8
Helgoned geeft "NCIS - Seizoen 15 (DVD)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 21 Mei 2019.
0
0

NCIS - Seizoen 15 (DVD)

Aan het einde van het vorige seizoen is het NCIS team in Paraguay om daar de stoffelijke resten van een commando van de marine te onderzoeken. Bij de terugreis worden Jethro Gibbs (Mark Harmon, St. Elsewhere) en Timothy McGee (Sean Murray, Jag) door rebellen gevangengenomen en ondergaan daar de nodige martelingen. Het seizoen start met het antwoord op de vraag of ze hier ongeschonden uit terugkomen, terwijl directeur Vance (Rocky Carroll, Chicago Hope) zich moet verantwoorden voor een commissie van het congres. Het team van NCIS gaat ondertussen verder met het oplossen van misdaden waar marinemensen bij betrokken zijn.

Dit seizoen is er ook weer een nieuw gezicht: in de vierde aflevering wordt speciaal agent en psychiater dokter Jacqueline Sloane (Maria Bello, ER) geïntroduceerd, een oude bekende van Vance. Haar rol is echt anders dan de agenten die in het veld opereren, wat een leuk nieuw element aan de serie toevoegt. De ervaren lijkschouwer Donald Mallard (David McCallum, The Man from UNCLE) is veel afwezig, hij is onder andere in Londen om daar lezingen te geven. Hierdoor kan zijn assistent Jimmy Palmer (Brian Dietzen, Perception) steeds meer op de voorgrond treden.

NCIS
© CBS

Dit seizoen wordt er afscheid genomen van maar liefst drie personages, waarbij de schrijvers wel wat verrassingen in petto hebben voor de kijkers. De verhalen zijn meestal op zichzelf staande avonturen, maar er zijn ook twee interessante dubbele afleveringen. De 24e en laatste aflevering van het seizoen is zoals gebruikelijk weer een cliffhanger, ditmaal met directeur Vance als centraal figuur.

Al met al is dit een goed seizoen geworden, met spannende afleveringen, leuke interactie tussen de personages en de gebruikelijke humor.

Al met al is dit een goed seizoen geworden, met spannende afleveringen, leuke interactie tussen de personages en de gebruikelijke humor. De in het vorige seizoen geïntroduceerde speciaal agent Torres (Wilmer Valderrama, That 70s Show) is meer op zijn plek in het team dan vorig jaar en de chemie met zijn collega’s Timothy McGee en Ellie Bishop is steeds natuurlijker. Ik was ook blij verrast dat bekende gastpersonages FBI agent Tobias Fornell (Joe Spano, Hill Street Blues) en Anthony DiNozzo Senior (Robert Wagner, Switch) ook weer voorbij komen.

De Nederlandse dvd uitgave bevat audiocommentaar bij twee afleveringen. De eerste is bij het eerste deel van de dubbele aflevering Keep your Friends Close van Mark Harmon en Joe Spano. Het andere commentaar is van Rocky Carroll en schrijver Christopher J. Waild bij Death from Above. Verder zijn er zeven featurettes opgenomen. De korte documentaire Make it Rain duurt vier minuten en gaat over de visuele weereffecten uit de aflevering Skeleton Crew. Het leukste korte filmpje vond ik dat van David McCallum answers the Proust Questionnaire, waarin mijn favoriete acteur uit de serie in bijna zeven minuten een veelheid aan vragen beantwoordt.

Friends and Enemies van acht minuten gaat over het personage van Fornell in de aflevering Keep Your Friends Close. NCIS at 15 gaat over het vijftienjarige bestaan van de serie met aandacht voor de speciale en visuele effecten, de stunts en het camerawerk (totaal ongeveer dertien minuten). Het nieuwe personage Jack Sloane wordt belicht in een filmpje van tien minuten met actrice Maria Bello. Daarnaast is er een vraaggesprek van ruim vijf minuten met Mark Harmon en Joe Spano over hun jarenlange samenwerking. NCIS: inside season 15 tot slot is een uitgebreide blik achter de schermen van 26 minuten, onder andere over welke ideeën de schrijvers en producten over dit seizoen hadden. Interessante extra’s passend bij een boeiend seizoen van NCIS.
Volg NCIS
Heartless
Heartless