Dave Scholting geeft "Nine Perfect Strangers - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Dave Scholting op 17 Oktober 2021.
1
0

Nine Perfect Strangers - Seizoen 1

Nine Perfect Strangers is een gelimiteerde serie van Hulu en was daar de best bekeken originele serie. Of dat ook betekent dat het een goede serie is geworden?

Het verhaal van Nine Perfect Strangers is in ieder geval boeiend genoeg. Zoals de titel al aangeeft gaat het in de serie over negen mensen die elkaar niet kennen. Ze zijn dus vreemden van elkaar. Zij ontmoeten elkaar in het Tranquillum House, een wellnesscentrum, waarvoor zij een uitnodiging hebben ontvangen. Daar zwaait de Russische eigenaresse Mascha (Nicole Kidman, The Undoing) de scepter. Ieder van de negen vreemden is naar het centrum gekomen voor een heerlijke, tiendaagse ontspanningsperiode. Daar kunnen zij, in de mooie, natuurrijke omgeving, eens flink tot rust komen en aan hun problemen werken. Althans, dat denken ze.

Laten we eerst even de negen personages die naar het wellnesscentrum komen voorstellen. Zo is daar het gezin Marconi, bestaande uit vader Napoleon (Michael Shannon, Boardwalk Empire), moeder Heather (Asher Keddie, The Cry) en dochter Zoe (Grace van Patten, Maniac (2018)). Het gezin heeft een heftige, zware periode achter de rug nadat tienerzoon Zachary (Hal Cumpston, The Walking Dead: World Beyond) zelfmoord heeft gepleegd. Het gezin is radeloos geworden en weet niet hoe zij moeten omgaan met de daad van hun zoon en broer. Ieder familielid voelt zich bovendien behoorlijk schuldig over Zachary's zelfmoord. Hebben zij wellicht signalen van Zachary over het hoofd gezien waaruit zij hadden kunnen opmaken dat hun zoon met deze vreselijke gedachten rondliep? Het zijn moeilijke, pijnlijke vragen waar het gezin vrijwel elke dag mee worstelt.

[image-298907]

De andere bezoekers zijn onder andere Frances Welty (Melissa McCarthy, Mike & Molly), Lars Lee (Luke Evans, The Alienist) en Carmel Schneider (Regina Hall, Black Monday). Frances is een schrijfster van romans die in de knoop zit met zowel haar persoonlijke als professionele leven. De stille Lars is naar het wellnesscentrum gekomen met een verborgen agenda. Carmel is een gescheiden moeder wiens ex-man haar in de steek heeft gelaten voor een jongere vrouw. De rest van het gezelschap wordt opgevuld door Ben Chandler (Melvin Gregg, Snowfall), een man die vooral bij mensen opvalt vanwege zijn mooie, dure bolide. Zijn vrouw Jessica (Samara Weving, Picnic At Hanging Rock) is een influencer op sociale media. En tenslotte is er nog Tony Hogburn (Bobby Cannavale, Mr. Robot), een voormalig American Football-speler die worstelt met een drugsverslaving. Door hun bezoek aan het wellnesscentrum zullen de levens van de negen vreemden voorgoed veranderen.

Melissa McCarthy heeft mij enorm verrast

Eerst het positieve aspect over deze serie. De reeks kent een aantal goede acteurs die zich van hun beste kant laten zien. Vooral Melissa McCarthy verrast enorm. McCarthy is natuurlijk vooral bekend om haar comedy-kwaliteiten en hoewel ze in deze serie soms ook grappig uit de hoek kan komen, weet zij de balans tussen komedie en drama perfect te doseren. Ook Bobby Cannavale, Michael Shannon en Luke Evans spelen zeer goed hun rollen. Helaas komt de rest van de cast op zijn zachts gezegd wat minder goed uit de verf. Dat geldt jammer genoeg ook voor Nicole Kidman. Haar acteerprestatie is in deze serie af en toe zo verschrikkelijk dat ik mij een aantal keren flink heb zitten irriteren tijdens het kijken als zij in beeld was.

[image-298906]

Met alleen een halve cast die uitstekend acteert redt je een serie niet.

Het helpt ook niet echt dat de serie gewoon niet goed geschreven is. Nine Perfect Strangers heeft een warrig script, waarbij je lange tijd geen idee hebt waar de serie nu precies qua verhaal naartoe wil. De personages maken continu de meest idiote, ongeloofwaardige beslissingen. Hierdoor erger je je zó aan de personages dat je geen connectie met ze voelt. Op een gegeven moment kan het je niet meer echt schelen wat er met deze mensen gebeurt. Daarnaast is het niet duidelijk wat voor serie Nine Perfect Strangers nu precies wilde zijn: een psychologische thriller, een mysterie, een dramaserie? Waarschijnlijk alle drie, en dan ook nog eens tegelijkertijd. Daardoor slaan de makers op alle fronten de plank mis. Wat overblijft zijn dus de sterke acteerprestaties van McCarthy, Cannavale, Shannon en Evans, maar met alleen een halve cast die uitstekend acteert redt je een serie niet.

Nine Perfect Strangers mag dan weliswaar de meest bekeken originele serie van Hulu zijn, een echt goede serie is het niet geworden. Wat dat betreft is Big Little Lies, dat eveneens op een bestseller van boekenschrijfster Liane Moirarty is gebaseerd en met wederom Nicole Kidman in een hoofdrol, een stuk beter gelukt. Voor Nine Perfect Strangers kan ik echter niet meer dan een 6 als eindcijfer geven.
Volg Nine Perfect Strangers
Ever After
Ever After