8.5
Hessel Hoekstra geeft "Noughts and Crosses - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 6 Maart 2020.
3
0

Noughts and Crosses - Eerste aflevering

Wat als niet de Europeanen, maar de Afrikanen de wereld hadden gekoloniseerd? Dat is het uitgangspunt van de nieuwe BBC-serie Noughts and Crosses, gebaseerd op de boekenserie van Malorie Blackman. In de alternatieve wereld van Noughts and Crosses hebben de Afrikanen (hier de Crosses genoemd) eeuwenlang Europese slaven (Noughts) gehouden. Hoewel de slavernij in de eenentwintigste eeuw afgeschaft is, worden de Crosses nog steeds als tweederangs burgers behandeld. De serie volgt de levens van de jonge Nought Callum McGregor (Jack Rowan, Peaky Blinders) en Cross Sephy Hadley (Masali Baduza, Trackers) die met elkaar in aanraking komen en in een keiharde maatschappij tegen alle wederzijdse vooroordelen moeten vechten.

Twee geliefden die uit vijandige milieus komen. De opzet voor de verhaallijn kan zo simpel zijn als een klassiek Romeo-en-Julia-scenario. Maar Noughts and Crosses is veel meer dan dat. Het vertelt met een bijzonder uitgangspunt hoe erg racisme in de hedendaagse samenleving ingebakken zit. Ik weet heel goed dat de meeste mensen zich heus niet met opzet racistisch gedragen en dat bedoelingen vaak goed zijn. Maar onbedoeld vertonen veelal witte mensen toch racistisch gedrag. Denk aan onschuldig lijkende grapjes die beledigend overkomen, of excessief politiegeweld tegen donkere mensen. Door van de witte mensen nu de gemarginaliseerde groep te maken die slachtoffer is van racisme, maakt de serie deze problemen, hoe groot of klein ze ook zijn, ontzettend zichtbaar.

Met een unieke insteek en oog voor detail weet deze serie racisme treffend aan te kaarten

Wat helpt bij het zichtbaar maken van dit racisme is het oog voor detail waarmee de wereld van Noughts and Crosses naar het scherm is gebracht. We zien hier een alternatief Groot Brittannië waarin de Afrikaanse cultuur leidend is. We zien enorme Afrikaanse standbeelden en gebouwen aan de Londense skyline prijken. Witte mensen dragen hun kleding en haar op bepaalde manieren om naar Afrikaanse schoonheidsstandaarden te voldoen. Witte mensen hebben een soort straattaal die ze onderling gebruiken, maar beledigend vinden als een donker iemand deze taal tegen hen gebruikt (het woord ‘Blanker’ is een veelgehoorde term). Maar ook in kleinere details is dat zichtbaar. Bijvoorbeeld het moment wanneer een witte jongen een pleister om zijn vinger heeft en deze pleister een stuk donkerder is dan zijn eigen huidskleur. Ik ben zelf ook wit en dit is iets waar ik nooit echt bij stil heb gestaan. Zulk soort dingen zetten je echt aan het denken.

De hoofdrolspelers doen het goed en de verhaallijn is interessant

Verder is dit een prima eerste aflevering. Er worden genoeg zaadjes voor een interessante verhaallijn geplant. Voordat ik over het bestaan van deze serie hoorde, was ik nog niet bekend met de boeken, dus ik ben heel benieuwd welke kant ze hiermee op willen gaan. Ook de hoofdrolspelers doen het goed. Jack Rowan en Masali Baduza zijn overtuigend als de twee hoofdrolspelers en zijn aangenaam om naar te kijken. Ook de rest van de cast is niet onverdienstelijk. We zien onder andere Paterson Joseph (Timeless) als Sephy’s vader, Rakie Ayola (Maisie Raine) als de Britse premier, en Helen Baxendale (Friends) en Ian Hart (The Last Kingdom) als Callums ouders.

Noughts and Crosses is belangrijke en relevante televisie die veel kijkers hopelijk aan het denken zet. Het laat met een unieke insteek zien hoe racistisch de samenleving soms kan zijn. De eerste aflevering toonde veel potentie om tot een sterke serie uit te groeien en ik kijk ontzettend uit naar de rest van het seizoen.
Volg Noughts and Crosses
Episode 4
Episode 4