7
Peter Rotthier geeft "Nikita - Seizoen 4 (DVD)" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 10 september 2016.
2
0

Nikita - Seizoen 4 (DVD)

Het begon allemaal in 1990 toen de Franse film Nikita verscheen. Deze film van Luc Besson gaf zeven jaar later de aanzet tot de Canadese reeks 'La Femme Nikita' met de blonde vamp Peta Wilson als Nikita. La Femme Nikita zou het vijf seizoenen uitzingen en sloot af met de ontsnapping van Nikita aan Division. Tien jaar later nam men de draad weer op met een vervolg waarin Nikita maar een doel voor ogen heeft: Division vernietigen.
Hoewel na seizoen 3 de stekker er uitgetrokken werd, kregen de makers nog wel de kans om een mooi slot van zes afleveringen aan hun verhaal te breien. Zo konden zij hun verhaal afmaken.

Het zijn deze zes afleveringen die je op deze dvd kunt terugvinden, niets meer en niets minder. Jammer eigenlijk, want een dvd met amper vijf uur beeldmateriaal is niet direct een stimulans om kopers te overtuigen. Tenzij ze, zoals deze jongen, dankzij de zender die de eerste drie jaargangen heeft uitgezonden, verstoken bleven van het afsluitende vierde mini-seizoen.

In deze zes afleveringen gaat Nikita (Maggie Q, Stalker) opnieuw de confrontatie aan met Amanda (Melinda Clarke, The O.C.) en haar geldschieters. Ze wordt hierbij gesteund door haar vrienden Michael (Shane West, Salem), Alex (Lynsdy Fonseca, Agent Carter) en Birkhoff (Aaron Stanford, 12 Monkeys).

Ook al bevat dit laatste seizoen maar zes episodes, toch kan je het nog opdelen in tweeën. In de vier eerste afleveringen rekent Nikita af met de entourage van Amanda. Je merkt dat deze vier afleveringen een soort samenvatting zijn van wat een volledige vierde seizoen had kunnen worden. Toch zijn de makers er in geslaagd om het hele plot op een geloofwaardige manier in elkaar te stoppen. Dit plot en de apotheose van het verhaal krijgen we in de twee allerlaatste afleveringen voorgeschoteld. En daarna… leefden ze nog lang en gelukkig.

Nikita
© The CW
Volg Nikita