Sam Blaauboer geeft "My Hero Academia - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door Sam Blaauboer op 7 juni 2023.
3
0

My Hero Academia - Seizoen 5

My Hero Academia is een Japanese anime gemaakt door animatiestudio Bones en gebaseerd op de gelijknamige manga van Kohei Horikoshi.

My Hero Academia keert terug met een seizoen vol met ups en downs. De anime gebaseerd op de gelijknamige manga-reeks van Kōhei Horikoshi zit ook dit seizoen weer boordevol epische momenten. Maar helaas kent dit seizoen kent ook behoorlijk wat teleurstellingen.

My Hero Academia
© MBS

In seizoen vijf staan drie verhaallijnen centraal. De Joint Training Arc, de Meta Liberation Army Arc, en de Endeavor Agency Arc. Het seizoen volgt natuurlijk onze protagonist, Izuku Midoriya (Daiki Yamashita, Bleach), die tijdens de Joint Training Arc droomt over de vorige One For All-gebruikers. Hij ontdekt een nieuw geheim rondom One For All dat geen van de vorige gebruikers ooit had kunnen vermoeden. Daarnaast nemen klas 1-A en 1-B het tegen elkaar op in deze Arc. Het nieuwe gezicht dat zich bij de groep heeft gevoegd, Hitoshi Shinso (Wataru Hatano, Bleach), wil zich bewijzen en laten zien dat hij kan deelnemen aan de Hero Course. Binch-watchers zullen dit personage wellicht nog kennen uit seizoen twee.

Na de Joint Training Arc beginnen de twee andere verhaallijnen van seizoen vijf: de Meta Liberation Army Arc en de Endeavor Agency Arc. Tomura Shigaraki (Uchiyama Kouki, Bluelock) krijgt te horen dat hij wellicht de opvolger van All For One kan gaan worden. Hij probeert de League of Villains en het Meta Liberation Army, een groep die zich verzet tegen Quirk-beperkingswetten, onder zijn leiding samen te voegen. Maar eerst moet hij daarvoor een haast onmogelijke en uitermate monsterlijke proef doorstaan.

Tegelijkertijd beveelt de Hero Public Safety Commission een tweede Hero Work-Studies aan voor studenten. Als een soort van voorbereiding op wat komen gaat. De derde verhaallijn in seizoen vijf volgt dan ook de drie topstudenten van klas 1-A. Nu de Hero Work-Studies weer van start zijn gegaan leren ze onder begeleiding van de nummer een held, Endeavor (Tetsu Inada, One Piece), veel nieuwe truckjes.

My Hero Academia
© MBS

Seizoen vijf is, in tegenstelling tot de eerdere seizoenen, best traag. En dan bedoel ik traag in de zin van aan het einde van een aflevering is er geen vooruitgang geboekt naar het volgende hoofdstuk.

Zoals ik in het begin al heb geschreven, seizoen vijf is gevuld met epische momenten. Maar helaas kent dit seizoen kent ook behoorlijk wat teleurstellingen. Laat ik daar dan ook mee beginnen. Seizoen vijf is, in tegenstelling tot de eerdere seizoenen, best traag. En dan bedoel ik traag in de zin van aan het einde van een aflevering is er geen vooruitgang geboekt naar het volgende hoofdstuk. Daarnaast kregen de Joint Training Arc en de Endeavor Agency Arc ook veel meer de spotlight dan in mijn ogen nodig was. Dit zorgde er juist voor dat de Meta Liberation Army Arc juist weer te snel ging. Zonde, want het perspectief van de schurken was juist zo interessant.

Ook seizoen vijf is geproduceerd door studio Bones, welke onder meer bekend is van Fullmetal Alchemist en de eerdere seizoenen van My Hero Academia. Echter, ditmaal is ook de animatie niet zonder enige teleurstelling. Op sommige momenten leken de personages wel gemaakt door een andere studio. Voornamelijk tijdens de laatste paar afleveringen in de Endeavor Agency Arc. Nu kan het komen omdat de prioriteit lag bij de film die tijdens de productie van seizoen vijf werd gemaakt. Maar dat is gewoon een idee. Opvallend is het in ieder geval wel.

De personages, en dan vooral de 'League of Villains', hadden echt hun momenten. De geweldige personage-gedreven ontwikkelingen in dit seizoen waren naar mijn idee de redding van seizoen vijf.

Ik wil daarentegen wel afsluiten met een positieve noot. Ondanks de trage momenten en de animatiefoutjes, was dit seizoen niet slecht. Het bouwt goed voort op eerdere seizoenen. De personages, en dan vooral de 'League of Villains', hadden echt hun momenten. De geweldige personage-gedreven ontwikkelingen in dit seizoen waren naar mijn idee de redding van seizoen vijf. Deze momenten waren mede dankzij de geweldige prestaties van de stemacteurs zo krachtig. Vooral in de afleveringen rondom Tomura Shigaraki. Maar ook Endeavour, Hawks (Nakamura Yuuichi, Bluelock), Eraserhead (Junichi Suwabe, Bleach), en Present Mic (Hiroyuki Yoshino, Spy x Family) kregen dit seizoen hun welverdiende ontwikkeling.

Al met al heeft seizoen vijf nogal wat ups en downs. De enkele epische personage-momenten kunnen het seizoen helaas maar zover dragen voordat de teleurstellingen te veel worden. Het trage verhaal, plus de ietwat tegenvallende animatie, zorgde ervoor dat de goede momenten werden overschaduwd. Jammer, want dit seizoen bracht juist zoveel gave elementen met zich mee. We zagen dit seizoen minder van de helden, maar kregen daarentegen veel meer te zien van de League of Villains. Ik ben benieuwd hoe dit wordt aangepakt in seizoen zes.
Volg My Hero Academia
No Man Is an Island
No Man Is an Island