7
anonymous geeft "Nieuwe Buren - Eerste twee afleveringen" een 7.
Geschreven door anonymous op 25 september 2014.
0
0

Nieuwe Buren - Eerste twee afleveringen

Dat er achter een voordeur veel meer schuilgaat dan de alledaagse huiselijke beslommeringen bewijst de nieuwe RTL 4-dramaserie ‘Nieuwe Buren’ naar het gelijknamige boek van Saskia Noort. Op RTL4 ben je getuige van intriges, seks en bedrog van de personages Eva en Peter (Bracha van Doesburgh en Daan Schuurmans) en Rebecca en Steef (Katja Römer-Schuurman en Thijs Römer). Beide echtparen zijn op zoek naar geluk, maar zien hun leven veranderen in een ware nachtmerrie

Eva en Peter verhuizen naar een op het eerste gezicht, keurige wijk in Almere. Klaar om hun nieuwe kindje te verwelkomen in een rustige, gezinsvriendelijke buurt. Echter, nog vóór de verhuizing, slaat het noodlot toe als Eva veel te vroeg bevalt en dochter Lieve overlijdt. Zware tijden breken aan. Eva vindt steun bij haar nieuwe buurvrouw, Rebecca, terwijl Peter steeds vaker optrekt met Rebecca’s man Steef. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen de twee stellen waarin niet alleen lief en leed wordt gedeeld, maar uiteindelijk ook het bed. De levens van de twee echtparen raken steeds meer in elkaar verstrengeld en grenzen worden verlegd totdat er geen weg terug meer mogelijk is. Daarnaast hebben nieuwsgierige wat oudere buren, die misschien de aansteker voor de lont zijn. Zij houden angstvallig in de gaten wat er in hun ooit zo nette buurt gebeurt…

Je merkt goed dat er een Saskia Noort boek is verfilmd. Het heeft een sfeer die je bij andere verfilmingen van Saskia Noort ook hebben. Rijke dertigers in grote huizen met jonge kinderen. Het lijkt ogenschijnlijk allemaal goed te gaan. Maar onder tussen heeft iedereen duistere geheimen. Geheimen die vooral uit cliché’s bestaan. Drugshandel, gehandicapt kind, streng christelijke ouders en een spermadonor. De geheimen raken verwikkeld in elkaar en dat lijdt tot een explosie.

Ik heb twee afleveringen gekeken. Na de eerste aflevering wilde ik de tweede toch ook graag zien. Ik denk dat dit een goed teken is. Ondanks dat het verhaal wat op dat verhaal van een stripboek lijkt, ondanks voorspelbaarheid en makkelijk gezochte clue’s kijkt het heel goed weg. De mooie beelden, soundtracks en montage hebben wel wat weg van de ABC serie Desperate Housewives. Dat komt goed over. Het past bij de sfeer van de serie. Nieuwe Buren kent een goede productie op alle fronten. De mensen achter de schermen van deze serie hebben iets professioneels neer gezet.

Er wordt aardig in geacteerd. Ik vind dat Bracha regelmatig verrassend goed uit de verf komt.
Daan Schuurmans en Thijs Römer zijn ervaren acteurs en leveren een prima prestatie. Bij Katja Römer-Schuurman is het altijd spannend hoe zij gaat presteren. Ze heeft al in aardig wat producties gespeeld. De ene kreeg ze net geen Gouden Kalf voor en de andere speelde geloofwaardig en naturel. Maar ze kon ook heel makkelijk iets verprutsen. Nu doet ze het absoluut niet slecht. Soms zit ze er net naast. Maar ze weet wie haar karakter is. Katja maakt de serie meer sexy en mysterieuzer. Bij een serie over swingers hoort seksuele spanning. Dat kan Katja als geen ander overbrengen. Zij raakt de juiste toon bij scenes met seksuele spanning. Dat is essentieel bij deze serie.

Ik blijf kijken, het is een aardige serie, die gedurende de afleveringen steeds spannender zal worden. De makkelijk gezochte clue’s neem ik voor lief.

Nieuwe Buren, elke zondag om 21:00 op RTL4
Volg Nieuwe Buren