8.5
Wichita van Rijkom geeft "Nisser - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 2 december 2021.
5
0

Nisser - Eerste aflevering

In de Deense Netflix-serie Nisser vieren Josefine en haar familie kerst op een mysterieus eiland. Maar zijn zij hier wel veilig? Wat leeft er in de bossen daar en waarom zijn de bewoners zo afstandelijk?

Het einde van het jaar komt er weer aan! En daar horen natuurlijk de nodige kerstfilms en kerstprogramma’s bij. Netflix gooit het ditmaal over een andere boeg en komt, naast een aantal films, met een duistere kerstserie. Eens geen zoetsappig familieverhaal met een mooi einde maar een thriller met horrorbeelden en fantasie onderdelen. Ik was wel nieuwsgierig naar deze unieke kerstserie dus besloot de eerste aflevering te gaan kijken.

Op het eiland waar de familie vakantie viert heerst een rare sfeer.

De jonge, naïeve Josefine (Sonja Steen) vertrekt aan het begin van de kerstvakantie samen met haar familie naar een eilandje om daar de feestdagen te vieren. Zij en haar broer Kasper (Milo Toke Bendix Campanale) hebben hier allesbehalve zin in maar hun ouders staan erop dat ze er een leuk familiemoment van maken. Josefine is gek op dieren en droomt van het hebben van een eigen hond. Als ze onderweg naar hun vakantieadres ‘iets’ aanrijden is ze dan ook gelijk bezorgd. Een slachtoffer vinden ze echter niet dus besluit de familie uiteindelijk door te rijden naar hun eindbestemming.

Nisser, ook wel bekend als Elves, is een Deense serie die vanaf nu in zijn geheel op Netflix te zien is. Het eerste seizoen telt zes afleveringen die ieder zo’n 20 tot 25 minuten per stuk duren. Dit klinkt misschien kort, maar eigenlijk merk je daar nauwelijks iets van. Er gebeurt veel in de eerste aflevering en je hebt het idee dat er al echt een verhaal staat bij het aanbreken van de aftiteling.

Op het eiland waar de familievakantie viert heerst een rare sfeer. Men lijkt niet al te openhartig en spraakzaam en er wordt meerdere malen op gehamerd alleen de weg langs de kust te volgen (en hier niet van af te wijken). Als kijker zien we dat de serie start met een mysterieus tafereel in het bos. Een koe lijkt op rituele wijze geofferd te worden maar waarom precies wordt op dit moment nog niet duidelijk gemaakt. Wel blijkt al gauw dat er in dat bos, wat omringd wordt door een elektrisch hekwerk, veel meer geheimen schuilgaan.

Wat mij iedere keer weer opvalt bij Europese producties ten opzichte van Amerikaanse is de gezinsdynamiek. De manier hoe ouders tegen hun kinderen praten, de grappen die er worden gemaakt en het sarcasme waarmee wordt gesproken verraadt vaak al gauw waar een serie vandaan komt. Ook bij Nisser vond ik het weer opvallend om te zien hoe herkenbaar bepaalde gesprekken onderling waren. Voor mij werd het daardoor nog makkelijker om mij in te leven in de personages.

Ik ben erg nieuwsgierig naar het hele verhaal na het zien van de eerste aflevering.

Kasper’s oog valt al gauw op Liv (Vivelill Søgaard Holm), een jonge meid die samen met haar oma Karen (Ann Eleonora Jørgensen, Forbrydelsen) op het eiland de boel runt. Liv lijkt echter bang te zijn om hem dichterbij te laten komen en meer in haar eigen wereldje te leven. Wat ik wel apart vond was dat er werd verteld dat de familie hun vakantiehuisje had gehuurd via een bewoner. Aangezien men echter allesbehalve gastvrij is vroeg ik mij toch af waarom dit huisje überhaupt is verhuurd? Waarom zou iemand dit gezin naar deze locatie hebben willen leiden? Was dit bewust of betreft dit allemaal gewoon stomme pech?

Tijdens de eerste aflevering zien we af en toe heel kort een klein stukje van de mysterieuze wezens op het eiland. Beetje bij beetje wordt er door de schrijvers meer van het verhaal verteld. De opbouw is goed voor de spanning en niet te snel maar tevens niet te langzaam. Ook het acteerwerk ben ik over te spreken. Zo tijdens de eerste twintig minuten viel mij niks geks op. Bovendien draagt de omgeving waarin het verhaal is opgenomen zeer bij aan de sfeer.

Ik ben erg nieuwsgierig naar het hele verhaal na het zien van de eerste aflevering. Ik sta te trappelen om verder te kijken en wil graag weten hoe het allemaal afloopt. Het begin voelt veelbelovend. Het is een beetje kerst maar vooral veel spanning die grappig genoeg eigenlijk een erg goede combinatie vormen voor de feestdagen. En met een totale serie-duur van iets meer dan twee uur is in één keer bingewatchen geen enkel probleem. Laat ik dat dan ook maar gauw doen!
Volg Nisser
The Sacrifice
The Sacrifice