De 100 recensies van Ron Schoonwater

De 100 recensies van Ron Schoonwater

De recensies op MijnSerie worden elke dag door vele geïnteresseerden gelezen, maar wisten jullie wel dat al deze recensies geschreven worden door onze toegewijde vrijwilligers?
Hun liefde voor series en schrijven willen zij graag met jullie delen en maken dankbaar gebruik van MijnSerie als platform. Maar MijnSerie is hun ook enorm dankbaar, want zonder deze vrijwilligers zouden wij geen recensies aan kunnen bieden. Als dank voor hun inzet voor MijnSerie willen wij elke recensent die de magische grens van 100 recensies heeft bereikt even in het zonnetje zetten en blikken wij onder andere terug naar hun allereerste en 100ste recensie. Dit keer zetten wij Ron Schoonwater in het zonnetje.

Vertel wat over jezelf.
Ik ben altijd al een liefhebber van televisieseries en films geweest. De laatste jaren is door de komst van de verschillende streamingdiensten mijn kijkgedrag veel meer gericht op televisieseries. Wat ik een van de positieve punten vind van Netflix is dat ik ook toegang heb tot series uit landen waar ik normaal gesproken nooit naar gekeken zou hebben. Een voorbeeld is het mooie en voor veel mensen onbekende Frontera Verde. Daarnaast heb ik ook NPO Start Plus. Een aanrader als het gaat om Britse en Scandinavische detectives. Verder heb ik nog Amazon Prime die steeds beter wordt in het leveren van kwaliteit. Feitelijk kijken we nauwelijks nog lineaire televisie. Wel nemen we nog de nodige series op. Ik kijk normaal gesproken samen met mijn vrouw omdat we een vergelijkbare smaak hebben. De meer gewelddadige en avontuurlijke series kijk ik alleen.

Hoe heb je MijnSerie leren kennen en wat heeft je doen besluiten je aan te melden als recensent?
Ik ben eigenlijk min of meer bij toeval op de website terecht gekomen. Ik ben al een tijd bezig met televisieseries kijken en in mijn zoektocht naar recensies en nieuwe series kwam ik op MijnSerie terecht. Op de website stond dat men recensenten zocht. Aangezien ik al jaren recensies schrijf over muziek en in het verleden over films leek me dit wel leuk om te doen. Zeker omdat ik tegenwoordig, bij kouder, donker en slechter weer, meer tijd besteed aan televisieseries kijken dan aan muziek en film.

Wat was jouw eerste recensie en waarom koos je juist die serie?
De eerste recensie die gepubliceerd is was mijn recensie van het vierde seizoen van Call The Midwife. Ik vind Engelse kostuumdrama's heerlijk om naar te kijken. Call The Midwife is daarin een pareltje. De mix van drama en humor maakt het een prima televisieserie. Het is voor de kijker elke aflevering weer een moment ontsnappen naar een andere romantisch weergegeven tijd. Lekker even weg van de beslommeringen van alledag. Ondanks dat de serie zware thema's adresseert heeft Call The Midwife het tot een kunst verheven om het zo te brengen dat het niet te zwaar wordt. Het spelplezier van de acteurs spat er vanaf. Dat maakt het zo'n sterke serie.

Wat was voor jou de leukste recensie om te schrijven?
Er zijn een paar recensies waar het schrijven als vanzelf leek te gaan. Dat heb ik wel vaker, maar soms voelt het dat het helemaal klopt. Dan is datgene wat getypt is net zo goed en soms zelfs beter als dat ik in mijn hoofd heb. Ik heb daarom geen voorbeeld. Belangrijkste is natuurlijk dat lezers het een leuke en/ of goede recensie vinden waar ze hopelijk wat aan hebben.

Welke recensie was het lastigst om te verwoorden/vervelendst om te schrijven?
Er is geen recensie die ik moeilijk of vervelend vind. Wel wist ik vooraf dat ik kritiek zou krijgen op mijn recensies van Luke Cage – Seizoen 1 en Star Trek: Discovery – Seizoen 1. Marvel en Star Trek zijn natuurlijk franchises met een hoop enthousiaste en zeer betrokken fans. Als je dan kritiek hebt op een serie dan verwacht je daar reacties op. Gelukkig zijn er naast de te verwachten negatieve reacties ook een aantal reacties die het met mij eens zijn. Persoonlijk kan ik fan zijn, maar toch kritisch kijken naar de kwaliteit. Dat blijf ik doen en daar zal ik over blijven schrijven.

