8
Wichita van Rijkom geeft "Nieuwe Buren - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 8 augustus 2019.
2
0

Nieuwe Buren - Seizoen 4

Al sinds 2014 is de serie Nieuwe Buren een begrip in Nederland. De eerste twee seizoenen waren een samenwerkingsverband tussen RTL4 en Videoland, maar sinds seizoen drie is de serie exclusief te zien op Videoland. In mei van dit jaar kwam het vierde seizoen uit met in de hoofdrol weer onder anderen Bracha van Doesburgh als Eva en Daan Schuurmans als Peter. Net zoals de voorgaande seizoenen staan zij er niet alleen voor en worden zij weer vergezeld door een ander koppel. Twee andere koppels zelfs ditmaal die, zoals inmiddels wel een beetje gebruikelijk is, tevens in het echte leven een liefdeskoppel vormen. Bijzonder deze keer is dat het verhaal zich niet meer volledig in Almere afspeelt maar voor een deel in het buitenland. Met tien afleveringen die allemaal tegelijk zijn uitgekomen is dit seizoen weer uitermate geschikt om te bingewatchen. Drie keer raden hoe wij onze zomervakantie zijn begonnen dus…

Alle karakters doen dingen die niet door de beugel kunnen maar toch weet je voor (bijna) iedereen uiteindelijk wel sympathie op te brengen.

Aan het eind van het vorige seizoen zagen we dat Eva op de vlucht sloeg met Roosje voor diens biologische vader Milo (Tibor Lukács, Kees & Co). Tijdens haar vlucht komt ze de mysterieuze Olivier (Benja Bruijning, De mannen van dokter Anne) tegen die besluit hen te helpen. Samen met zijn vrouw Victoria (Anna Drijver, Undercover) en buurvrouw Annabert (Jorrit Ruijs, De Spa) zorgen ze dat Eva een veilig onderkomen heeft. Maar al snel rijst de vraag of zij wel echt de beste bedoelingen hebben. Ondertussen vraagt Eva zich af wat er met Peter is gebeurd en trekt ze gaandeweg zo haar eigen conclusies als blijkt dat ze van alle kanten achterna gezeten wordt. Terug in Almere probeert de nieuwsgierige Lilly (Anneke Blok, Soof: Een nieuw begin) samen met haar bajes vriendin Wilma (Beppie Melissen, Gooisch Vrouwen) een nagelsalon op te zetten. Ze steekt haar neus echter nog altijd in andermans zaken en raakt uiteindelijk weer helemaal verwikkeld in al het drama van haar buren.

© RTL 4

Nieuwe Buren is zo een serie die eigenlijk altijd traag van start gaat. Tijdens de eerste afleveringen gebeurt er weinig, maar toch weten de makers je aandacht erbij te houden en interesse te prikkelen om verder te kijken. Tijdens de laatste afleveringen komt de dramatische thriller tot een climax waarin ook nu weer doden zullen vallen. Hoewel het verloop van het verhaal van tevoren al een beetje te voorspellen is, waren er toch dit seizoen weer enkele verrassingen in de verhaallijnen. Niemand in de serie is alleen maar goed of slecht. Alle karakters doen dingen die niet door de beugel kunnen maar toch weet je voor (bijna) iedereen uiteindelijk wel sympathie op te brengen. Hoewel het soms iets soap-achtig aanvoelt spot je als kijker toch wel wat herkenning omdat de personages geen van allen perfect zijn. Nieuwe Buren kijkt makkelijk weg, al zijn de sprongen terug in de tijd in het begin soms wel ietwat verwarrend als je niet goed oplet.

Kwalitatief is Nieuwe Buren nog altijd één van de betere series in Nederland.

In de Zonnewijk in Almere trekken Sophie (Sarah Chronis, Meiden van de Herengracht) en Kik van Velzen (Kay Greidanus, Petticoat) in, een koppel actief in het bedrijfsleven dat hun allereerste kind verwacht. Op het eerste oog lijken ze een normaal stel maar zoals te verwachten, schijn bedriegt. Achter gesloten deuren gaat hun relatie van kwaad tot erger met alle gevolgen van dien. Wanneer Olivier en Victoria met geheimzinnige motieven het huis van Peter en Eva betrekken raken ze bevriend met de van Velzens. Sophie lijkt blij te zijn met deze nieuwe vriendschap maar weet niet dat ze door haar nieuwe buren van verschillende kanten bespeeld wordt. Lange tijd is onduidelijk wie de waarheid spreekt en wat er nu echt allemaal aan de hand is. Maar uiteindelijk krijgt de kijker antwoord op alle vragen en zien we dat de serie wordt afgesloten met een redelijk definitief einde. Om alles goed te kunnen begrijpen moet je wel alle voorgaande seizoenen hebben gezien. Ik vind dit echter totaal niet storend aangezien de serie daardoor als een geheel aanvoelt.

Kwalitatief is Nieuwe Buren nog altijd één van de betere series in Nederland. Het acteerwerk voelde met name tijdens de eerste twee afleveringen soms nog iets te gemaakt, maar gaandeweg het seizoen vorderde verdween dit gevoel al gauw. Ik kan bepaalde acteurs momenteel nauwelijks nog los zien van hun personages. Dat betekent dat ze het toch echt wel goed hebben gedaan. Op dit moment is nog niet bekend of er een vijfde seizoen van Nieuwe Buren zal komen. Persoonlijk weet ik ook niet echt of dit iets zou toevoegen aan het verhaal. De rode draad gedurende alle seizoenen is ditmaal eindelijk afgesloten en de overige losse verhalen hebben een waardevol einde gekregen. Toch was ik er voor het zien van seizoen vier eveneens niet van overtuigd dat dit seizoen echt nodig was. Ik vond seizoen drie wat tegenvallen en was bang dat de serie werd uitgemolken. Seizoen vier voelde echter als vanouds goed en is in mijn ogen dan ook een waardige afsluiter voor de reeks.
Volg Nieuwe Buren
Episode 10
Episode 10