De 100 recensies van Hessel Hoekstra

De 100 recensies van Hessel Hoekstra

De recensies op MijnSerie worden elke dag door vele geïnteresseerden gelezen, maar wisten jullie wel dat al deze recensies geschreven worden door onze toegewijde vrijwilligers?
Hun liefde voor series en schrijven willen zij graag met jullie delen en maken dankbaar gebruik van MijnSerie als platform. Maar MijnSerie is hun ook enorm dankbaar, want zonder deze vrijwilligers zouden wij geen recensies aan kunnen bieden. Als dank voor hun inzet voor MijnSerie willen wij elke recensent die de magische grens van 100 recensies heeft bereikt even in het zonnetje zetten en blikken wij onder andere terug naar hun allereerste en 100ste recensie. Dit keer zetten wij Hessel Hoekstra in het zonnetje.

Vertel wat over jezelf.
Hallo! Hessel hier! Ik ben een twintiger uit Leiden die over veel dingen een mening heeft, zo ook over series. Tijdens mijn studie biologie heb ik mijn passie voor schrijven ontdekt. Zo heb ik voor een studentenkrant geschreven, aan het jaarboek van mijn studievereniging meegewerkt en nu ben ik hoofdredacteur van het ledenblad van een politieke jongerenorganisatie. Hoewel ik in mijn dagelijkse leven nu niet per se iets met schrijven doe, is dat wel iets waarmee ik heel graag een toekomst op zou willen bouwen.

Hoe heb je MijnSerie leren kennen en wat heeft je doen besluiten je aan te melden als recensent?
Ik ben lid sinds 2014. Ik geloof dat ik ooit op een nieuwsbericht op MijnSerie stuitte en toen ben ik blijven plakken. Ik was ongeveer twee jaar lid toen ik een oproep voor nieuwe recensenten zag. Het leek me al een tijdje leuk om voor MijnSerie te schrijven en deze oproep trok me over de streep. Ik doe het nu al bijna vier jaar met veel plezier en ik heb er nog steeds geen spijt van.

Wat was jouw eerste recensie en waarom koos je juist die serie?
Het derde seizoen van Torchwood. Ik ben groot fan van Doctor Who en de spin-offs. Ik had op een andere seriewebsite al iets over de eerste twee seizoenen geschreven (helaas zijn die recensies nu offline). Daarom leek het me logisch om hier verder te gaan met seizoen drie. Torchwood is een serie die vooral in het begin heel erg zoekende was naar een identiteit. Het probeerde volwassen over te komen, maar leunde nog heel erg op de moederserie. In het tweede seizoen leek er een knop om te gaan en wisten de makers de juiste toon en balans te vinden. In seizoen drie weten ze dat te perfectioneren en het gegeven van een buitenaardse invasie op voortreffelijke wijze te combineren met een politieke thriller.

Wat was voor jou de leukste recensie om te schrijven?
Het staat me bij dat ik de recensie over de eerste twee afleveringen van Class heel leuk vond om te schrijven. Voordat ik een serie (helemaal) heb gezien, zet ik vaak wat verwachtingen op papier. Verwacht ik dat de acteurs het een beetje goed doen? Verwacht ik een strak verhaal of een barrel vol gaten? Als ik de serie vervolgens gezien heb, ga ik kijken of mijn verwachtingen kloppen. Class voldeed precies aan mijn verwachtingen vooraf en daardoor schreef de recensie zichzelf eigenlijk al. Dit geldt niet alleen voor series die ik goed vind. Ik vond bijvoorbeeld het eerste seizoen van McMafia heel erg tegenvallen. Maar doordat ik precies wist waarom ik het zo teleurstellend vond, was het een genot om erover te schrijven.

Welke recensie was het lastigst om te verwoorden/vervelendst om te schrijven?
Mijn recensie over de miniserie One Of Us vond ik heel moeilijk om te schrijven. Dit had vooral te maken met hoeveel van het verhaal je weg wil geven aan de lezers. Een recensie is een analyse van wat je gezien hebt, geen samenvatting. Maar om die analyse te begrijpen, moet je bepaalde dingen benoemen. Waar gaat het over? In welke setting bevinden we ons? Wie hebben er een sleutelrol? Wat zijn de onderlinge verhoudingen? Aan het einde van de eerste aflevering van One Of Us gebeurt er iets dat je als een enorme spoiler zou kunnen zien, maar ik moest die gebeurtenis wel benoemen om andere aspecten van de serie te kunnen belichten. Uiteindelijk heb ik wel verteld wat er aan het einde van aflevering één gebeurt, maar ik heb er lang over zitten twijfelen. Ik vind het soms ook moeilijk om kort van stof te zijn, vooral als ik gepassioneerd over een serie ben. Er is dan zoveel wat ik over een serie wil vertellen. Toen ik mijn allereerste recensie inleverde was dat ook het eerste commentaar van de nakijkers. Ook met mijn recensies over seizoen één van His Dark Materials en seizoen twee van Jessica Jones moest ik echt op het aantal woorden letten.

