4
Tim Lucassen geeft "No Good Nick - Seizoen 1 (Tweede deel)" een 4.
Geschreven door Tim Lucassen op 6 oktober 2019.
1
0

No Good Nick - Seizoen 1 (Tweede deel)

Op 15 april 2019 verschenen de eerste tien afleveringen van de komedieserie No Good Nick exclusief op Netflix. In juni 2019 beoordeelde ik het eerste deel van No Good Nick met een magere 4. De belangrijkste reden daarvoor was dat de humor ontzettend flauw is en het acteerwerk van vooral de kinderacteurs van bedenkelijk niveau is. Daarnaast vond ik het lastig om te bepalen of ik naar een kinderserie of naar een komedieserie voor volwassenen zat te kijken.

Toen de laatste tien afleveringen van No Good Nick op 5 augustus 2019 op Netflix verschenen, heb ik eerlijk gezegd even getwijfeld of ik het seizoen af zou kijken. De reden dat ik dit toch heb gedaan is dat het eerste deel eindigde met een cliffhanger. Verder waren nog veel vragen onbeantwoord, met name over het echte verhaal van Nick en de redenen waarom zij wraak moet nemen op de familie Thompson. Helaas valt ook het tweede deel van het eerste seizoen van No Good Nick tegen. Mijn beoordeling blijft onvoldoende, wederom een 4.

Aan het einde van het eerste deel van seizoen één ontvangt Jeremy een kopie van het dossier van Nick. Samen met Liz opent hij de envelop en doet een schokkende ontdekking. De informatie in het dossier komt overeen met wat Nick verteld heeft, maar op de foto staat een ander meisje. Seizoen twee gaat direct verder waar seizoen één eindigde. Liz confronteert Nick direct met het dossier. Als fervent seriekijker weet je eigenlijk al dat Nick nog niet volledig door de mand zal vallen. Er volgen immers nog tien afleveringen. Toch zet deze confrontatie de gemoederen gelijk op scherp. Iets dat ontbrak in het maar voortkabbelende eerste deel van het seizoen. Naarmate de afleveringen vorderen, blijkt dat naast Jeremy en Liz ook Ed en Molly Nick niet meer blindelings vertrouwen.

Nick krijgt het nog zwaarder in de tweede helft van het eerste seizoen. Ze wordt niet alleen door de Thompsons onder druk gezet, maar ook door haar vader die opbiecht dat ze een ton verschuldigd zijn aan de maffia. Alsof dat nog niet genoeg is, krijgt ze ook nog te maken met Will, een op het eerste gezicht leuke jongen. Maar Will is niet zomaar in het leven van Nick gekomen. Hij is door Sam en Dororthy, de pleegouders van Nick en medeoplichters, naar dezelfde middelbare school als Nick om haar in de gaten te houden. Zoals je ziet wordt het plot van No Good Nick nog ingewikkelder en nog ongeloofwaardiger in het tweede deel van het eerste seizoen.

Gelukkig worden in dit tweede deel van het eerste seizoen van No Good Nick enkele prangende vragen beantwoord. Zo wordt in twee flashbacks onthuld waarom Nick wraak moet nemen op de Thompsons. Helaas kan ik hier in verband met spoilers niet verder op ingaan. Wel moet ik zeggen dat ik het vrij onaannemelijk vind dat de Thomsons geen idee hebben wie Nick is als ze haar voor het eerst ontmoeten. Wel vond ik het interessant om er achter te komen dat zelfs de zogenaamde perfecte familie Thompson een randje heeft.

Sommige acties zijn op zijn zachtst gezegd moreel verwerpelijk te noemen. Als positief punt wil ik nog even de verhaallijn rondom Jeremy aandragen. Hij blijkt homoseksueel te zijn. Iets dat niet bijzonder veel voorkomt in komedieseries gericht op een jongere doelgroep. De manier waarop zijn homoseksualiteit in de serie naar voren komt en besproken wordt, is positief. De scènes die de coming-out van Jeremy bevatten zijn oprecht, realistisch en zelfs een tikkeltje ontroerend. Het mooiste eraan was dat zijn familie hem steunt en liefdevol en positief reageert. Zo zou het ook altijd in het echte leven moeten gaan.

Op 15 september 2019 maakte Netflix bekend dat No Good Nick geen tweede seizoen krijgt. Dit komt voor mij, en als jij mijn recensies over het eerste seizoen van No Good Nick hebt gelezen ook voor jou, niet echt als een verrassing. Een precieze reden om de serie niet te vernieuwen werd niet gegeven. Alleen het standaard 'We bedanken de fantastische cast en crew voor deze serie'. Ik denk dat Netflix de serie inhoudelijk vond tegenvallen en dat de serie mede daardoor niet goed genoeg bekeken werd om een tweede seizoen te rechtvaardigen. Rouwig ben ik er dus niet om en we zien topacteurs als Melissa Joan Hart en Sean Astin vast spoedig in een andere serie verschijnen.
Volg No Good Nick
The Fool's Errand
The Fool's Errand