7
Ron Schoonwater geeft "Norskov - Seizoen 2 (DVD)" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 15 Maart 2018.
1
0

Norskov - Seizoen 2 (DVD)

Het tweede seizoen van het Deense Norskov heeft slechts zes afleveringen. Wie verwacht dat de serie daardoor aan snelheid zal winnen komt bedrogen uit. Norskov blijft traag. De serie kent niet de bekende en succesvolle aanpak van The Killing of The Bridge. Dat is gedurfd, maar het pakt helaas niet helemaal tot tevredenheid uit. Het is wel duidelijker waar het tweede seizoen voor staat. Waar het eerste seizoen nog het midden hield tussen een detective en een familiedrama is het nu vooral gefocust op het laatste. Dat komt het verhaal in ieder geval ten goede.

Voor fans van Scandinavische series is het een aanrader. Al is het maar om een keer een andere stijl (en regio) te zien dan de bekende series.

Politieagent Tom Noack (Thomas Levin, The Team) moet leven met het feit dat hij een van zijn beste vrienden, Casper Bondesen (Jacob Lohmann, Forbrydelsen/ The Killing), achter de tralies heeft gekregen. Dat wordt hem niet in dank afgenomen door Claudia (Marijana Jankovic, Juleønsket), de vrouw van Casper. Claudia worstelt met haar nieuwe leven. Haar vaste steun en toeverlaat zit in de gevangenis. Het bouwbedrijf Bondesen van haar man staat onder druk. Claudia besluit zich vast te bijten in de onderneming. Dat komt op weinig begrip te staan van Casper, want die heeft liever dat ze het bedrijf verkoopt. Om meer invloed te krijgen op de keuze van Claudia bespeelt Casper onder anderen Tom en, later, Oliver (Mathias Käki Jørgensen). De vraag is of dat een slimme keuze is.

[image-58357]

Oliver, voorheen begenadigd ijshockeyer, is na de dood van zijn moeder nog steeds op zoek naar zichzelf. Hij is er niet van overtuigd dat Martin (Claus Riis Østergaard, Dicte) zijn biologische vader is. Oliver kiest een uitweg van medicijnen, drugs, alcohol en criminaliteit. Dat levert wrijvingen op met Martin en zijn vrouw Jackie (Anne Sofie Espersen, Borgen). Die twee staan toch al op gespannen voet door de zakelijke keuzes van Martin, maar ook door de kinderwens van Jackie.

Norskov is een traag, voortslepend drama.

Norskov is een traag, voortslepend drama. Mede door het enigszins karakterloze spel van de twee belangrijkste hoofdrolspelers Thomas Levin en Mathias Käki Jørgensen blijft de serie een beetje hangen in de middelmaat. Seizoen 2 heeft echter een aantal verbeteringen ten opzichte van het eerste seizoen. De strijd van Claudia om erkenning wordt prima weggezet door Marijana. Het is een prima keuze om haar rol meer naar de voorgrond te laten treden. Claus speelt de machteloosheid van Martin voorbeeldig. Jackie kan heerlijk bitcherig uit de hoek komen, maar blijkt wel het hart op de juiste plek te hebben. De geslepenheid van Casper speelt op de achtergrond steeds een rol. Uiteindelijk zal dit tot een aardige climax leiden aan het eind van het seizoen.

Norskov levert een goed verhaal. Helaas niet altijd even goed uitgevoerd. Voor fans van Scandinavische series is het een aanrader. Al is het maar om een keer een andere stijl (en regio) te zien dan de bekende series.
Volg Norskov
Casper
Casper