Je blokkeert onze banners :(
We merken dat onze advertenties niet worden weergeven, waarschijnlijk omdat je AdBlock, Ghostery of andere software gebruikt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je MijnSerie in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door MijnSerie te whitelisten of neem Premium!
Leuk?
1
0
Bekijk stemmen

Uitgelicht: Het wonderlijke succes van Goede Tijden, Slechte Tijden

Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) is een Nederlandse soapserie die al sinds 1 oktober 1990 wordt uitgezonden door de commerciële televisiezender RTL 4. De serie speelt zich af in het fictieve plaatsje Meerdijk.

De lancering was een historische gebeurtenis, omdat GTST de eerste Europese dagelijkse soapserie is. Joop van den Ende is de initiatiefnemer.

Het script van de eerste twee seizoenen was gebaseerd op de Australische reeks The Restless Years. Ook de hoofdpersonages waren van karakters uit deze serie afgeleid. Vanaf het derde seizoen is deze formule losgelaten en sindsdien zijn de verhaallijnen van Goede Tijden, Slechte Tijden volledig uitgewerkt door Nederlandse auteurs.

Per seizoen worden er maar liefst 220 afleveringen gemaakt. De best bekeken uitzending ooit was die van 28 maart 2003, met 2.710.000 kijkers. Dit was de 2.500ste aflevering. In deze aflevering overleed het personage Simon Dekker. Het programma heeft nu dagelijks ongeveer 1 miljoen kijkers, mede omdat het recht tegenover het NOS Journaal is geprogrammeerd om 20.00 uur. Vroeger was GTST om 19.00 uur te zien.

Kwalitatief is Goede Tijden, Slechte Tijden echter een matige serie. Er moeten zoveel afleveringen worden gemaakt dat er te weinig tijd is voor echte zorgvuldigheid. En sommige acteurs hadden beter een ander beroep kunnen kiezen.

Ook is het veelvuldig duidelijk dat het programma allerlei sponsors heeft. Dorito’s op tafel, flesjes Yakult bij het ontbijt en Apple-logo’s vol in beeld: wie ooit GTST heeft gezien, weet dat de soapserie graag gesponsord wordt. 27 seizoenen lang kwamen boodschappen op mysterieuze wijze in Meerdijk, maar ineens was er een Lidl-supermarkt in het soapdorp waar zo'n beetje iedereen voor de dagelijkse boodschapjes komt. Een paar dagen geleden werd bekend dat Lidl alweer is gestopt als sponsor. Recent kwam er wel een betaalde verhaallijn bij: branded content voor modeketen WE Fashion. Of dat de kijkers allemaal stoort lijken de producent Endemol Shine en RTL niet erg belangrijk te vinden.

De makers achter GTST weten de zaken ook crossmediaal aan te pakken. Zo zal het GTST Magazine dit jaar vanaf donderdag 5 juli verkrijgbaar zijn. In tegenstelling tot vorig jaar gaat het nu echter om een éénmalige zomereditie. In het GTST Magazine krijgen de fans een ‘exclusief kijkje backstage bij de zomercliff’ en de lezers komen alvast meer te weten over de gevolgen die de ‘bloedstollende seizoensfinale’ zal hebben voor de Meerdijkers. Met Lucas Sanders als homo-icoon vaart de cast van de soapserie dit jaar ook mee met de jaarlijkse Canal Pride in Amsterdam. Een paar jaar geleden werd de GTST Meerdijk-app gelanceerd, die tijdens de zomerstop probeert de aandacht voor de soap vast te houden. In de app is dan een losse verhaallijn te zien met enkele scènes die niet op televisie worden uitgezonden. Ook worden nieuwe en terugkerende personages erin aangekondigd.



Waarom gaat RTL nog steeds door met Goede Tijden, Slechte Tijden? Dat is eenvoudig te verklaren. Een aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden kost grofweg € 70.000 per aflevering. Er zijn nu meer dan 5.000 afleveringen uitgezonden, wat dus een totale productie-omzet betekent van honderden miljoenen. De reclame-opbrengsten rond een uitzending zouden minstens € 100.000 zijn. Er wordt altijd zo’n € 30.000 per aflevering verdiend. Dus gerekend vanaf oktober 1990 heeft RTL een kolossaal bedrag opgehaald door het uitzenden van GTST. Stoppen lijkt daarom absoluut geen optie.
Leuk?
1
0
Bekijk stemmen

Reacties (1)

avatar_cock1959
14 apr 2018 10:11 -
ik heb hooguit 4 afleveringen mee gekeken, en was tenenkrommend, door zowel de zeer matige acteer (als je hiervan al mag spreken) prestaties, als de verhaallijnen, die enigszins gerelateerd is aan de actuele samenleving, die dan wel op hun manier word weergegeven, en die is NIET de mening/beleving van kijkend nederland.
en uiteraard, de reclames, hoe verdekt ook, zijn zeer storend aanwezig.
kortom, als dit stopt, zal ik het niet eens merken.
Reageer

Laatste nieuws

Vikings is een Canadees-Ierse historische avonturenserie van History Channel die in 2013 van start is gegaan.
Vandaag, 12:00
2
Vrijdag is een mooie dag om te bekijken wat nou de populairste series waren op MijnSerie van afgelopen week. Mochten er namelijk voor jou interessante series tussen staan, kan je er dit weekend gelijk mee beginnen....
Vandaag, 11:03
Het eerste seizoen van de superheldenserie The Boys is sinds 26 juli te zien op Amazon Prime Video. Er volgt binnenkort een tweede seizoen.
Vandaag, 10:00
Lost in Space (2018) is een Amerikaanse sciencefictionserie van Netflix. Binnenkort gaat het tweede seizoen van start.
Vandaag, 09:00
Naar aanleiding van een bezoekje van Sinterklaas kwam ik op het idee voor deze column. Het gaat over de zin of onzin van sommige afleveringen in series.
Gisteren, 14:00
HBO heeft het groene licht gegeven voor de serie The White House Plumbers.
Gisteren, 13:00