Mijn
Serie
Inloggen

Inloggen

E-mailadres / gebruikersnaam en / of wachtwoord zijn niet correct.
Uitgelicht: Teveel streamingdiensten? Dan gaan we weer traditioneel tv kijken

Uitgelicht: Teveel streamingdiensten? Dan gaan we weer traditioneel tv kijken

In een aantal jaren is Netflix buitengewoon populair geworden. Andere partijen bieden ook streamingdiensten, maar die vallen vaak in het niet bij het rijke aanbod van Netflix.
De consument heeft keus, maar tegelijkertijd wil eigenlijk niemand abonnee zijn van meerdere streamingdiensten tegelijk. Dat blijkt ook uit een onderzoek dat Nielsen heeft gedaan in de Verenigde Staten. Daar zijn al veel meer streamingdiensten dan in Nederland. Niettemin hebben streamingkijkers vaak de neiging om terug te keren naar het traditionele tv kijken, ondanks hun abonnement bij een streamingdienst.

Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat in totaal zeven op de tien huishoudens in de Verenigde Staten nu een SVOD-abonnement hebben en 72 procent van de gebruikers uit die groep voor streaming geschikte tv-toestellen heeft. De streamkijkers zijn vaak 'go-backers': ze weten precies wat hun voorkeuren zijn en voelen zich daar prettig bij. In de praktijk betekent dit dat 58 procent zegt vaak terug te gaan naar hun favoriete traditionele kanalen; 44 procent zoekt graag naar traditionele kanaalopties; 39 procent scant de programmalijsten en 31 procent bladert door hun DVR-opnames. In vergelijking scannen veel minder SVOD-gebruikers hun menu's met het aanbod van de steamingdienst. Slechts 30 procent van de respondenten zegt dat ze door hun SVOD-inhoudsmenu's bladeren, terwijl 21 procent zegt dat ze simpelweg helemaal niet naar die menu's kijken.

Het doorvlooien van menu's blijkt doorgaans acht tot negen minuten te duren en kijkers vinden dat tamelijk irritant. Het betekent dat er nog een belangrijke taak ligt voor streamingdiensten om veel meer rekening te houden met de wensen en voorkeuren van klanten, en daar de keuzemenu's op aan te passen. Nu al houdt 30 procent van de klanten op met zoeken als ze niet binnen een paar minuten een aantrekkelijk aanbod tegenkomen.

Het feit dat er steeds meer streamingdiensten zullen verschijnen, zoals binnenkort Disney+, betekent dat het aanbod steeds minder centraal wordt en daardoor onaantrekkelijker voor klanten. Nielsen raadt streamingdiensten daarom ook aan om zoveel mogelijk samen te werken met andere partijen. Want anders gaan de klanten afhaken en zullen ze gewoon weer vaker naar traditionele televisie gaan kijken, inclusief de mogelijkheid om programma’s later terug te zien.

In Nederland wordt Netflix overigens nu bekeken in 40 procent van de huishoudens (eerste kwartaal 2019, bron Telecompaper). Videoland is de nummer twee onder de streamingdiensten, 10 procent van de huishoudens kijkt ernaar.
Leuk?
Bekijk stemmen

Reacties (4)

Karzal
Karzal 12 juli 2019, 00:07
Ik zal eerlijk zeggen dat er niet te veel streaming diensten bij moeten komen, maar terug gaan naar traditioneel tv kijken is wat mij betreft ook geen optie. Als dit zo door gaat zie ik me genoodzaakt om op een goedkopere manier aan mijn series te komen.
Solis
Solis 12 juli 2019, 00:44
Eerlijk gezegd heb ik al mijn abonnementen opgezegd en ben weer begonnen met downloaden. Abonnement voor nieuwsgroepen (18 maanden) heeft me 25 dollar gekost. Scheelt een hoop geld op jaarbasis.
eentje
eentje 12 juli 2019, 22:12
Ik hoop dat Disney na de aankopen van 21th fox en aantal andere zenders dat het een dienst word met veel verschillende content zowel series als films en dat deze sneller beschikbaar komen voor ons in Nederland. Ik zit te wacjten pp een goede totaal dienst waar ik best wat voor over heb. Ik weiger om 2 of meer diensten te moeten afnemen. Dan
anonymous
anonymous 15 juli 2019, 12:49
Weet iemand of Hallmark zo'n dienst gaat opzetten?
Log in om een reactie achter te laten