8
Wichita van Rijkom geeft "Nikita - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 15 juni 2013.
2
0

Nikita - Seizoen 3

Na twee seizoenen van Nikita en alle problemen binnen Division zou je denken dat de verhalen rondom deze ‘black-op’ organisatie een beetje op zijn. Toch weet de serie ook deze keer, onder de quote ‘looks do kill’, een goed seizoen neer te zetten. De hoofdrolspelers zijn weer terug in Division, waar Ryan Fletcher (Noah Bean, Damages) het nu voor het zeggen heeft. De overheid is inmiddels nauw betrokken bij hun werkzaamheden. Kortom Division vaart een nieuwe koers. Een koers die mogelijkheden biedt voor de toekomst, maar niet voordat er eerst heel wat hordes worden genomen…

Seizoen drie begint meteen met datgeen waar het ook het grootste deel van dit seizoen om zal draaien: het lokaliseren van de "Dirty Thirty". Dit is een verzamelnaam voor de agenten die niet zijn teruggekomen nadat Division is overgenomen. Deze agenten zorgen nu voor wereldwijde problemen terwijl de Amerikaanse overheid Division juist probeert op te doeken. Aan Nikita (Maggie Q) en haar team de taak om dit probleem op te lossen. Samen met Michael (Shane West, ER), Alex (Lyndsy Fonseca, Desperate Housewives) en Sean (Dillon Casey, MVP: The Secret Lives of Hockey Wives) wordt Nikita weer als vanouds op missies gestuurd voor Division terwijl Birkhoff (Aaron Stanford) van achter de computer de nodige ondersteuning verleent. Die laatste heeft echter ook heel andere dingen aan zijn hoofd. Zijn relatie met Sonya (Lyndie Greenwood) heeft namelijk nieuwe vormen aangenomen en beiden blijken het af en toe moeilijk te vinden werk en privé gescheiden te houden. Ook Alex en Sean maken de nodige relatieproblemen mee terwijl Michael tijdens de eerste aflevering van dit seizoen Nikita ten huwelijk vraagt. Een mooi begin van hun nieuwe leven zou je denken, maar helaas zal dit zo lang Amanda (Melinda Clarke, The O.C.) nog in leven is niet zo gemakkelijk zijn. Kortom tussen alle actie door is er ook nog zeker plaats voor wat liefdesproblemen.

Amanda, die inmiddels op de vlucht is geslagen met haar vriend Ari Tasarov (Peter Outerbridge, ReGenesis), heeft nog altijd als doel Nikita kapot te maken. Ze heeft heel wat ‘vrienden’ over de hele wereld die haar hierbij kunnen helpen waar ze gretig gebruik van maakt. Gelukkig kan over Nikita hetzelfde gezegd worden. Zo verschijnt Owen (Devon Sawa) weer ten tonele (een van de hoofdcastleden dit seizoen) en hij zal uiteindelijk voor belangrijke ontwikkelingen in en rondom Division zorgen.

In de 22 afleveringen staat een hoop te gebeuren. Ryan probeert met de hulp van Nikita Division en diens agenten te redden maar de vraag is of dit nog wel mogelijk is. Kan een organisatie, die zo veel slechts heeft gedaan, gerund door mensen die officieel niet eens bestaan, wel echt veranderen? De hoop is er in ieder geval en aan het eind van seizoen drie weten we of dit een haalbaar doel was. Er wordt ook wat dieper in gegaan op de achtergrondverhalen. Afleveringen die mij persoonlijk erg aanspraken. Zo komen we eindelijk te weten wat Amanda maakt tot de persoon die ze vandaag de dag is en ook Owen’s ware aard komt naar boven.

Wanneer je de eerste afleveringen naast de laatste neerlegt herken je de serie bijna niet meer terug. Dit is echter volgens mij ook de kracht van Nikita. Het is een serie met een hoog tempo welke toch goed te volgen blijft. Het is alleen wel moeilijk om wat over de serie te vertellen zonder al te veel spoilers weg te geven. Wat ik wel kan zeggen is dat Nikita mij dit seizoen weer in positieve zin verrast heeft! Met de sterke plottwists, goede actiescènes, spannende en emotionele verhaallijnen weet de serie de kijker aan de buis te houden ondanks dat sommige gebeurtenissen wat ongeloofwaardig zijn. Helaas verwacht ik dat het moeilijk gaat worden om dit niveau nog heel lang vast te houden. Inmiddels is bekend gemaakt dat Nikita nog een vierde en laatste seizoen zal krijgen dat zal bestaan uit zes afleveringen om de serie een waardig einde te geven. Een goede keus, denk ik. Met de cliffhanger waarmee ze de kijkers hebben achtergelaten verwacht ik heel wat van dit laatste seizoen. Ik hoop dan ook dat dit een mooie afsluiter wordt voor deze serie waar ik tot nu toe echt met volle teugen van heb genoten!
Volg Nikita
Canceled
Canceled