Met welke recensie behaalde je die magische grens van 100 recensies?
Die grens haalde ik met een recensie over het twaalfde seizoen van Doctor Who. Toen ik de 100 recensies begon te naderen, zat ik te kijken hoe lang het nog zou duren voordat ik nummer 100 echt geschreven had. En omdat Doctor Who mijn absolute favoriete serie is, leek het me mooi om deze mijlpaal ook met een recensie hierover te bekronen.

Welke recensie had je graag zelf willen schrijven maar was een andere recensent je voor?
Ik had best een mening willen geven over het achtste seizoen van American Horror Story en het zesde seizoen van Orange is the New Black, maar daar waren anderen me voor. Soms denk ik, jammer dan, ik doe het volgende seizoen wel. Maar bepaalde series gaan je zo aan het hart dat je er per se iets over kwijt wil. Als het zo’n soort serie is, dan schrijf ik de recensie soms alsnog.

Heb je wel eens op verzoek een recensie geschreven?
Ja, twee keer. Ik heb een recensie over de eerste twee afleveringen van The Split geschreven. De NPO had deze afleveringen ter beschikking gesteld aan MijnSerie voordat de serie op NPO Start Plus te zien zou zijn. De andere recensie ging over het eerste seizoen van What We Do In The Shadows. Ik had iets over de eerste aflevering geschreven en een paar maanden later vroeg onze contentmanager Mandy aan mij of ik ook het hele seizoen zou willen recenseren en dat heb ik gedaan. In beide gevallen vond ik het heel leuk om te doen.

Wat is het laagste cijfer dat je hebt gegeven in een recensie?
Ik heb twee keer een 4,5 gegeven. Lager dan dat ben ik nog niet gegaan. Ik ben kritisch op wat ik kijk en ik kijk liever geen series waarvan ik al bij voorbaat weet dat het mijn tijd niet waard is. De eerste 4,5 was voor het derde seizoen van Sleepy Hollow. Ik vond de eerste twee seizoenen van die serie leuk en het vierde was ook wel redelijk. Maar het derde seizoen sloeg zo erg de plank mis. Heel jammer. De tweede 4,5 was voor de eerste aflevering van The Outpost. The Outpost is niet per se van een genre waar ik veel naar kijk. Toch leek het me interessant om eens iets buiten mijn seriebubbel te doen. Na het zien van die aflevering kwam ik er weer achter waarom ik eigenlijk niet naar The Outpost of soortgelijke series keek.

Wat is de leukste reactie die je ooit op een recensie hebt gekregen?
De leukste reactie kwam wat mij betreft van onze gebruiker Sproet2jes op mijn recensie over Detectorists. Zij vertelde dat mijn recensie haar over de streep trok om dit ook te gaan kijken en daar had ze geen moment spijt van. Ik ben heel blij dat ik op zo’n moment iemand kan overtuigen. Dat is toch wel een heel groot compliment. Buiten dat heb ik nog wel een leuk verhaal. Een vriendin van mijn moeder wilde aan Killing Eve beginnen en zocht op internet naar meer informatie over de serie. Daar stuitte ze op een recensie die ik geschreven had. De eerstvolgende keer dat ze mijn moeder sprak, vroeg ze of de Hessel die zij kende dezelfde Hessel was die dit geschreven had.

Lees je ook graag recensies van andere MijnSerie recensenten?
Jazeker. Enerzijds om nieuwe series te ontdekken. Ik zag laatst een recensie over Deadwater Fell die me wel aansprak. Ik heb hem op mijn nog-te-kijken-lijstje gezet. Maar ik lees ze ook omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen schrijven. Zeker toen ik net begon, vond ik het heel leerzaam om naar andermans schrijfstijl en inhoud te kijken en ervan te leren. Wat valt anderen op aan series? Hoe zetten zij dat op papier? Dat heeft mij in het begin erg geholpen.

Heb je veel veranderingen doorgemaakt tussen je eerste en je 100ste recensie?
Best wel wat. De nakijkers van MijnSerie staan altijd klaar voor wat nuttig commentaar (als ik ze nog niet vaak genoeg bedankt heb, bij dezen, bedankt voor jullie commentaar). Maar ik heb ook veel geleerd door andere schrijfactiviteiten. Toen ik net begon met schrijven, schreef ik heel erg wat er in me opkwam. Op een gegeven moment ging ik meer gestructureerd schrijven maar sloeg ik door naar de andere kant. Ik schreef heel erg volgens een vaste formule. Op een gegeven moment werd ik me daar bewust van en leerde ik mezelf om deze structuur soms los te laten als dat nodig is.

Stoppen of doorgaan?
Doorgaan. Op naar de 200!

Wil je de lezers van jouw recensies nog iets vertellen, of heb je zelf nog iets toe te voegen wat je niet kwijt kon in deze vragen?
Ik wil iedereen die mijn recensies leest, nakijkt of er commentaar op heeft (zowel kritisch als lovend) heel erg bedanken! En mocht je nou denken, het lijkt me leuk om voor MijnSerie te schrijven, meld je dan vooral aan. Ik kan uit ervaring vertellen dat het ontzettend leuk is en dat je er ook nog eens heel veel van leert. Ook als je nog niet zoveel ervaring met schrijven hebt, zijn er altijd wel nakijkers en medeschrijvers die je van nuttige tips kunnen voorzien.