In een aantal jaren is Netflix buitengewoon populair geworden. Andere partijen bieden ook streamingdiensten, maar die vallen vaak in het niet bij het rijke aanbod van Netflix.
De consument heeft keus, maar tegelijkertijd wil eigenlijk niemand abonnee zijn van meerdere streamingdiensten tegelijk. Dat blijkt ook uit een onderzoek dat Nielsen heeft gedaan in de Verenigde Staten. Daar zijn al veel meer streamingdiensten dan in Nederland. Niettemin hebben streamingkijkers vaak de neiging om terug te keren naar het traditionele tv kijken, ondanks hun abonnement bij een streamingdienst.
Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat in totaal zeven op de tien huishoudens in de Verenigde Staten nu een SVOD-abonnement hebben en 72 procent van de gebruikers uit die groep voor streaming geschikte tv-toestellen heeft. De streamkijkers zijn vaak 'go-backers': ze weten precies wat hun voorkeuren zijn en voelen zich daar prettig bij. In de praktijk betekent dit dat 58 procent zegt vaak terug te gaan naar hun favoriete traditionele kanalen; 44 procent zoekt graag naar traditionele kanaalopties; 39 procent scant de programmalijsten en 31 procent bladert door hun DVR-opnames. In vergelijking scannen veel minder SVOD-gebruikers hun menu's met het aanbod van de steamingdienst. Slechts 30 procent van de respondenten zegt dat ze door hun SVOD-inhoudsmenu's bladeren, terwijl 21 procent zegt dat ze simpelweg helemaal niet naar die menu's kijken.
Het doorvlooien van menu's blijkt doorgaans acht tot negen minuten te duren en kijkers vinden dat tamelijk irritant. Het betekent dat er nog een belangrijke taak ligt voor streamingdiensten om veel meer rekening te houden met de wensen en voorkeuren van klanten, en daar de keuzemenu's op aan te passen. Nu al houdt 30 procent van de klanten op met zoeken als ze niet binnen een paar minuten een aantrekkelijk aanbod tegenkomen.
Het feit dat er steeds meer streamingdiensten zullen verschijnen, zoals binnenkort Disney+, betekent dat het aanbod steeds minder centraal wordt en daardoor onaantrekkelijker voor klanten. Nielsen raadt streamingdiensten daarom ook aan om zoveel mogelijk samen te werken met andere partijen. Want anders gaan de klanten afhaken en zullen ze gewoon weer vaker naar traditionele televisie gaan kijken, inclusief de mogelijkheid om programma’s later terug te zien.
In Nederland wordt Netflix overigens nu bekeken in 40 procent van de huishoudens (eerste kwartaal 2019, bron Telecompaper). Videoland is de nummer twee onder de streamingdiensten, 10 procent van de huishoudens kijkt ernaar.
11 juli 2019, 13:00 door
Peter Dekker