistisch politicus die wilde stoppen met het boren naar olie en gas. Dat idealisme keert deels terug wanneer hij jonge strijders voor een beter milieu tegen komt. De wetenschap dat hij zover verwijderd is geraakt van zijn eigen idealen en daarvoor veel verder is gegaan dan hij ooit gedacht had, zorgen voor een interessante innerlijke tweestrijd.

Okkupert

Bente (Ane Dahl Torp, Morden i Sandhamn) is gevlucht naar Rusland in de hoop daar een betere toekomst te vinden. De angst voor achtervolging lijkt terecht, want achterblijvers die (mogelijk) met de Russen geheuld hebben, zijn in Noorwegen niet veilig. Het doet denken aan de taferelen direct na de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog, maar ook aan de moderne hetze tegen (groepen) mensen die anders zijn. Bente zelf ontdekt dat zij ook in Rusland niet welkom is. Ze wordt tegengewerkt totdat de Russen haar nodig hebben als pion in de strategie voor Noorwegen. Bente laat zich daarin mee zuigen totdat ze beseft dat dit gevaarlijke gevolgen heeft voor de mensen om haar heen.

De Russische ambassadrice Sidorova (Ingeborga Dapkunaite, Insomnia) komt in een machtsvacuüm terecht. Haar privéleven roept om aanpassingen. Wanneer haar zwangere vriendin een (wel erg domme) fout maakt heeft dit gruwelijke gevolgen voor de tortelduifjes. Sidorova ontdekt dat de klauwen van de Russische macht haar niet vergeten zijn. Om haar nek en die van haar geliefden te redden moet Sidorova al haar kennis en kunde gebruiken.

Okkupert is een wisselvallige televisieserie.

Hoofd van de geheime dienst Hans Martin Djupvik (Eldar Skar, Mammon) zit op een zijspoor. Zijn vrouw wordt steeds verder meegezogen in de politieke arena in Noorwegen. Die slangenkuil wordt op de achtergrond beïnvloed door de Russen. Wanneer Hans Martin dat ontdekt onderzoekt hij het spoor van beïnvloeding. In zijn zoektocht komt hij een oude bekende tegen. Dat heeft fatale gevolgen.

Okkupert is een wisselvallige televisieserie. Het eerste seizoen was meer dan OK. Het tweede seizoen was ronduit teleurstellend en dit laatste seizoen is eigenlijk het beste wat deze Noorse serie te bieden heeft. Dit seizoen is wat betreft spanning, verhaal en plot geslaagd. Het acteerwerk is sterk. Het helpt dat de taal die gesproken wordt, past bij het land waar de hoofdrolspelers vandaan komen. Bovendien blijkt in de realiteit dat de fictie in Okkupert toch ook weer niet al te ver gezocht is. Of dat voldoende is om deze televisieserie te volgen laat ik aan jullie als lezer over. Zelf vond ik het, met dank aan het eerste seizoen en dit goede einde, de moeite waard.
Volg Okkupert
September (2)
September (2)