7
Helgoned geeft "NCIS - Seizoen 7" een 7.
Geschreven door Helgoned op 6 augustus 2013.
0
0

NCIS - Seizoen 7

NCIS gaat in Amerika dit najaar haar elfde seizoen in. Wat is toch het geheim van deze serie? De afgelopen jaren zijn de kijkcijfers jaar na jaar hoger geworden, met als resultaat dat het afgelopen (tiende) seizoen de serie van start tot einde de best bekeken serie van Amerika was.

NCIS staat voor Naval Criminal Investigative Service, de onderzoekseenheid naar criminaliteit bij de Amerikaanse marine. NCIS is een spin-off van de televisieserie JAG. De serie is bedacht door Donald P. Bellisario, ook bedenker van series als Magnum, P.I., Airwolf, Quantum Leap en JAG. Het gebeurt niet vaak, maar net als Frasier is NCIS een voorbeeld van een serie die populairder is geworden dan het origineel. De serie volgt een team onderzoekers die opereren vanuit Washington. Het team komt in actie als ergens ter wereld er sprake is van een misdaad waarbij de marine betrokken is. Daarbij moet dan wel sprake zijn van een misdaad waar een straf van meer dan één jaar op staat.

Het NCIS team staat onder leiding van Jethro Gibbs een voormalig scherpschutter van de marine. Mark Harmon is een veteraan van de Amerikaanse televisie, hij speelde onder meer in de soap Flamingo Road en de ziekenhuisseries St. Elsewhere en Chicago Hope. In het NCIS team speelt hij ook een veteraan, een figuur die senioriteit uitstraalt en een vaderfiguur is voor een aantal teamleden.

Een ander bekend gezicht is dat van David McCallum. Hij speelt dokter Donald Mallard, ook wel bekend als Ducky. Hij is de hoofd medisch onderzoek en anatoom patholoog van het team. David McCallum is beroemd geworden door zijn rol van geheim agent Illya Kuyakin in de klassieke misdaadserie The Man From UNCLE. In de jaren zeventig was hij op televisie te zien als krijgsgevangene in Colditz, tijdreiziger in Sapphire & Steel en was hij The Invisible Man. Hij is de echte oudgediende van de serie, in september 2013 wordt hij namelijk tachtig jaar.

Andere belangrijke leden van het team zijn speciaal agent Tony DiNozzo (gespeeld door Michael Weatherly), forensisch specialist Abby Sciuto (actrice Pauley Perrette) en agente Ziva David (Cote de Pablo). De laatste agente is in het derde seizoen in het team gekomen, de belangrijkste spelers draaien al vanaf de eerste dag mee in de serie.

De serie is een redelijk standaard actieserie. Ook in dit zevende seizoen wordt in veel gevallen een medewerker van de marine dood gevonden en moet het team de achtergrond onderzoeken. Dat gebeurt vaak niet door hoogstaand forensisch onderzoek of technisch werk à la CSI, maar door het bekende speurwerk in het veld. Dit seizoen zijn er weer leuke gastrollen, zoals van acteurs Joe Spano (bekend van Hill Street Blues) die een FBI agent speelt die getrouwd was met de ex-vrouw van Jethro Gibbs en van Robert Wagner als de vader van Tony DiNozzo.

De interactie tussen de teamleden is een belangrijk element van de serie. De teamleden kennen elkaar goed en met veel humor wordt in de dialogen gespeeld met elkaars eigenaardigheden. Misschien zit daar dan ook de echte kracht van de serie: lichtvoetige actie, vertrouwde personages en veel humor. NCIS heeft op haar beurt een aantal jaren geleden een succesvolle spin-off gekregen: NCIS: Los Angeles, een serie die ook hoog in de wekelijkse Amerikaanse kijkcijfer top 10 is terug te vinden.
Volg NCIS
A Thousand Yards
A Thousand Yards