Netflix heeft inmiddels 137 miljoen abonnees en investeert enorme bedragen in eigen producties. Daarmee is de streamingdienst vrijwel onverslaanbaar geworden.
Allerlei partijen hadden interesse om de rechten van de veertien jaar oude serie Friends te kopen, maar volgens The New York Times heeft Netflix gewoon 100 miljoen dollar betaald om Friends ook in 2019 te kunnen aanbieden. Dat is meer dan een verdrievoudiging van de 30 miljoen dollar die Netflix tot op heden heeft betaald voor de langlopende serie over zes vrienden in New York. Andere partijen kunnen zo’n stap onmogelijk zetten omdat ze er geen geld voor hebben.
Wel komt in de loop van 2019 de streamingdienst van Disney. Het bedrijf kondigde onlangs aan dat Disney+ wordt gelanceerd met vijf centrale hubs: Disney’s eigen films en series, Pixar, Marvel, Star Wars en National Geographic. Of op die manier een serieuze concurrent van Netflix ontstaat blijft niettemin nog maar de vraag. Want hoeveel Netflix-abonnees willen ook nog een abonnement bij Disney?
In Nederland hebben de publieke en commerciële omroepen de gezamenlijke streamingdienst NLZiet. Maar veel Nederlanders hebben daar nog nooit van gehoord, omdat RTL nadrukkelijk de dienst Videoland promoot en de publieke omroep steeds verwijst naar NPO Start en NPO Start Plus. In de muziekindustrie heeft Spotify aangetoond dat schaal en compleetheid essentieel zijn als je een groot publiek wilt bereiken. Het zou verstandig zijn als de partijen die deelnemen aan NLZiet meer tijd en energie steken in het creëren van één goed, toegankelijk Nederlands platform. Doen ze dat niet op korte termijn, dan gaat het geld van Nederlandse kijkers gewoon naar Netflix, die ook steeds meer Nederlandse series, films en kinderprogramma's zal aanbieden.
13 december 2018, 14:00 door
Peter Dekker
Door Disney weet je nu al dat er geen series komen met de rauwheid van een Outlander, Game of Thrones, Banshee of Westworld, dus allemaal series voor de familie.