8
Wichita van Rijkom geeft "Nashville - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 9 februari 2013.
1
0

Nashville - Seizoen 1 (Eerste deel)

Country muziek wordt gezien als iets ‘echt Amerikaans’. In Nederland begint het inmiddels ook in opmars te komen met artiesten zoals Taylor Swift, die de hitlijsten verovert. Toch is country veel meer dan dat en een eigen wereld op zich. De nieuwe ABC serie Nashville laat dit op een mooie manier zien vol met intriges, diva gedrag en ander drama wat bij de muziekwereld komt kijken!

In de serie staan twee country diva’s centraal. Rayna James (gespeeld door Connie Britton, bekend van American Horror Story) is de ‘Queen of Country’ en staat al jarenlang aan de top. Haar rivaal Juliette Barnes (gespeeld door Hayden Panettiere, bekend van Heroes) komt net om de hoek kijken en probeert met haar populaire nieuwe sound Rayna van haar troon te stoten.

Rayna is getrouwd met Teddy Conrad (Eric Close), samen hebben zij twee kinderen en een ogenschijnlijk goed huwelijk. Er spelen echter heel wat geheimen achter de schermen. Teddy probeert op aandringen van Rayna’s vader Lamar Wyatt (Powers Boothe) burgemeester te worden terwijl Rayna het moeilijk vindt te besluiten welke kant zij op wil gaan met haar carrière nu deze in het slop begint te raken. Juliette is een arrogante meid die denkt het al gemaakt te hebben. Ze bespeelt mannen maar al te graag en doet zich voor haar fans heel anders voor dan ze eigenlijk is. Ze is namelijk iemand met een verleden wat ze angstig probeert te verbergen voor de rest van de wereld.

Dan is er ook nog Deacon (Charles Esten), lid van Rayna’s band en haar ex. Een talentvolle gitarist die nooit echt door heeft weten te breken. Juliette laat haar oog op hem vallen wat natuurlijk voor heel wat conflicten tussen beide dames zorgt. Zijn nichtje Scarlett (Clare Bowen) werkt in een café, terwijl haar vriendje Avery (Jonathan Jackson) het tevergeefs probeert te maken in de muziekwereld. Haar droom is om ook door te kunnen breken in de muziekwereld. Tijdens een avondje jammen in het café met collega Gunnar (Sam Palladio) worden zij ontdekt en krijgen ze een singer/songwriter contract aangeboden. Dit tot groot ongenoegen van Scarlett’s jaloerse vriendje Avery.

Deze mix van goed drama, heel wat bedrog en spanningen onderling speelt zich af in de muziekhoofdstad van Amerika, Nashville. De originele nummers die je tijdens de hier en daar in beeld gebrachte optredens en schrijfsessies van de karakters hoort, zijn geschreven door een speciaal daarvoor aangewezen team en allemaal ingezongen door de cast zelf. De eerste officiële soundtrack is inmiddels ook een feit en erg succesvol op iTunes in de VS.

Bijzondere bijrollen die wel even genoemd mogen worden zijn onder andere die van Wyclef Jean. Hij speelt de rol van Dominic King, de baas van een muzieklabel die een van de karakters zal proberen over te halen bij zijn label te tekenen. Ook is er een rol weggelegd voor de Nederlandse acteur Michiel Huisman die vanaf aflevering zes als Liam McGuinnis, een muziekproducer die Rayna gaat helpen bij haar carrière, ten tonelen verschijnt.

Ik ben al een lange tijd fan van countrymuziek. Toen de promo’s voor deze serie verschenen was mijn interesse dus al gauw gewekt. Maar Nashville heeft mij ondanks dat alsnog positief verrast, want het is veel meer dan een serie over countrymuziek alleen. Iedereen heeft problemen ook de grootste artiesten. Hoe zij zich voor de camera voordoen zegt weinig over hun echte karakters wanneer zij niet op het podium staan. Naarmate de serie vordert merk je dan ook steeds meer dat al het geld en alle beroemdheid van de wereld een mens nog niet gelukkig hoeft te maken.

Ik ben in ieder geval groot fan en kijk uit naar wat er nog meer allemaal staat te gebeuren dit seizoen. Een absolute aanrader voor muziekliefhebbers in mijn ogen maar ook liefhebbers van een goede dramaserie adviseer ik om Nashville een kans te geven. Ik denk dat jullie blij verrast zullen zijn. Bovendien wie weet…
Heel misschien gaat men hier in Nederland countrymuziek nog waarderen ook door Nashville?!
Volg Nashville
Beyond the Sunset