7.5
Desmond Noordermeer geeft "Nieuwe Buren - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Desmond Noordermeer op 12 december 2016.
6
1

Nieuwe Buren - Seizoen 2

Vanaf het eerste moment van aankondiging ben ik altijd geïntrigeerd geweest door Nieuwe Buren. Ik heb tijdens mijn middelbareschooltijd het boek mogen lezen en van daaruit kon ik zeker inzien dat er een goede serie in zou zitten. Daarnaast vond ik het erg tof dat ze voor de casting gebruik maakte van echte acteursstellen. Een toffe invulling, die er zeker voor kan zorgen dat het geheel misschien net wat echter en realistischer aanvoelt. Het boek vond ik spannend, het eerste seizoen uiteindelijk een heel stuk minder. De serie vloog wat mij betreft na een hele trage opbouw behoorlijk uit de bocht in de laatste paar afleveringen. En ineens was daar de aankondiging voor een tweede seizoen. Het boek was al helemaal verfilmd, dus wat nu?

Het tweede seizoen start bijna exact waar het eerste stopte. De ontmoeting in het bungalowpark tussen de stellen Eva en Peter en Rebecca en Steef is uitgelopen op een bloedbad. Aan het begin van dit seizoen wordt duidelijk dat Rebecca de enige is die het niet heeft overleefd. Met de rest gaat het niet perse beter. Eva ligt in een coma, Peter is opgenomen in een tbs-kliniek en Steef zit opgesloten in de gevangenis. In Zonnewijk, de plek waar alles begon, gaat het leven ondertussen gewoon verder. Het huis van Eva en Peter staat te koop en in het huis van Rebecca en Steef is een nieuw stel komen wonen, Steffi (Karina Smulders, Familie Kruys) en Lex (Fedja van Huêt, Overspel). Al snel blijkt dat Steffie en Lex met een reden in Zonnewijk terecht zijn gekomen. Eva ontwaakt uiteindelijk uit haar coma en probeert met een groot geheugenverlies haar leven in Zonnewijk weer op te pakken. Hier terug komt ze in contact met dit stel. Als ook blijkt dat Steef het voor elkaar gekregen heeft om te ontsnappen uit de gevangenis weet je dat het niet lang zal duren voor er weer nieuwe problemen zullen ontstaan.

Vooral Karina Smulders is heerlijk om naar te kijken in haar rol als een moeder die eigenlijk niet zo goed weet wat ze nou moet met haar nieuwe leven.

Het nieuwe seizoen is dus een vervolg op het verhaal van het eerste seizoen, maar is geen verfilming meer van het boek van schrijfster Saskia Noort. Of een vervolg in die zin dan ook nodig was, blijft een lastige vraag. Ik kan het uiteindelijk wel waarderen. De climax van het eerste seizoen liet de kijker met onwijs veel vragen achter en voelde daarnaast erg afgeraffeld en snel aan. Vanaf de eerste aflevering was ik even bang dat dit voor dit seizoen weer zou gelden, aangezien de meeste vragen al in de eerste paar minuten worden beantwoord, maar gelukkig herpakt het seizoen zich als snel. Dit is vooral te danken aan het nieuwe stel Steffi en Lex. Met hun duidelijke Rotterdamse achtergrond geven ze de serie een geheel nieuwe vibe. Vooral Karina Smulders is heerlijk om naar te kijken in haar rol als een moeder die eigenlijk niet zo goed weet wat ze nou moet met haar nieuwe leven. Ook leuk dat er weer gebruik is gemaakt van een echt acteurskoppel met Fedja en Karina. De rest van de cast speelt daarnaast ook prima, alleen Thijs Römer had misschien iets minder groots kunnen acteren. Als voortvluchtige crimineel overtuigt hij daardoor niet helemaal.

Een positief punt wat terugkeert vanuit het eerste seizoen zijn de prachtige beelden van Zonnewijk. De mooie helikoptershots van de wijk geven nog altijd het gevoel alsof je belandt bent in een hele andere wereld. Zonnewijk ziet er zo afstandelijk uit, maar geeft daarnaast toch ook weer een warm gevoel door de kleuren. Het is precies het idee wat je hebt bij Almere en bij het verhaal van Nieuwe Buren. Toch zijn er nog altijd wat kleine dingen aan de serie die niet helemaal goed vallen. Zo zijn er wat punten in het scenario wel heel erg makkelijk geschreven. Eva heeft geheugenverlies over de laatste paar jaren van haar leven, maar herkent wel gelijk haar buurvrouw als ze zich terug bevindt in Zonnewijk. Daarnaast is ook de manier waarop Steef uit de gevangenis ontsnapt bijna belachelijk te noemen met de beveiliging van tegenwoordig. Ik kan hier soms nog wel doorheen kijken, maar in Nieuwe Buren gebeurt het helaas net iets te vaak. Een goede toevoeging binnen dit tweede seizoen is de karaktergroei die Eva doormaakt, al is hij misschien net iets over de top aangezet. Zij leek voor de kijker in het eerste seizoen het meest onschuldig binnen de intriges, maar door de komst van Steffi en Lex komt er een nieuwe kant bij Eva naar boven. Een die de kijkers nog niet gezien hebben.

Nieuwe Buren
© RTL 4

Zonder al te veel te verklappen eindigt ook dit seizoen weer aardig explosief, ware het niet dat de aanloop een stuk beter en gestroomlijnder verloopt dan in het eerste seizoen. Hierdoor is het nu een stuk beter te behappen. Daarnaast lijkt er nu toch ingespeeld te worden op een derde seizoen, waar het eerste seizoen echt klaar leek te zijn. Of dat gaat gebeuren is natuurlijk nog even afwachten, maar met dit einde ben ik toch wel weer benieuwd wat een derde seizoen kan brengen. Het is überhaupt al fijn om eens een heel ander soort serie in Nederland te zien dan de grote hoeveelheid drama en politieseries die er zijn. Nieuwe Buren voelt als een welkome afwisseling die zeker nog kan doorgroeien tot een topper door wat meer aandacht aan het scenario te geven. Het tweede seizoen is vanaf nu te zien op Videoland en wordt begin volgend jaar uitgezonden op RTL4.
Volg Nieuwe Buren
Aflevering 10
Aflevering 10