7.5
Helgoned geeft "NCIS - Seizoen 10" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 11 november 2013.
0
0

NCIS - Seizoen 10

De zoveelste mijlpaal voor NCIS, het tiende seizoen alweer en dat leverde de serie ook de nummer één positie in de kijkcijferranglijst én de allerbest bekeken aflevering op. Bijna drieëntwintig miljoen Amerikanen keken naar de aflevering ‘Shiva’. Een gedenkwaardig seizoen voor de serie dus. NCIS is een speciale eenheid die misdaden onderzoekt waar leden van de Amerikaanse marine bij betrokken zijn. Een team van agenten reist onder leiding van Jethro Gibbs (Mark Harmon, St. Elsewhere en Reasonable Doubts) Amerika door om die misdaden op te lossen. Op hun thuisbasis wordt het team ondersteund door medisch specialisten en computerexperts.

Alle leden van het team zijn stuk voor stuk kleurrijke types, met de nodige eigenaardigheden. Deze verschillende types maakt dat je als kijker je eigen favoriete karakter(s) uitkiest. Mijn favoriet blijft dokter Donald “Ducky” Mallard, een van oorsprong Schotse medicus en oude vriend van Jethro Gibbs. Een groot deel van de serie leefde deze dokter nog bij zijn moeder en hij houdt ervan om verhalen uit zijn verleden aan te halen. David McCallum speelt op een prachtig onderkoelde manier de rol van deze dokter Mallard. Hij is zelf Schot, maar speelde in zijn televisiecarrière al overtuigend een Rus (Illya Kuryakin in The Man from U.N.C.L.E.), een Brit in Colditz en een Amerikaan in The Invisible Man.

Allereerst wordt in de seizoenspremière de cliffhanger van seizoen negen afgerond. Daarna komt de serie voorzichtig op gang met een aantal redelijk normale onderzoeken en misdaden. De marine blijft natuurlijk ook buiten het slagveld een moorddadige omgeving. Er is weer veel ruimte voor (kantoor)humor, snedige dialogen tussen de belangrijkste hoofdrolspelers en een aantal mysterieuze zaken.

Halverwege dit seizoen worden de afleveringen persoonlijker. Twee leden van het team krijgen te maken met de moord op een familielid. Die tragische gebeurtenissen worden niet binnen één of twee afleveringen afgerond maar zullen de rest van het seizoen terugkomen. Daarmee is dit tweede deel van de serie realistisch en soms sterk op de emoties gericht. Een zeer overtuigend tweede deel van een goed seizoen van deze actieserie.

Er zijn veel terugkerende gezichten in verschillende afleveringen. Joe Spano (bekend uit Hill Street Blues) speelt FBI agent Tobias Fornell weer in een drietal afleveringen. Robert Wagner speelt een leuke gastrol als de vader van Tony DiNozzo en Michael Nouri (bekend uit de jaren tachtig serie The Gangster Chronicles) speelt de vader van Ziva, Eli David.

Aan het einde van dit seizoen werd bekend dat Cote de Pablo de serie ging verlaten. Na seizoen twee verliet Sasha Alexander de serie en kwam Cote de Pablo als agente Ziva David als opvolgster. Die verandering heeft de serie ook sterker gemaakt, dus het vertrek van De Pablo zal de serie ook wel overleven. Alleen een eventueel vertrek van Mark Harmon zou volgens mij het einde van de serie kunnen betekenen. In een recent interview gaf Mark Harmon echter aan dat hij de serie de komende jaren trouw zal blijven. Daarbij vertelde hij dat hij genoeg mislukte series achter zijn naam had staan om te weten hoe bijzonder dit succes is.
Volg NCIS
Heartless
Heartless