Met welke recensie behaalde je die magische grens van 100 recensies?
Niet met de beste serie ooit. Met Black Lake – Seizoen 1. Ik had nog de hoop dat The Expanse als mijn honderdste recensie geplaatst zou worden. Een sciencefiction televisieserie die bewijst dat de aanhouder wint. Na het ietwat zwakke eerste seizoen is het namelijk een dijk van een serie geworden. Dat kan ik van Black Lake helaas niet zeggen. Zie ook mijn recensie van het tweede seizoen.

Welke recensie had je graag zelf willen schrijven maar was een andere recensent je voor?
Dat komt eigenlijk niet voor. Ik kijk bijna altijd eerst de televisieserie en kijk daarna of ik nog een recensie kan of moet schrijven. Bovendien vind ik het net zo leuk om een kritische recensie te schrijven als een lovend stuk. Als liefhebber had ik graag een recensie geschreven over bijvoorbeeld Downton Abbey, Breaking Bad en Deadwood. Een deel van deze series was echter al klaar voordat ik aan MijnSerie begon. Bovendien is alleen maar positief schrijven ook geen uitdaging. Gelukkig hebben Downton Abby en Breaking Bad mij de herkansing gegeven door het uitbrengen van een film. Deadwood the Movie wil ik ook nog doen, maar dan moet ik eerst tijd vinden om die te kijken.

Heb je wel eens op verzoek een recensie geschreven?
Nee. Daar kan ik kort over zijn :)

Wat is het laagste cijfer dat je hebt gegeven in een recensie?
Een vijf. Ik probeer televisieseries niet helemaal de grond in te boren. Er wordt namelijk veel tijd en energie in gestoken. Een televisieserie is voor mij pas echt slecht als er helemaal niks van te maken is. Dat komt eigenlijk nauwelijks voor. Zeker niet omdat ik die televisieseries, als ik er geen recensie voor hoef te schrijven, doorgaans niet afkijk. Dat heeft overigens vaak eerder met persoonlijke smaak te maken dan met het feit of het wel of geen goede televisieserie is.

Wat is de leukste reactie die je ooit op een recensie hebt gekregen?
Ik vind elke reactie de moeite waard. Als het kritisch is naar mijn recensie vind ik dat ook prima. Positieve reacties zijn natuurlijk ook leuk. Als het gaat om de meest waardevolle reactie dan schiet mij de reactie van E71 te binnen bij mijn recensie van Das Boot – Seizoen 1. Zijn reactie leverde mij een film op, Der Hauptmann (2017), die ik nog niet gezien had. Nu gedaan en erg de moeite waard! Bedankt dus daarvoor.

Lees je ook graag recensies van andere MijnSerie recensenten?
Ja. Ik lees alleen niet alles. Als het om een televisieserie gaat die mij helemaal niet past lees ik het normaal gesproken niet. Verder vind ik het leuk om de recensies van anderen te lezen. Het geeft een beeld van hoe anderen de serie zien en hoe zij schrijven. Het helpt me heel soms in het vinden van een televisieserie. Zo heb ik Taboo ontdekt door deze recensie.

Heb je veel veranderingen doorgemaakt tussen je eerste en je 100ste recensie?
Wat betreft het schrijven van recensies niet. Ik doe het al zo lang dat je een bepaalde stijl hebt. Grote veranderingen komen daarom niet meer voor. Wel probeer ik altijd weer van mezelf en anderen te leren. Dat leerproces blijft doorgaan.

Stoppen of doorgaan?
Doorgaan. Ik vind het leuk om recensies te schrijven. Doe ik ook nog steeds over muziek. Het geeft me ontspanning. Ik kan me, net als bij het kijken naar een televisieserie, even afschermen van alles om me heen.

Wil je de lezers van jouw recensies nog iets vertellen, of heb je zelf nog iets toe te voegen wat je niet kwijt kon in deze vragen?
Bedankt voor het lezen van de recensies op MijnSerie! Hopelijk blijven jullie dat doen.

Persoonlijke noot is verder dat voor mij het geven van een cijfer meer een momentopname is dan de recensie zelf. Als ik sommige recensies van mezelf teruglees dan zou ik sommige recensies een hoger of lager cijfer geven, terwijl ik me nog wel altijd kan vinden in de tekst. Kortom, bij deze mijn oproep aan onze lezers om vooral de recensies te lezen en niet alleen op het cijfer af te gaan.