anonymous geeft "Nikita Seizoen 1 & 2" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Nikita Seizoen 1 & 2

Nikita is een remake van de eerdere televisieserie met Peta Wilson, gebaseerd op de film Nikita. De hoofdrol wordt gespeeld door sexy Maggi Q (Margaret Denise Quigley), Amerikaans actrice en voormalig model. Maggi is o.a. bekend uit de films Mission Impossible III en Die Hard 4.0. De overige rollen worden vertolkt door: Xander Berkely als Percy (o.a. bekend als hoofd van CTU George Mason in 24) Shane West als Michael, Melinda Clarke als Amanda, Aaron Stanford als Birkhoff en Lyndsy Fonseca als Alex.

Nikita gaat over een jonge vrouw die door een geheime overheidsafdeling genaamd “Division” uit de gevangenis wordt gehaald.
In ruil voor haar “vrijheid” wordt ze opgeleid als spion en huurmoordenaar. Hoe langer hoe meer komt Nikita er achter dat wat Division doet niet overeen komt met haar normen. Nadat haar verloofde wordt omgebracht door Division besluit Nikita te vluchten en drie jaar later duikt en is vastberaden om Division neer te halen.

In het eerste seizoen weet Nikita een nieuwe rekruut (Alex) Division in te loodsen, zodat ze ook iemand binnen in de organisatie heeft die haar de nodige informatie kan geven. Division wordt geleid door Percy, een man met veel macht en informatie en is mede daardoor een meester in het manipuleren van mensen. Percy wordt altijd bijgestaan door de top “cleaner” Roan, die mensen kan laten verdwijnen wanneer het noodzakelijk is.

Samen zorgen Nikita en Alex er voor dat de black-opps missies van Division keer op keer mislukken en langzamerhand komen ze steeds dichter bij fel begeerde black-boxen van Percy. Deze black-boxen bevatten informatie over alle Division missies en kunnen Division voor altijd uitschakelen. Na verloop van tijd komt Michael de rechterhand van Percy er achter dat niet terroristen zijn vrouw en kind hebben vermoord, maar Division (Percy) en ook hij sluit zich aan bij Nikita en Alex.

Het eerste seizoen bevat 22 afleveringen, maar helaas begint de serie pas rondom aflevering 15 echt vorm te krijgen. Door middel van veel flashbacks in elke aflevering die refereren aan het verleden van Nikita, Michael en Alex, wordt er steeds meer duidelijk en blijkt dat er meer is dan alleen missies van Division dwarsbomen. De spanning en de vraag naar meer neemt toe. Er wordt dieper ingegaan op het verleden van de personages en over wat ‘Division” nu eigenlijk is. De rol van Amanda (de psychologe van Percy) krijgt ook meer vorm, mede door dat zij twijfelt aan het vertrouwen wat iedereen in Alex heeft. Amanda blijkt meer macht te hebben dan tot nu toe is gebleken en zij zal een nog grotere rol van betekenis krijgen.

Het tweede seizoen houdt de spanning er meteen vanaf het begin in. Het blijkt dat Division onder toezicht staat van een groter orgaan “Oversight”, een afdeling die gerund wordt door belangrijke mensen uit de politiek, die handelen uit eigen belang. De rol van Amanda wordt zoals gezegd groter. Amanda heeft een band met Ari Tasarov, hoofd van “Gogol”de Russische Division. Ze neemt de macht over in Division en zet Percy gevangen. Percy is echt op alles voorbereid en kan niet zomaar gedood worden, zonder dat daar consequenties aan vast zitten. Door zijn schat aan informatie en zijn gemanipuleer weet hij via Alex toch vrij te komen. Hij wil Division terug en is uit op wraak.

Nikita verzamelt steeds meer mensen om haar heen. Zo sluiten de computer whizzkid van Division, Birkhoff (Shadow Walker), CIA agent Ryan Fletcher, Sean Pierce een ex-marinier die werkt voor Oversight en Owen Elliot een ex-bewaker van Percy’s black-box zich aan bij Nikita.

Alex blijkt een dochter te zijn van Nikolai Udinov, de oprichter van het Zetrov-imperium in Rusland en vermoord door Division. Daardoor wil Alex haar eigen weg kiezen en worden de missies steeds persoonlijker. Er komt steeds vaker een keuze tussen goed en kwaad. Ook de opgebloeide liefde tussen Nikita en Michael, het verleden wat Michael heeft met de MI6 agente Cassandra en de vriendschap met Alex komt steeds meer onder vuur te liggen door de keuzes om bepaalde missies uit te voeren en het uiteindelijk neerhalen van Division en Percy.

Wat “kleine” minpuntjes van de serie zijn het wat langzaam opgang komen van het echte verhaal, het altijd maar winnen en overleven van de Good-Guys in gevechten en het vrij gemakkelijk en bijna emotieloos omgaan met de brute moorden. Daar tegenover staat enorm veel actie en een uiteindelijk spannend en enigszins verrassend verhaal. Er wordt veelal gebruik gemaakt van de verdediging/vecht sport “Krav maga” en een groot arsenaal aan wapens. Elke aflevering zit dan ook vol met vecht en schietscènes.
Ook wordt er in mindere mate gebruik gemaakt van de spanningsopbouw die ook is te vinden in de series “24” en “Prison Break” (de organisatie achter de organisatie etc.).

Het acteerwerk van Xander Berkely (Percy) is echt geweldig, naar mijn mening draagt hij de serie. Tevens is het geweldig om te zien wat computernerd Birkhoff allemaal kan en welke technologie hij allemaal gebruikt om mensen op te sporen en het team bij te staan in de missies. Niet te vergeten de verschijning van Maggi Q mag er natuurlijk ook zijn. De serie verdient van mij een dikke 8!

Voor wie houdt van het genre actie met de nodige spanning is Nikita een topserie! Seizoen 2 wordt afgesloten met een vrij verrassend en abrupt einde, dat je eigenlijk door het verloop van de serie niet meer zou verwachten. Tegelijkertijd opent het een weg naar een hele nieuwe verhaallijn met diverse onbeantwoorde vragen uit de eerste 2 seizoenen. Begin mei werd er dan ook door de Amerikaanse televisiezender “The C.W.” bekend gemaakt dat er een 3e seizoen komt met 22 nieuwe afleveringen.
Volg Nikita
Canceled
Canceled