9.5
Peter Rotthier geeft "NSU German History X - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 18 augustus 2016.
1
0

NSU German History X - Seizoen 1

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: voor gevoelige kijkers is NSU – A German History X zeker niet aan te raden. De verfilming in drie afleveringen over de drie leden van de NSU is allesbehalve iets voor doetjes. De bijtitel die deze reeks buiten Duitsland kreeg is trouwens ook volledig misplaatst, maar ‘Midden In Duitsland’, zoals de originele bijtitel is, was blijkbaar niet sensationeel genoeg. Met German History X, lok je waarschijnlijk ook makkelijker nieuwsgierigen.

Het waargebeurde verhaal van NSU gaat over de misdaden van de National Socialist Underground, een op zichzelf staand Neo Nazi commando dat verdacht wordt van diverse moorden op immigranten en enkele bankovervallen. De makers hebben getracht om de over meer dan twintig jaar verspreide gebeurtenissen zo waarheidsgetrouw mogelijk neer te zetten. Bij de aanhef van de eerste aflevering, De Daders, wordt ook duidelijk gemaakt dat NSU, Mitten In Deutschland, geen documentaire is, maar een reeks gebaseerd op waargebeurde feiten. De kijker wordt ook op de hoogte gebracht dat de eerste aflevering gemaakt is rondom de gekende feiten maar dat er links en rechts wel fictieve stukken zijn toegevoegd om het verhaal te vertellen.

De makers hebben getracht om de over meer dan twintig jaar verspreide gebeurtenissen zo waarheidsgetrouw neer te zetten.

De drie afleveringen die NSU rijk is draaien rond de drie betrokken partijen van het hele verhaal. In aflevering één, vertelt men het verhaal van Beate Zschäpe (Anna Maria Mühe, Alpha 0.7), een Oost-Duits meisje uit Jena, dat na de val van de Berlijnse muur verzeilt raakt in Neo Nazistische kringen. Ze raakt in de ban van Uwe Bönhardt (Sebastian Urzendowsky, Borgia) en Uwe Mundlos (Albrecht Schuch, Westwind). Bönhardt, die een grote fan is van Rudolf Hess (Nazi politicus en vervanger van Hitler), wil echter verder gaan dan alleen maar drinken en racistische liederen zingen en verleidt de twee anderen om een geheim commando op te richten om aanslagen te plegen. Wanneer de politie een garage ontdekt waarin het trio materiaal heeft liggen om bommen te maken duiken ze onder. Pas jaren later, op 9 september 2000 wordt de eerste, aan hen toegeschreven, moord gepleegd.

In aflevering twee volgen we Semiya Simsek (Almila Bagriasik, Hayat Sarkisi), de dochter van een bloemenverkoper die het eerste slachtoffer werd van NSU. De onderzoekers van de moord zoeken de dader(s) in het drugsmilieu en het leven van Semiya en haar familie wordt volledig overhoop gehaald. Pas na een zestal, aan de NSU toegeschreven moorden, beseffen ze dat ze vanaf het begin af aan op het verkeerde spoor zaten.

In de laatste aflevering concentreert men zich op de zoektocht naar het ondergedoken drietal. De agent Winter (Florian Lucas, Weissensee) en zijn mentor Walther Ahler (Sylvester Groth, Deutschland 83) zijn de drijvende krachten achter deze zoektocht maar worden tegengewerkt door de geheime dienst, die bang is dat hun informanten bij de Neo Nazi beweging in gevaar worden gebracht. Eind jaren negentig wordt de zoektocht naar het trio dan ook stopgezet. Na de dood van Ahler, blijft Winter echter hun onderzoek verder zetten.

Aflevering één is rauw en de taal en daden van de Neo Nazi’s verwerpelijk.

NSU – Mitten In Deutschland is een aangrijpend verhaal dat je in elke aflevering bij de keel grijpt. Aflevering één is rauw en de taal en daden van de Neo Nazi’s zijn verwerpelijk. Bij deel twee leef je mee met de familie Simsek, die door het slijk gehaald wordt en in het afsluitende deel zie je hoe het onderzoek naar de daders veelvuldig gesaboteerd wordt.

Het acteerwerk in deze reeks is schitterend, zeker de prestaties van diegenen die de drie kopstukken van NSU gestalte geven. Het moet voor hen geen makkelijke opdracht geweest zijn om deze drie gestoorde personages gestalte te geven. Ook de realistische manier waarop alles in beeld gebracht werd, is een extra vermelding waard.
Volg NSU German History X
The Investigators
The Investigators