7
Ron Schoonwater geeft "Norsemen - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 3 november 2017.
3
0

Norsemen - Seizoen 1

Norsemen (Vikingane) komt in eerste instantie over als een serieuze tegenhanger van de Vikings serie. Niets is echter minder waar. Het wordt al snel duidelijk dat alles wat series als Vikings, The Last Kingdom en, zelfs een beetje, Game Of Thrones brengen, op de hak wordt genomen. Probleem is vaak bij komische series en films dat de trailers de beste momenten verklappen en dat het voor de rest toch een beetje tegenvalt. Bij Norsemen is dit deels het geval. Gelukkig zakt de serie niet door het ijs. Het zijn zes korte afleveringen van een half uur genieten van droge, bijna Engelse, humor. Regelmatig is de humor monumentaal, soms is het te flauw voor woorden.

[image-93756]

Monumentaal is de humor wanneer het stamhoofd op Vikingwijze zijn zeemansgraf tegemoet gaat. Zijn broer Orm (Kåre Conradi, Gutta Boys) weet dat hilarisch te verpesten. In de wetenschap dat Orm het leiderschap letterlijk met zijn hand en met manipulatie heeft weten te bemachtigen, maakt het des te pijnlijker. Orm is de vleesgeworden loser die zijn kans op de macht weet te grijpen. Natuurlijk lijdt de gemeenschap Norheim daar onder en kan het nooit lang duren. Tegenkrachten zijn de stoere Arvid (Nils Jørgen Kaalstad, Lilyhammer) en de net zo stoere vrouw van Orm, Frøya (Silje Torp, Dag). Wanneer Orm onder invloed van slaaf en Romein Rufus voor de kunsten valt, proberen Arvid en Frøya de oude Vikingwaarden overeind te houden.

Regelmatig is de humor monumentaal, soms is het te flauw voor woorden.

Flauw wordt de humor als er teveel wordt gezinspeeld op (homo) seks. Mannen die verkleed zijn als vrouw worden door stoere mannen ineens bijzonder appetijtelijk gevonden. Een truc die al ouder is dan Laurel & Hardy. Ook de brute Jarl Vag (Jon Øigarden, Mammon), die de kaart naar het westen wil hebben van Orm, wordt, na een goed begin, erg flauw weggezet. In de vertolking had meer gezeten dan wat er nu uitkomt. Gelukkig overheersen de leuke grappen de flauwe. Het is niet altijd monumentaal, maar het doet soms wel denken aan Monty Python. Zie onder andere de scène waarin de ouderen van de Vikingen van een rots moeten springen om hun einde te bespoedigen. Ouderen waren in die tijd namelijk een last en geen lust.

[image-94380]

Norsemen is een geslaagde humoristische serie. De serie is in het Noors en het Engels opgenomen. De Engelse variant is alleen al grappig omdat de Noren de Engelse tekst met een heerlijk, typisch, accent uitspreken. Het versterkt de link met de Britse humor. Jammer genoeg weet men de grappige anekdotes en gebeurtenissen niet over de hele serie uiterst vermakelijk te houden. Gelukkig is de serie over de hele linie wel leuk genoeg om het zes afleveringen vol te houden. Als men in seizoen 2, die nu opgenomen wordt, de hoogtepunten beter weet vast te houden en de puberale humor tot een minimum weet te beperken dan scoort de serie een stuk hoger in punten. Voor fans van de genoemde series die een sterk gevoel van humor hebben zeker een aanrader.
Volg Norsemen
Scrotum Whipping
Scrotum Whipping