Nienke de Boode geeft "NCIS - Seizoen 18" een 7.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 2 juni 2021.
4
0

NCIS - Seizoen 18

NCIS verandert van toon en wordt wat duisterder. Dat maakt de serie sterker, maar we zien ook een aantal castveranderingen die daar weer tegenin werken.

Zoals sommige lezers misschien weten kijk ik al jaren graag NCIS. Soms schrijf ik er dan ook een recensie over, maar die werden op bepaald moment wel wat eentonig. Er stond toch vaak iets in van de trant van: het is een seizoen zoals er al vele zijn.

Dat is deze keer wel anders. NCIS heeft in dit coronaseizoen ineens een duistere draai gekregen. Tegenslag na tegenslag, zwaar gesprek na zwaar gesprek: dit is hoe we dit seizoen doorkomen. De laatste aflevering is daar geen uitzondering in. Toegegeven, het seizoen begint technisch gezien wat rustiger omdat we in eerste instantie nog het vorige seizoen afronden. Dat was vroegtijdig gestopt vanwege het alom bekende coronavirus. Echter, vanaf aflevering zes gaat de voet vol op het gas en wordt de serie zwaar van toon.

Het is geen lang seizoen. Ze zijn laat begonnen met uitzenden, en na het afronden van vorig seizoen blijken er eigenlijk maar zo'n tien afleveringen over om het verhaal van dit seizoen uit te werken. Dat doet de serie wel goed, want daardoor zit er wat meer tempo in, en zijn er wat minder vul-afleveringen. Natuurlijk blijft de zaak van de week nog een grote rol spelen, en ik zou het ook niet anders willen. De zwaardere toon maakt de serie sterker, maar wat minder geschikt voor als ik gewoon even iets makkelijks wil kijken na een lange dag.

De fans reageren daarom verdeeld. Ook zijn er wat castveranderingen door het seizoen heen, met als hoogtepunt de vraag of Mark Harmon zijn rol als Leroy Jethro Gibbs neer gaat leggen. Een kleine spoiler: er is al aangegeven dat hoewel hij wel wil stoppen, dat eigenlijk niet kan omdat CBS dan de serie cancelt. Dat wil hij de rest van de cast en crew niet aandoen. Speculatie zegt nu dat hij een kleinere rol krijgt volgend seizoen, een beetje zoals dat dit seizoen het geval was (oeps, toch een spoiler over dit seizoen).

NCIS
© CBS

Verder is het misschien nog leuk om te weten dat er een kleine gastrol is weggelegd voor Pam Dawber (Mork & Mindy), in het echte leven de vrouw van Mark Harmon. Nog een andere kleine spoiler: de laatste aflevering valt wat moeilijk. Een castlid neem afscheid op een nogal onbevredigende manier. Na jaren in de serie hadden we (ik) hier iets meer van verwacht. Dat is toch wel een nare manier om een relatief sterk seizoen af te sluiten.

Het seizoen roept vragen op over de toekomst van de serie. Met achttien seizoenen is er ook geen schaamte om te stoppen. De kassa van CBS rinkelt echter nog, dus vanuit hun zal de impuls niet snel komen (tenzij hoofdacteur Harmon stopt). Op naar seizoen negentien dus. Tenzij de duistere toon en het gerommel met personages je heeft doen stoppen. Herinner dan regel 91, welke een grote rol in dit seizoen heeft gekregen: when you walk away, don't look back.
Volg NCIS
The Plan
The Plan