Geschreven door Bartwin v/d Pols op 11 augustus 2015.
1
0

American Odyssey - Seizoen 1

American Odyssey
© NBC

In deze serie staan drie verhaallijnen centraal: een Amerikaanse soldate die toevallig achter een groot geheim komt, een bedrijfsjurist met een missie voor normen en waarden en een politieke activist. De eerste aflevering start direct met een spannende verhaallijn die zich richt op de Amerikaanse soldate Odelle Ballard (Anna Friel, Kampen om Tungtvannet) die per toeval ontdekt dat een groot Amerikaans bedrijf terroristen financiert. Om te voorkomen dat dit openbaar wordt schuwen deze geen middel om de documenten die Anna in haar bezit heeft en alle mensen die op de hoogte zijn van deze financiering te vernietigen. De klopjacht op Anna die vanuit een vijandelijk land moet zien terug te komen naar haar familie is het hart van de serie.

American Odyssey is een dappere serie. Niet alleen heeft men geprobeerd zo realistisch mogelijk het verhaal te vertellen (Anna Friel spreekt bijvoorbeeld waar nodig vloeiend Frans en diverse Arabische talen) maar zoekt men ook de controverse nadrukkelijk op. Naast de hoofdlijn van het financieren van terroristische organisaties door Amerikaanse bedrijven, komt ook Griekenland in crisis langs en de rol van geprivatiseerde legers in het buitenland. En had ik al de rol van een travestiet met een radioshow, ontluikende homoliefde en cyber-afluisterpraktijken in het verhaal genoemd? Kortom, American Odyssey schuwt het nemen van risico's niet en dat zorgt voor een prettige onvoorspelbaar element in de serie.

Daar staat dan weer tegenover dat het lastig is om op alle fronten raak te schieten met zo’n serie. Naast voltreffer Anna Friel die al excelleerde in het eerder aangehaalde Kampen om Tungtvannet staan hoofdrolspelers Jake Robinson (The Carrie Diaries) als politieke activist Harrison Walters en Peter Facinelli (Nurse Jackie, The Twilight films) als bedrijfsjurist Peter Decker. Harrison Walters begint mede dankzij de hulp van computerhacker Bob Offer (NateMooney, It’s always sunny in Philadelphia) achter het complot te komen. Uiteraard wordt hij flink tegen gewerkt door de schuldige organisatie die er achter zit, soms zichtbaar maar vaker ongemerkt.

American Odyssey een erg dappere serie over actuele zaken met een uitstekende hoofdrolspeelster in de vorm van Anna Friel

Tegelijkertijd begint Peter Decker (Peter Facinelli) aan zijn ontdekkingstocht naar de waarheid binnen het bedrijf waarin hij net begonnen is aan zijn nieuwe baan. Langzamerhand begint hij te twijfelen aan zijn nieuwe werkgever. Waarom mag hij niet bij bepaalde bestanden? Waarom wil zijn baas zo graag dat hij contact legt met zijn vriendin Sophia Tsaldari die nu premier van Griekenland wil worden? Deze zoektochten van Harrison en Peter wisselen de strijd van Odelle Ballard om thuis te komen telkens af.

Maar waar Anna Friel, in haar strijd als vastbesloten soldate die probeert terug te keren naar haar familie, geloofwaardig weet over te brengen, zo ongeloofwaardig komen de ontwikkelingen in de andere verhaallijnen over. Activist Harrison Walters lijkt met oogkleppen op rond te lopen en accepteert argeloos alles wat aan komt waaien, hacker Bob zoekt even wat via Bing (…) op internet en vindt direct cruciale leads en hoewel Peter opzichtig te werk gaat in zijn zoektocht lijkt alles prima te verlopen en is er geen enkeltje black site voor hem weggelegd.

Daarbij helpen de middelmatige acteerprestaties van de hoofdrolspelers niet. De emotieloze gezichtsuitdrukkingen van Peter Facinelli deden mij direct denken aan de agenten uit the Matrix. Ook Jake Robinson geeft ondanks een aantal heftige persoonlijke ontwikkelingen weinig variatie en diepgang weer in zijn acteerwerk en dat is eigenlijk erg jammer.

American Odyssey
© NBC

Zoals eerder gezegd is American Odyssey een erg dappere serie over actuele zaken met een uitstekende hoofdrolspeelster in de vorm van Anna Friel. Daarnaast ziet de serie er ook overtuigend uit en start het direct met een intrigerende en spannende verhaallijn. Helaas begint de serie over de 13 afleveringen heen flink wat schade op te lopen en neemt het eerste enthousiasme snel af. Pas in de laatste aflevering, wanneer de verhaallijnen bij elkaar komen, wordt de spanning van de eerste afleveringen weer gevonden. Dat dit onvoldoende is voor een hoge eindwaardering wordt onderstreept door de terugvallende kijkcijfers in Amerika en de recente onvermijdelijke beëindiging van de serie door zender NBC.
Volg American Odyssey
Real World
Real World